|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 12.42
|
Söker information från nedanstående. Allt av intresse. Göteborg, Sverige Passagerarlistan 1869-1951 Fredrik Elfgren Ankomst Hull England också Svenska Emigranten 1783 - 1951 namn Fredrik Elfgren Ankomstdatum? New York Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Laila Falk (Fala) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 14.07
|
|
När är han född och varifrån kom han?
|
|
|
|
|
Av Laila Falk (Fala) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 15.15
|
Är det han som föds som Fredrik August, son till pigan Lovisa Johansdotter? Har du någon aning om när han skulle ha utvandrat?
|
|
|
Av Laila Falk (Fala) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 15.24
|
|
Enligt födelselängden skall de finnas på sid 222, Sandmarkska huset, men hittar inget på den sidan.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 15.31
|
Stämmer att modern hette Lovisa Johansdotter. Där jag senast hittar honom i husförhörslängden är Vänersborg AI:25 s.222 Sedan är det strykningar och flytthänvisning som jag inte blir riktigt klok på.
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 15.35
|
Det är kvarters- och sidhänvisningar, och dom finns på dom platserna redan i husförhörslängderna 1870-1881. Du har ju börjat en ny tråd om samma familj: Här! (Ändrat av Lotta den 20 februari 2012 kl. 15.36.)
|
|
|
Av Laila Falk (Fala) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 16.33
|
|
Snälla Lotta! Jag blir inte klok på vart de flyttar. Kan du lotsa Håkan och mig vidare fram till utflyttningen som är det han letar efter? Ser inte heller namnet Elfgren någonstans.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 16.36
|
|
Frågorna har onekligen har kopplingar till varandra eftersom det rär sig om samma familj men frågorna är ändå olika. Den fråga jag lagt under ovanstående rubrik gäller en utvandring. Den andra frågan gäller sidhänvisningar som en familj där jag ändå inte hittar i husförhörsboken.
|
|
|
Av Laila Falk (Fala) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 16.43
|
|
Kanske Lotta som verkar väldigt kunnig på detta kan hjälpa till. När utvandrar han och under vilket namn?
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 16.57
|
|
Den information jag har om honom är att han heter Fredrik August Elfgren, född 16/1 1872 i Vänersborg. Han anländer till Fremantle i Australien 1901. Han har troligtvis (= inte säkert) tagit vägen om Amerika innan han kom till Australien. När han kommit till Amerika är inte riktigt känt. Man tror att det var för att slippa värnplikten som han utvandrade. Utvandringen till Amerika torde ha varit ungefär 1892 då han var 20 år gammal men det är en uppskattning.
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 17.14
|
Dom där uppgifterna kanske du borde ha lämnat allra först, Håkan. Det står något i rött alldeles över den här rutan som jag skriver i nu... I Vänersborg AI:25 sidan 222 står en bit ner på sidan Lovisa Johansdotter med en radda oä barn. Lovisa är född 1834 i Byarum. Lovisa och två av barnen flyttar till kvarteret Ros(en) sidan 765, och det finns i AI:24. Kvartersnamnen syns i info-rutan i AD. Dom tre resterande barnen flyttar till kvarteret Kr(ansen) sidan 254 och det finns i AI:23. I AI:27 (1882-1892) finns Fredrik August och två barn till i kvarteret Kransen på sidan 259. Där står namnet Elfgren inkilat lite över Fredrik A. Och det står att han flyttar till Karlstad 1887. I Vänersborg utflyttningslängd B:3 sidan 17 står Fredrik August Johansson (inte Elfgren) först, utflyttad 8/11, att.nr 275, till Karlstad. Jag har inte hittat honom som inflyttad i Karlstad...än. Varken i lands- eller stadsförsamlingen.
|
|
|
Av Laila Falk (Fala) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 17.26
|
Jag sökte på Google och det fanns en fråga rörande honom och svar från en Linda i Perth i Australien. Jag tror att frågeställaren hette Arne Johansson. Det finns också på Ancestry ett Private Tree där man kan kontakta en person som heter Elsie Chamberlain och få upplysningar. Har du ancestry Håkan?
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 17.50
|
Då har jag kikat på sidan 765 och 254 i fel tidsperiod av husförhörslängden. Tolkar det skrivna i Vänersborg AI:25 s.222 som att de flyttat 1882. Husförhörslängden som detta stod sträckte sig perioden 1870-1881 och började då leta i nästa tidsperiod av husförhörslängderna som sträcker sig 1882-1892 och finner ingenting. Jag skall kika lite på de hänvisningar du anger i Vänersborgs böcker. Har också kikat i inflyttningsböckerna för Karlstad utan resultat ännu men jag kan ha missat. Namnet Elfgren kanske kommer senare. Har fått efternamnet via en släkting i Australien.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 18.11
|
Lotta (och andra) Kikar just nu på sida Vänersborg AI:27 s.259 och så vitt jag kan se så heter barnen: Karl Gustaf Johansson, född 19/11 1867 i Vänersborg, utflyttad till Vassända 1889 Fredrik August Elfgren, född 16/1 1872 i Vänersborg, utflyttad till Karlstad 1887 Anna Viktoria Norlin, född 9/12 1873 i Vänersborg. Stannar än så länge i Vänersborg men blir öveförd till annan sida. Kan tilläggas att jag skummade på namnet Johansson när jag gick igenom inflyttnnigslängden för Karlstad. Får kika lite närmare på detta. Han kan stå som Elfgren. Men det är mycket riktigt att han står som Johansson i utflyttningsboken för Vänersborg.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 18.13
|
Hej Laila. Jag har inte Ancestry. Men jag får se om jag skaffar det någon gång för det verkar finnas det jag kan behöva för att ta reda på mina emigranter. Någon månad på prov. Googlade på namnetockså. Fick fram lite intressant. Hälsningar Håkan (Ändrat av Lufsen den 20 februari 2012 kl. 19.17.)
|
|
|
Av Laila Falk (Fala) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 19.25
|
|
Har jag uppfattat rätt att du vet vad som hände honom i Australien och din fråga endast var att få veta om han hade gjort "en sväng" via Amerika?
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 19.37
|
|
Det finns koll på vad som hände honom i Australien. Det är egentligen tiden från det han lämnade Sverige och han ankom till Australien som jag är nyfiken på. Däremllan skall han enligt ryktet tydligen ha vistats i USA en tid. Det skulle vara intressant att få det bekräftat och att få veta var i USA. Mer exakt när han lämnade Sverige t.ex.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 19.40
|
|
Det skulle också vara intressant att få veta vad det stod om honom i de källor som anges i första inlägget. Förmodligen får jag spara detta och skaffa en månads abonnemang på Ancestry vid tillfälle för att få åtgång till detta. Om det nu inte finns att tillgå någon annanstans. Kanske finns möjlighet att kolla mina andra amerikasläktingar därigenom
|
|
|
Av Laila Falk (Fala) - Måndag den 20 februari 2012 kl. 22.56
|
|
Eftersom jag sysslar med emigrantforskning så är Ancestry mycket bra. Jag har hittat många idag levande ättlingar till emigranter härifrån trakten. Det finns också sk Public Members Tree och har man tur så hittar man personer som tillhör de jag letar efter. Pröva Håkan någon månad och se vad du tycker.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Tisdag den 21 februari 2012 kl. 12.38
|
|
Skall göra detta. Vet du om Ancestry har motsvarande information om Canada och Argentina samt Australien som de har för USA?
|
|
|
Av Laila Falk (Fala) - Tisdag den 21 februari 2012 kl. 14.42
|
|
Jag har ingen erfarenhet av Argentina och Australien. Däremot har jag många emigranter till Canada och det fungerar även om de har hårdare sekretess. Finns det inte en länk på Rötter om Argentina?
|
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 22 februari 2012 kl. 12.52
|
Det är ju möjligt att han inte finns i några emigrantregister för att han lämnade landet som sjöman. I registret Emisjö finns bara de som mönstrat av eller rymt från svenska båtar utanför Europa. Om han mönstrade av i t.ex. England, och mönstrade på en utländsk båt där, så finns han alltså inte med. Som alltid är det bäst att börja att nysta i den kända änden av tråden... Om du vet när han kom till Australien, så borde det väl gå att få reda på med vilken båt och varifrån han kom dit?
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Onsdag den 22 februari 2012 kl. 13.50
|
Vet inte om han var sjöman. Men rent allmänt är det som du skriver om det här med sjömän. De kan rymma från skeppet och försvinna in i landet på så sätt och då finns han inte i emigrantregister. Möjligen kan han finnas i den båtens anställningspapper en notering av en sådan händelse. I den mån det finns anteckningar om anställda. Sedan den här med Emisjö så funerar jag över varför de som rymt från svenska båtar inom Europa inte finns med. Och det här med att nysta i den kända ändan låter bra. Skall göra detta.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 22 februari 2012 kl. 14.19
|
Om han var sjöman, så ska han finnas i sjömanshusets arkiv. Det gäller bara att lista ut vilket sjömanshus i så fall...
|
|
|
|
|
|
|