|
Av Ingvor Hansson - Söndag den 28 december 2008 kl. 23.55
|
Hej! Kan någon hjälpa mig med att tyda vad det står i Hogdals mantalslängd år 1788, sid 140, under Frälse och Rönningen. Lars Larsson och Sven Andersson kan jag se, men vad står det före Sven och vad står det i högerkolumnen. Uppskattar all hjälp. Ingvor Hansson
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 29 december 2008 kl. 11.33
|
Texten är delvis svag, men så här tyder jag den: Swen Anderssons titel är husman. I högermarginalen: Lars Larsson: utsäde Swen Andersson: ei utsäde hust. g. och siuk. Om en torpare/husman har utsäde eller ej noteras i mantalslängden under vissa perioder. (Ändrat av kontoinnehavaren den 29 december 2008 kl. 11.34.)
|
|
|
Av Ingvor Hansson - Måndag den 29 december 2008 kl. 12.46
|
Tack så väldigt mycket för hjälpen. Jag har inte kunnat förstå vad det står efter ut, utfattig står det ofta, men utsäde, det kunde jag inte gissa mig till. Men är det inte märkligt att inte hustrun nämns vid namn i mantalslängderna? Söner och döttrar finns ju med och namnges, tack och lov. Men det är väl inget att fundera över, bara att acceptera. De finns ju med som en siffra i alla fall. Mvh Ingvor Hansson
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 29 december 2008 kl. 13.13
|
Det var dessvärre rutinen att hustrun bara var en siffra i hustrukolumnen, eller på sin höjd ett "h" bland namnen. Det dröjde faktiskt till en bit in på 1900-talet innan hustruns namn står med i mantalslängden! En gissning är att man inte ansåg att namnet behövdes för att det bara fanns en hustru, medan det däremot fanns många söner, döttrar, drängar och pigor som behövde kunna hållas isär och följas från år till år.
|
|
|
Av Ingvor Hansson - Måndag den 29 december 2008 kl. 13.48
|
Ja, det låter ju logiskt och och är säkert helt riktigt. Tack än en gång för den snabba hjälpen.
|
|
|
|
|