Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Resteröd   >  
Anna och Rut Strandberg / Gerda Johansson-Edvardsson / Myröd
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4213) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Edwardson - Fredag den 15 maj 2009 kl. 08.13
Hej,
Jag har tittat i min farmors gamla fotoalbum och i hennes poesibok.
Min farmor var Gerda Johansson från Bastebacka i Grinneröd , gift Edvardson i Ucklum.
Det verkar som hon hade en bästa väninna Anna Strandberg. Det finns foton på Anna och Anna har ockkså skrivit i poesiboken under åren 1902-1907.Där har hon skrivit Anna Strandberg , Myröd .
Vad är Myröd för ställe?
Jag tror att Anna var från Strand eller Berg eller Ranneberg för det har jag hört att Gerda hade bekanta där.

Bengt Edwardson
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4215) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 15 maj 2009 kl. 13.21
Myröd är det samma som Myre (som består av Nedre och Övre Myre) i Grinneröds socken.

Men jag kan inte hitta någon Strandberg där i församlingsboken 1898-1917 (Grinneröd AIIa:1).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4230) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Edwardson - Tisdag den 19 maj 2009 kl. 08.18
Hej,
Jag gissade lite att Myre och Myröd kunde vara samma ställe och Bastebacka och Myre är ju nästgårds.
Kan hon varit piga i Myre?
Jag hittade en Anna Strandberg Abrahamsson i Resteröds församling född 1887 ,samma år som Gerda men jag har inte tillgång till böckerna . Kan man se var hon bodde ? Det finns ett Myren i Resteröd också.
Bengt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4237) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 19 maj 2009 kl. 21.04
Det föds en Anna Ingeborg på Strand i Resteröd den 2/1 1887. Föräldrarna är skepparen Johan Anton Strandberg och hans hustru Ida Fredrika Nilsson.

De finns på Strand i husförhörslängden AI:13, sidan 52. Johan Anton är född i Resteröd den 3/4 1844, och Ida Fredrika i Kristianstad den 18/4 1865. (Johan Anton var, enligt födelseboken, son till Andreas Olsson, Östra Strand. Han har alltså själv tagit sig namnet Strandberg.)

1887 flyttar de till Ranneberg, där de finns i Skogslund, som lär vara ett torp eller en backstuga (AI:13, sidan 21; AI:14, sidan 15; AIIa:1, sidan 47).

Johan Anton dör den 14/6 1891.

1913 flyttar Anna Ingeborg och hennes syster Ruth (född den 27/2 1888) till Olle Emanuel Andreasson (född i Resteröd den 6/5 1847, död den 22/12 1913) och hans syster Anna Katrina Andreasdotter (född i Resteröd den 15/8 1832) på Östra Strand (AIIa:1, sidan 131). Anna och Ruth står där noterade som brorsdöttrar; i yrkeskolumnen står också "Häg.", hemmansägare, vilket lär betyda att de har ärvt en del av gården efter farbrodern.

Ida Fredrika bor kvar i Skogslund under Ranneberg till 1917, då hon flyttar till Backa (AIIa:1, sidan 2).

Det är ju möjligt att Anna tillfälligt bodde i Myre (utan att vara skriven där), innan hon flyttade till Strand.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4318) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Bengt Edwardson - Fredag den 29 maj 2009 kl. 12.00
Hej,
Jag har varit bortrest en vecka.
Ja, det måste ju vara den Anna för jag har också foton på henne och hennes syster Ruth.
Men hur Myröd/myre kommer in i bilden är ju oklart.
Jag pratade med en Keven ( döpt Karl Evert) Strandberg i telefon. Han är bosatt i/på Strand och hade en faster som hette Anna . Jag kanske kontaktar honom igen, han visste väl inte så mycket.
Ida flyttade till Backa . Är det Backa i Grinneröd ? nästgårds till både Bastebacka och Myre?
Bengt
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4320) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 30 maj 2009 kl. 00.19
Nej, Backa i Resteröd.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)