Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   USA   >   Efterlysningar   >  
Utvandringsdag 1902-03-28, till Boston
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2978) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elisabeth Johansson (Elisabethjo) - Måndag den 02 februari 2009 kl. 21.07
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med uppgifter om denne man .
Efternamn:Johansson
Förnamn: Karl E
Ålder: 31 Kön: M
Född:1870
Församling: Föra Län: H
Titel/Anm:
Utresehamn: GÖTEBORG
Utvandrdag: 1902 03 28
Destination: BOSTON
Medåkande: NEJ
Källkod: 69:288:24912

MVH

Elisabeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2981) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 02 februari 2009 kl. 22.08
Hej Elisabeth

Jag hittade denne man på CD:n Sveriges Befolkning 1900:

Post 5120011
Johansson, Karl Emil
Hemmansägare
f. 1870 i Föra (Kalmar län, Öland)
Gift man, far i familjen
Husvalla
Föra (Kalmar län, Öland)
Födelseort i källan: Föra Kalmar län

Jag antar att du vill följa honom såväl bakåt som framåt i tiden. Om det nu är den rätte jag har hittat.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2984) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elisabeth Johansson (Elisabethjo) - Måndag den 02 februari 2009 kl. 22.34
Hej

Tack för svaret.

Det stämmer det är rätt man.

Jag vet att han for till Amerika 1902 (Boston) Detta hittade jag på CD'n emigranten, han lär har stannat där till 1812-1813.Han åkte ensam och lämnade sin familj kvar i Sverige.Och jag vet att 1813 dog han på Borgholms sjukhus.

Jag är intresserad av om det finns några uppgifter om hans vistelse i Boston,var han bodde ,vad han arbetade med och vilken båt han åkte dit med och när återvände han tillbaka till Sverige.

Finns det möjlighet att på nått sätt få fram sådana uppgifter ?

Det skall visst finnas en nyare CD som heter Emigranten Populär, finns det fler uppgifter där än på min Cd?

Tacksam för alla tips

Elisabeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2987) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 02 februari 2009 kl. 23.12
Hej igen

Från en by i norra Blekinge var det flera unga män som sökte lyckan i Amerika. De hamnade i Boston och där arbetade de på Pullmans som finsnickare. Det var kunnigt folk, uppe i skogstrakterna var man tvungen att lära sig det mesta och hjälpa varandra så gott det gick. Breven hem lockade fler att fara över och de var säkert mycket välkomna som arbetskraft.

Så gott som allihopa återvände till hemlandet, en del gjorde flera turer fram och tillbaka. De hade tjänat bra med pengar och kunde köpa både hus och mindre gårdar. Folket hemmavid förundrades över "di amerikanske verktygen" som de tog med hem. Det var andra don än de klumpiga svenska gjorda av trä.

Så har jag hört det berättas i alla fall.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2991) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elisabeth Johansson (Elisabethjo) - Tisdag den 03 februari 2009 kl. 17.19
Hej igen!

Intressant läsning!

Finns det någon Amerikansk motsvarighet till våra husförhörslängder ? folkbokföring ?
Finns det passagerar listor?, kan man ta reda på mer om båtarna ? Finns det pass kopior ?

Eller är det svårt att hitta uppgifter om den enskilde?

Oj det blev många frågor, jag är tacksam för alla svar.

Mvh

Elisabeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2992) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 03 februari 2009 kl. 21.19
Hej igen

Jag är väl inte den rätte att hjälpa dig, jag har inte hållit på med emigrantforskning sedan tiden före internets genombrott.

I USA har man folkräkning vart tionde år, census som är "ögonblicksbilder" och kan jämföras med våra folkräkningar, SCB-utdragen. Som ju är underlag för befolkningsskivorna för 1890 och 1900. Census för 1890 blev förstörd genom brand. Det finns bara fragment kvar så den är inte att räkna med. Census omfattas av sekretess. Sekretessen bör omfatta census för 1940 och framåt. Flera av de amerikanska folkräkningarna finns skannade och utlagda på betal-sajter, men alltså ingen nyare än 1930. I USA skulle det således inte vara möjligt att ge ut "befolkningsskivor" för 1970 och 1980 som har skett här i Sverige.

Jag vet med mig att jag läst census 1900 för Minnesota på mikrofilm. Det måste ha varit på Emigrantinstitutet i Växjö. På institutet finns även de "svenska-amerikanska" församlingarnas böcker avfotograferade på mikrofilm. Dessa böcker påminner om svenska kyrkböcker, alltså församlingsböcker och böcker över födde-vigde-döde. Institutet förfogar över ett omfattande namnregister till dessa böcker. Dessa kopior av böckerna får inte läggas ut på internet. Registren är heller inte tillgängliga, men där kan vi kanske hoppas på en ändring.

Men i USA var det religionsfrihet, man behövde inte tillhöra något samfund över huvud taget. Samfunden bestämde själva vad för slags bokföring de ville ha. Och det var säkert en hel del som sa nej när svenskarna kom med sina kameror. Men man kan ju ha tur i sitt sökande.

Det där med båtar, passagerarlistor och pass kan jag inte svara på. Inte heller vad som går att hitta på internet.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2993) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Annika Otfors (Bengtasanna) - Tisdag den 03 februari 2009 kl. 21.38
Då ska jag få be att föreslå följande The Great Ocean Liners Mycket arbete nerlagt utav två, på den tiden, gymnasieungdomar från Bräkne-Hoby.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2994) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elisabeth Johansson (Elisabethjo) - Tisdag den 03 februari 2009 kl. 21.39
Hej Christian

Tack för svaret jag skall söka vidare och hoppas på att hitta något

Elisabeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3000) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren (Mats) - Tisdag den 03 februari 2009 kl. 22.51
Lite mer emigrantinformation

Leta efter de som kom till New York före 1892 på Castle garden

och de som kom efter 1892 Ellis Island

hör finns en del intressanta länkar Longstrom

det går att leta här också labs

och gravar kan återfinnas på Find A Grave

Dessutom finns det betalsajter med information om passanasökning fram till 1925, om alla de som mönstrade till första världskriget (i USA) och mycket mer

Det går också bra att gå in på Cyndies och testa alla länkar som finns där :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3010) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elisabeth Johansson (Elisabethjo) - Onsdag den 04 februari 2009 kl. 16.44
Mats och Annika tack för alla tips.

Elisabeth
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)