Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   USA   >   Efterlysningar   >  
Erik Leander Sandström, född 1887 i Hakarp
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15659) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström - Söndag den 12 april 2015 kl. 16.51
Detta är hämtat från Emihamn/Emigranten

Erik Leander Sandström född 1887 02 27
Ålder 19
Kön: M
Församling: Hakarp
Utresehamn: Göteborg
Attest: 1906 04 04
Utvandringsdag: 1906 04 13
Destination: Boston MA
Medåkande: Nej
Källkod: 80:396:65587

Om det finns någon möjlighet att få reda på var och när han avled.
Allt annat är bonus.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15660) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren - Söndag den 12 april 2015 kl. 17.32
Kanske din, finns ett frågetecken för initialen

Find A Grave
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15661) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström - Söndag den 12 april 2015 kl. 18.35
Tack för detta Mats Ahlgren, skriver in detta i trädet med frågetecken, tills jag får veta något annat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15663) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Johansson - Måndag den 13 april 2015 kl. 20.54
Du kanske redan känner till detta, men när Erik Sandstrom kom till Boston med Saxonia den 26/4 1906 angavs hans destination till aunt Carola Luppold, 337 Paris st, East Boston, Massachusetts.

Handlar det kanske om den Carolina Luppold, 33, född i Sverige, till USA 1892, som nämns i 1910 års census?
https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:M2KX-BHR

Hon tycks ha blivit mycket gammal.
https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:JKDX-XZN
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15664) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström - Måndag den 13 april 2015 kl. 21.01
Detta har jag ingen aning om, det måste jag titta på och försöka få fram något om.
Tack för detta Bengt Johansson.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15668) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström - Tisdag den 14 april 2015 kl. 11.26
Jodå Bengt, det stämmer.
Han hade en moster Karolina född Karlsson född 1876 10 20 i Öggestorp, Småland. Jag har konstaterat att hon åkte till USA, men har glömt att skriva vilket år hon åkte. Får göra om det från början så jag får fram året.

Vidare hade han en morbror Anton Johansson född 1864 06 19 i Järstorp, Småland, som också åkte dit, men han bara åkte iväg utan utresetillstånd.

Vidare en faster Hanna Kristina Sandström född 1865 11 21 i Bankeryd. Hon åkte iväg 1887 11 19.

Erik Leander och Ernst Hugo i den andra tråden är min morfars bröder. så om jag har tur så kanske jag har en massa sysslingar som springer omkring i USA.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15670) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Johansson - Tisdag den 14 april 2015 kl. 14.34
När jag ser närmare efter så ser jag att Carolina Luppold besökte Sverige 1606, och när hon återvände följde Erik Leander Sandström med. Emigrant-CDn tar upp:
Efternamn: LUPPOLD
Förnamn: CAROLINA
Ålder: 29 Kön: K
Född: 1876/1877
Församling: AMERIKA Län: US
Titel/Anm:
Utresehamn: GÖTEBORG
Utvandrdag: 1906 04 13
Destination: BOSTON MA
Medåkande: JA
Källkod: 80:396:65586
Samma källkod har Carl E Luppold, 11 år gammal.

Här är familjen i 1910 års census:
FamilySearch
Sonen Carl E anges vara 6 år gammal, så åldersangivelsen på Emigrant-CDn tycks vara felaktig. Han bör ha varit omkring 1 år gammal.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)