|
Av Ingemar Gollungberg - Tisdag den 07 oktober 2008 kl. 22.07
|
Måns Jonsson dog den 6/12 1804 på Lilla Höggeröd i Resteröd som han arrenderade med sin hustru. Jag söker uppgifter om var han var född och vilka som var hans föräldrar.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Tisdag den 07 oktober 2008 kl. 22.35
|
Hej Ingemar, Jag såg att han var 48 år när han dog, så han borde vara född runt 1756. Han fanns inte i Resteröd runt detta datun, men det fanns en Måns född i Forshälla 1756. Forshälla C:3 Arkiv Digital. Kan det vara denne tro? Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Eivor Andersson - Tisdag den 07 oktober 2008 kl. 22.36
|
och så var det bilden
|
|
|
Av Ingemar Gollungberg - Tisdag den 07 oktober 2008 kl. 23.24
|
Hej Eivor ! När jag för längesedan hittade Måns i dödboken så gjorde jag en notering om att han var 42 år vid dödstillfället. Har jag läst eller skrivit fel ?
|
|
|
Av Eivor Andersson - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 00.30
|
Hej igen, Jag tror att det skall vara en 8. 4:ans streck går in i siffran. Bifogar från AD online Resteröd C:1
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - forumguide - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 00.44
|
Jag lägger till gårdsnamnet i rubriken, så att inte alla andra Måns Jonssöner börjar att diskuteras här också...
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 12.08
|
Står det inte "faddern förre giwen wara Måns Olufsson(?)" i bilden med dopnotisen från 1756? D. v. s. fadern till den Måns heter Måns i förnamn, och då kan det inte vara Måns Jonssons dopnotis. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Ingemar Gollungberg - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 13.44
|
Hej Eivor ! Jag kan tänka mig att du har rätt beträffande årtalet men jag är osäker. Har du möjlighet att jämföra siffrorna med andra notiser vid ungefär samma tillfälle. Jag har dessutom svårt att läsa texten för att få fram någon fader som kan stämma med Måns efternamn. Lotta! Jag tycker det låter otroligt att man börjar notisen med att räkna upp en fadder men hag håller med om att det kan se ut som du säger. De två orden som står före faddern tycker jag ser ut som "oäkta barn" och det som därefter följer vill jag tyda att det har att göra med fadern "uppgifves vara" ungefär och därefter kanske Måns med ett för mig oläsligt efternamn. Därefter följer modern som jag tyder till Marit .....dotter barn Måns. Jag får inte ihop det tills vidare att detta skulle vara Måns Jonssons födelsenotis. Måns står fadder den 20 november 1798 för ett barn i "Lunden" och där uppgives modern vara en Ingri Johnsdotter. Det skulle kunna vara en syster till Måns. Men jag vet ju inte när eller var hon är född så det verkar jobbigt att komma fram den vägen. Mvh Ingemar
|
|
|
Av Ingemar Gollungberg - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 13.49
|
Lotta ! Skall det inte vara "föräldrarna" istället för faddern. Ingemar
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 13.51
|
Jo, det stavas "faddern" men ska säkert vara fadern. Alltså, "fadern föregiven vara Måns Olufsson" och modern Marit Pärsdotter. Sedan kommer "faddrar". Jag tittade lite i mantalslängden för Resteröd, och där dyker Måns Jonsson upp i Lilla Höggeröd först 1797. 1805, alltså året efter hans död, finns en änka Ingri, utfattig där. Kanske Måns änka? Mvh// Lotta
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 13.53
|
Hej igen, Ingemar. Nej, först står det alltså fadern (faddern) och sedan modern (moderen).
|
|
|
Av Ingemar Gollungberg - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 14.22
|
Lotta ! Tack Lotta, så kan det nog vara. Ingri är mycket riktigt Måns änka. Hon hette Ingrid Hendriksdotter, var född någonstans den 2/11 1764 enligt uppgifter från hfl Stenkyrka dit hon sedan flyttade. Mvh Ingemar
|
|
|
Av Ingemar Gollungberg - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 14.32
|
Hej Eivor och tack! Jag tror inte att detta var min Måns föräldrar såvida det inte är så att han fått namnet Måns efter den som står som fader men att denne inte är äkta fader utan det är istället en annan som kanske heter Jon. Jag tycker mig kunna se att det på första raden står oäkta barn vilket även kan betyda att barnet fötts innan föräldrarna gift sig. Vågar jag be dig titta i vigselboken om någon Måns gift sig i Resteröd efter 21 november 1756.
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 15.30
|
Hej Ingemar, det står att barnet är oäkta, d. v. s. född utom äktenskapet, och när faderns namn uppges och tas med i dopboken så kan man nog vara ganska säker på att det är rätt. Ovanstående Måns får alltså patronymikon Månsson. Notisen som Eivor la in är från Forshälla, inte Resteröd, för det finns ingen Måns som föds runt 1756 i Resteröd. Resteröd och Forshälla utgör ett pastorat. Att Måns Jonsson är brukare/arrendator av gården innebär ju också att han kan i princip komma varifrån som helst. Men skam den som ger sig! Har du några mer uppgifter om familjen? T. ex. barnens namn och födelseår och ev. födelseort. Finns något barn som är född före 1797, då Måns dyker upp i mantalslängden? Var i Stenkyrkas hfl har du hittat Ingrid Hendriksdotter, volym och sida/gård? Gifte Ingrid om sig, i så fall när, var och med vem? Mvh// Lotta
|
|
|
Av Eivor Andersson - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 15.47
|
I Resteröd fanns ingen vigsel mellan 1770 och 1804, med namnet Måns Jonsson. I Forshälla C:4 fanns en vigsel 1795-04-12 med Måns Jo... sidan var vikt vid fortsättningen av namnet så det gick inte att se om det stod Jonsson. Hustru Annika Börjesdotter. Forshälla C:4 1801-09-13 vigsel mellan Måns Jonsson och Catharina Svensdotter från Buddeberg. Ljung brukar också förekomma tillsammans med Resteröd och Forshälla. Har Du utflyttningsdatum på Ingrid? Husförhören i Resteröd fanns inte förrän 1809. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 17.06
|
Det lönar sig att vara envis. Jag har hittat Måns och Ingers vigsel i Ljung (O): Dom gifte sig 1792-11-04. Ljung C:2 sid 257 (Genline). Så nu är det "bara" resten kvar....
|
|
|
Av Eivor Andersson - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 18.33
|
Och då tittade jag i Ljung på födde, och där fick Måns och Ingrid en dotter i Klef, 1793-07-27. Hon hette Inger. Av 3 ställen så var det naturligtvis den sista församlingen. Eivor
|
|
|
Av Ingemar Gollungberg - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 21.25
|
Hej Lotta ! Det var roligt att du kunde hitta vigseln som jag letat efter i många år. Såvitt jag känner till så fick paret endast ett barn. Det var Helena som föddes den 8/8 1797 på Lilla Höggeröd i Resteröd, ev kan det vara 8/7 enligt Lennart Snabb,men när jag gick igenom detta för många år sedan så noterade jag 8/8 och det är även det datum som finns i mormonfilerna. Det var detta ställe som paret arrenderade av en Henrik Tauson. Uppgifterna om arrendet kommer från Herbert Christenssons bok från 1954 sid 229. Man tycker ju direkt när man ser förnamnet Henrik att detta måste ju vara Ingers fader men det har jag inte kunnat verifiera. När det gäller Ingers flyttning så står det i flyttlängden över Forshälla 1812 sidan 103 att Inger var i tjänst på Grinneröd och att hon flyttade till Hjertum. Sin dotter hade hon då lämnat ifrån sig till sin broder Johannes Hindrikssson som då flyttat till Tjörn och bodde på Mölnebo mark. Där är även Ingers dotter inskriven i husförhörslängderna och hon nämns som fosterdotter. Inger Hindriksdotter finns i 1822-1823 hfl hos dottern på Tjörn som då bildat familj och bodde på Säbyhus Grinden i Stenkyrka. Inger gifte aldrig om sig utan dog som änka på Säby Mark Stenkyrka 22/5 1842. Jag vill även nämna att beträffande brodern Johannes så har jag hittat två föräldrapar som skulle kunna vara aktuella. I det första husförhöret 1807-1808 finns Johannes Hindriksson som skomakare på Mölnebo Mark tillsammans med sin hustru och fosterdottern. Hans ålder uppges där till 33. år. Då har jag funnit två födslar, den ena den 9/8 i Resteröd med fader Hindrik Andersson och moder Elin Toresdotter. Den andra i Röd i Forshälla den 18/6 med föräldrar Hindrik Johnsson och Kiersti Olofsdotter. Inget av dessa föräldrapar har jag närmare kunnat lokalisera men om ett av dessa två är rätt och Johannes är Ingers broder så borde Henrik Tauson vara en slump. Johannes avlider 13/3 1821 vid Mölnebo Grind i Stenkyrka och uppges då vara 45 år. Mvh Ingemar
|
|
|
Av Ingemar Gollungberg - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 21.41
|
Hej Eivor ! Som du märkt så har Lotta hittat den rätta vigseln från 1792 mellan Måns Jonsson och Inger Hindriksdotter.Vad jag vet så hade paret inget annat barn men det verkar fullt möjligt med hänsyn till vigseldatum och den långa tiden fram till Helenas födelse år 1797. Står det att dessa föräldrar hette Jonsson resp Hindriksdotter. Mvh Ingemar
|
|
|
Av Eivor Andersson - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 21.49
|
Hej, Här är barnet från Ljung C:2. Jag tycker till och med att det står oäkta? Konstigt om vigseln var ett år tidigare.
|
|
|
Av Lotta Nordin - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 22.02
|
Nejdå, det står äkta. Jag reagerade också på det först när jag tittade i födelseboken, men jämför man så ser man skillnaden. Vad gäller Ingers föräldrar så tror jag dom finns i Ljung också. Olle och Johannes vid Aröd Bro som är vittnen vid barnets dop heter Hindriksson och är troligen Ingers bröder. Det finns några Hindrikar som kan vara fadern omkring 1750-60-talen i Ljung. Mvh// Lotta
|
|
|
Av Eivor Andersson - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 22.13
|
Och Helenas födelse i Resteröd C:1 1797 från AD online, har Du här: 1797-08-08 image{helena} Hälsn. Eivor
|
|
|
|
Av Ingemar Gollungberg - Onsdag den 08 oktober 2008 kl. 23.52
|
Tack Eivor och Lotta för era fina insatser. Jag har ytterligare en del ledtrådar när det gäller dessa anor. I 1807 års hfl i Stenkyrka fanns några pigor Hindriksdotter som alla hade flyttat från trakterna runt Forshälla. Det finns tex en vid namn Anna som var bosatt på Mölnebo Nedergård. Hon var då 25 år och med en notering att hon kommer från Forshälla och varit på Tjörn i 4 år. I inflyttningslängden 27/11 1803 anges hon vara född 1780 i Ljungs socken. Jag har även flyttsedeln i kopia från utflyttningssocknen av den 21 nov och 27 nov (två datum) undertecknad av Kleverström och Rheider Thorin. Det finns även en Christina Hindriksdotter som flyttat in till Tjörn den 10 januari 1804. Hennes flyttbevis är undertecknad av Kleverström och Rheider Thorin. Hon skulle vara född 1779 enligt flyttbevis och inflyttningslängden. Hon finns inte i hfl 1807 vad jag kan se. Det finns ytterligare en vid namn Catharina Hindriksdotter i hfl 1807 som bodde på Mölnebo Mark i Stenkyrka men för hennes del har jag inget flyttbevis och hon finns nog inte heller i inflyttningslängden. Hon skulle vara född 1769. Rheider Thorin var pastor i Forshälla. För mig verkar det troligt att det finns ett samband mellan dessa personer som alla kom från trakterna kring Forshälla-Ljung och i tre fall hamnade på samma gård på Tjörn, nämligen Mölnebo. Vem deras föräldrar är verkar dock bli svårare. Det verkar som Inger kanske var äldst. Mvh Ingemar
|
|
|
Av Carina Månsson - Lördag den 11 oktober 2008 kl. 15.29
|
Hittade en mycket sida, där det står lite om de här personerna i diskussionen. Tjörn
|
|
|
|
|