|
Av Laila Falk - Tisdag den 09 juni 2009 kl. 22.14
|
Jag besökte härom dagen den privata begravningsplatsen på Bäckebol. Endast ett fåtal gravar, men de flesta tillhörde familjen Friedländer. Är det någon som vet varifrån denna familj kom? Jag har tittat i husförhörslängderna för Backa-Bäckebol och det verkar som åtminstone någon av familjemedlemmarna befinner sig i Paris.Är möjligen familjen judisk?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 10 juni 2009 kl. 22.03
|
Lite kurosa kring släkten Friedländer. Kika på nedanstående länk: http://databas.heraldik.se/DBSlaktvapenGrid.php?ID=3676& Undrar om det kan vara av samma släkt som du söker.
|
|
|
Av Laila Falk - Onsdag den 10 juni 2009 kl. 22.26
|
Håkan Jag vet verkligen inte om det är samma släkt. Får se om jag kan hitta denne Johan Friedländer i någon församling i Göteborg.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Onsdag den 10 juni 2009 kl. 23.24
|
Hej Laila, Detta fanns på CD;n sv.befolkn. 1890: image{fried} Flera med namnet Fredländer tillhörde mosaiskafsml. i Gbg. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Eivor Andersson - Onsdag den 10 juni 2009 kl. 23.37
|
Jag försöker redigera och ändra, men detta kommer upp: Formateringsfel Formateringskoden image finns inte eller kan inte användas här. ? Eivor (Ändrat av kontoinnehavaren den 10 juni 2009 kl. 23.59.)
|
|
|
Av Eivor Andersson - Torsdag den 11 juni 2009 kl. 00.01
|
Det går inte att redigera inläggen. Laila: Jag skrev under testinlägg och där kan Du se bildklippet. Eivor
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - forumguide - Torsdag den 11 juni 2009 kl. 01.12
|
Eivor, det går bara att lägga in en bild (med "\image{}"-koden) i ursprungsinlägget; det går alltså inte att stoppa in den när man redigerar ett inlägg, om den inte var med från början. Om det blir fel i koden, så går det m.a.o. inte att rätta den i efterhand; då får man göra ett nytt inlägg i stället. Jag kopierar in bilden som du la under Testinlägg:
|
|
|
Av Laila Falk - Torsdag den 11 juni 2009 kl. 08.26
|
Tack Eivor. Jag skall leta vidare.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Torsdag den 11 juni 2009 kl. 10.38
|
Jag förstår, Jörgen Tack för att Du kopierade i bilden. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Björn Lindquist - Söndag den 15 november 2009 kl. 11.48
|
F.d Länsassessor Martin Bratt har givit ut en bok som heter Bäckebol - En storgård i Götaälvdalen och dess ägare. Boken är utgiven av Länsstyrelsen, ISBN 91-630-0934-X. Av boken framgår att Niclas Ludwig Friedländer invandrade från Stralsund 1811 och att hans far var föreståndare för synagogan i Stralsund. Innan han gifte sig med Charlotta Maria Lindquist hade han "antagit Christne Läran". Sonen Theodor var Portugals honoräre vicekonsul i Algeriet, därefter affärsman i Stockholm. Carl Friedländer var affärsman i Göteborg och Ludwig (Louis) var representant i Paris för flera svenska exportfirmor. Det finns fler släkter Friedländer vid denna tiden, i bl.a Göteborg och i Vänersborg. Jaf har inte funnit något släktskap med dessa
|
|
|
Av Laila Falk - Söndag den 15 november 2009 kl. 14.23
|
Mycket bra information, tack. Jag skall försöka att låna boken. Mitt lilla bibliotek brukar vara duktiga på att ta hem böcker. Vet du om det idag finns någon direkt ättling till dessa du talar om, Theodor, Carl och Ludwig.
|
|
|
|
Av Bengt Gran - Söndag den 13 mars 2011 kl. 12.09
|
Funnet i saköreslängderna i domböcker för Västra och Östra Hisings häradsrätt: Vintertinget 1838, nr 27: Herr P.W. Friedländer döms för "missfirmligt skrivsätt" till böter tre riksdaler och 16 skilling. Sommartinget 1864, nr 79: Änkefru Charlotte Friedländer döms för "uppropsförsummelse" till böter en krona, eller 3 dagars enkelt fängelse. Hemvist för dessa personer uppges inte i saköreslängden. Källa: Västra och Östra Hisings häradsrätt domböcker: 1838 - AIa:15 1864 - AIa:41
|
|
|
|
|