Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   USA   >   Efterlysningar   >  
Clara Viktoria Peterson, född 1890-08-13 i Pueblo, Colorado
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17039) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström - Söndag den 18 december 2016 kl. 20.49
Jag har 3 personer födda i USA som jag gärna skulle vilja veta döddatum på om det går. Det är 3 syskon det gäller.

1. Clara Viktoria Peterson född 1890 08 13 i Pueblo Colorado. Hon var gift med Richard Stenson född 1870 09 13 och död april 1969 i Redwood City Californien. Hon avled oktober 1975 i Sunnyvale, Santa Clara Californien. Vill gärna ha ett datum där om det går.

2. Ernst Emil Peterson född 1893 05 26 i Pueblo. Han var gift med en kvinna som hette Beryl. De bodde i Milwaukee. Vill gärna ha döddatum där om det går. Om det går att få reda på efternamn och döddatum på Beryl med.

3. Albert Erik Peterson född 1896 04 29 i Pueblo. Han var gift med Marie Anita McIntosh. De bodde i Grand Junction, Colorado. Vill gärna ha ett döddatum där om det går. Om det går på hans fru också.

Om någon inte skulle lyckas med detta så är det inget att göra åt.
Är tacksam för hjälpen jag kan få.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17042) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Johansson - Måndag den 19 december 2016 kl. 18.14
California Death Index, 1940-1997 (hos Ancestry) tar upp:
Name: Richard E Stenson
Social Security #: 549240735
Birth Date: 13 Sep 1870
Birth Place: Illinois
Death Date: 21 Apr 1969
Death Place: San Mateo
Mother's Maiden Name: Green

Name: Clara V Stenson
Social Security #: 560246218
Birth Date: 13 Aug 1890
Birth Place: Colorado
Death Date: 26 Oct 1975
Death Place: Santa Clara

När det gäller Albert Erik Peterson tar Social Security Applications and Claims Index (hos Ancestry) upp:
Name: Albert E Peterson
SSN: 562167502
Birth Date: 29 Apr 1896
Death Date: 18 May 1948
Claim Date: 24 May 1948
Type of Claim: Death Claim
Notes: 19 Jan 1978: Name listed as ALBERT E PETERSON

Och här är han i California Death Index, 1940-1997 (hos Ancestry):
Name: Albert E Peterson
Social Security #: 562167502
Birth Date: 29 Apr 1895
Death Date: 18 May 1948
Death Place: San Francisco
Mother's Maiden Name: Carlson
Father's Surname: Peterson

Han är begravd på Golden Gate National Cemetery, San Bruno, San Mateo county, Californien.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17045) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 21 december 2016 kl. 18.44
En fråga kring "US Veteran's Affairs"

Är detta en sammanställning av månniskor som deltagit i krig för USA:s räkning? Vad kan man finna i detta register?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17048) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Johansson - Torsdag den 22 december 2016 kl. 18.22
Kanske är det U.S. Department of Veterans Affairs som avses.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post17635) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ninnie Sandström - Torsdag den 30 november 2017 kl. 19.39
Oj oj oj, detta har jag inte sett förrän nu. Ber miljoner gånger om ursäkt Bengt Johansson. Men mitt liv har varit ett kaos sedan min särbo gick bort 2 januari.

Det är väl inte ofta man har en första värdskrigs veteran i sitt träd. Jag är stolt och glad över detta.

Albert Erick var min pappas kusin. Alberts pappa hette Per Viktor Petersson född 1866 07 19 i Karlskoga och han var bror med min farfar Oskar Palmberg född 1883 10 19.

Jag vet inte om man kan kalla min pappa andra världskrigsveteran för han låg inne hela kriget mellan 40-45.
Han låg utanför Arvika med en skyttebataljon när tyskarna hade invaderat Norge.

Han pluggade på Chalmers samtidigt så han ingick i en så kallad "studentbataljon". 'Det skulle vara roligt om någon kunde ge mer information om studentbataljonerna.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)