Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   USA   >   Efterlysningar   >  
Sagersläkten
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4345) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ylva Sager Andersson (Ylvasaga) - Onsdag den 03 juni 2009 kl. 20.42
Hej!

Kanske någon kan hjälpa mig finna min mff Claes August Sager f.1851-07-13 i Korsberga Jönköpings Län. Vet om hans liv i Sverige fram till ca 1890.
Det nämns i Census att han utvandrar till Amerika 1891 efter att han suttit i fängelse för 3 resans inbrott, i Karlskrona Centralfängelse 1890.
Försökt att leta på alla tänkbara sajter där det är gratis vill säga, även sökt i dödböcker.
Hittar honom inte någon stans. Refererar att jag också har sökt hjälp på Anbytarforumet men inte riktigt
känt att jag fått den responsen där. (Fast fick väldigt bra information om hans syster Anna G Sager f.1894-08-03 Utvandrade till Worchester Massachusetts och blir Housekeeper och troligtvis gifter sig med Carl Peterson på 45 School street i Glouchester.)

Tänkte om någon har eller är medlem och kanske kan se något.

Nämner också att jag har hört att Amerika inte direkt tog in nyligen straffade människor, kan det vara så i Claes fall att han tog sig över till det andra landet
genom att smyga över, utan att bli upptäckt, eller tog han sig kanske att annat namn??

Hoppas på lite råd

Mvh Ylva
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4346) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Onsdag den 03 juni 2009 kl. 21.06
Hej Ylva,

jag har inte tillgång till amerikanska betaldatabaser, men i husförhörslängden Aspö (Blekinge) 1881-1895 finns han med på sidan 693. Det är antecknat att han flyttar till Amerika 1891-05-25 med attest nummer 5, så han har inte smitit iväg. Han fick uppenbarligen en flyttattest av prästen.
Det står också att han är ditflyttad från Adolf Fredriks församling i Stockholm 1890-12-08, och att han är skild från sin fru Amanda Hilda Sofia Gustafsson och har två barn som är hos modern. Det är noterat att han är "förlustig medborgerligt förtroende till den 18/9 1896", så det är allt lite märkligt att han fick en flyttattest. Frågan är vad det stod i attesten, om prästen utelämnade att han var straffad.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4348) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ylva Sager Andersson (Ylvasaga) - Torsdag den 04 juni 2009 kl. 14.17
Hej Lotta!

Vad roligt att du hittat "Förlustig medborgerligt förtroende till den 18/9 1896" detta har jag inte sett, tack.
Visst är det märkligt detta att han fick en flyttatttest. Att han är frånskild m.m vet jag, och att han skilde sig
tror jag beror på att hans fru fick barn med en annan man, som hon senare gifte sig med och fick fler barn med.
Vad jag fattat också är att hans brottsliga bana började omkring detta med skilsmässan och fortsatte så även ett tag till.

Men det skulle vara kul att få veta är vart han tog vägen i Amerika, vart hamnade han i så fall och vad han gjorde/sysslade med där borta.
Bildade han ny familj eller blev han själv??
När dog han o.s.v.
Har varit i kontakt med Landsarkivet i Vadstena för att via den vägen se om han var nämd i någon boupptäckning från föräldrarna.
Men tyvärr ingen träff där.

Tack för den fina informationen jag fick.

Mvh Ylva
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)