|
Av Bengt Edwardson - Fredag den 15 maj 2009 kl. 08.13
|
Hej, Jag har tittat i min farmors gamla fotoalbum och i hennes poesibok. Min farmor var Gerda Johansson från Bastebacka i Grinneröd , gift Edvardson i Ucklum. Det verkar som hon hade en bästa väninna Anna Strandberg. Det finns foton på Anna och Anna har ockkså skrivit i poesiboken under åren 1902-1907.Där har hon skrivit Anna Strandberg , Myröd . Vad är Myröd för ställe? Jag tror att Anna var från Strand eller Berg eller Ranneberg för det har jag hört att Gerda hade bekanta där. Bengt Edwardson
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 15 maj 2009 kl. 13.21
|
Myröd är det samma som Myre (som består av Nedre och Övre Myre) i Grinneröds socken. Men jag kan inte hitta någon Strandberg där i församlingsboken 1898-1917 (Grinneröd AIIa:1).
|
|
|
Av Bengt Edwardson - Tisdag den 19 maj 2009 kl. 08.18
|
Hej, Jag gissade lite att Myre och Myröd kunde vara samma ställe och Bastebacka och Myre är ju nästgårds. Kan hon varit piga i Myre? Jag hittade en Anna Strandberg Abrahamsson i Resteröds församling född 1887 ,samma år som Gerda men jag har inte tillgång till böckerna . Kan man se var hon bodde ? Det finns ett Myren i Resteröd också. Bengt
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 19 maj 2009 kl. 21.04
|
Det föds en Anna Ingeborg på Strand i Resteröd den 2/1 1887. Föräldrarna är skepparen Johan Anton Strandberg och hans hustru Ida Fredrika Nilsson. De finns på Strand i husförhörslängden AI:13, sidan 52. Johan Anton är född i Resteröd den 3/4 1844, och Ida Fredrika i Kristianstad den 18/4 1865. (Johan Anton var, enligt födelseboken, son till Andreas Olsson, Östra Strand. Han har alltså själv tagit sig namnet Strandberg.) 1887 flyttar de till Ranneberg, där de finns i Skogslund, som lär vara ett torp eller en backstuga (AI:13, sidan 21; AI:14, sidan 15; AIIa:1, sidan 47). Johan Anton dör den 14/6 1891. 1913 flyttar Anna Ingeborg och hennes syster Ruth (född den 27/2 1888) till Olle Emanuel Andreasson (född i Resteröd den 6/5 1847, död den 22/12 1913) och hans syster Anna Katrina Andreasdotter (född i Resteröd den 15/8 1832) på Östra Strand (AIIa:1, sidan 131). Anna och Ruth står där noterade som brorsdöttrar; i yrkeskolumnen står också "Häg.", hemmansägare, vilket lär betyda att de har ärvt en del av gården efter farbrodern. Ida Fredrika bor kvar i Skogslund under Ranneberg till 1917, då hon flyttar till Backa (AIIa:1, sidan 2). Det är ju möjligt att Anna tillfälligt bodde i Myre (utan att vara skriven där), innan hon flyttade till Strand.
|
|
|
Av Bengt Edwardson - Fredag den 29 maj 2009 kl. 12.00
|
Hej, Jag har varit bortrest en vecka. Ja, det måste ju vara den Anna för jag har också foton på henne och hennes syster Ruth. Men hur Myröd/myre kommer in i bilden är ju oklart. Jag pratade med en Keven ( döpt Karl Evert) Strandberg i telefon. Han är bosatt i/på Strand och hade en faster som hette Anna . Jag kanske kontaktar honom igen, han visste väl inte så mycket. Ida flyttade till Backa . Är det Backa i Grinneröd ? nästgårds till både Bastebacka och Myre? Bengt
|
|
|
|
|
|