|
Av Håkan Andersson - Lördag den 21 november 2009 kl. 17.55
|
Undrar om det är någon som komplett förteckning över socknarna i Kungälvs kommun. Kommer själv på några stycken.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 21 november 2009 kl. 18.25
|
Konghälls kommun omfattar Konghäll och Malstrand samt socknarna i Inlands Söndre härad, och dessutom Holta och Solberg från Inlands Nordre härad.
|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 25 november 2009 kl. 13.39
|
Sitter med en ny fundering. Och det är om det finns socknar söder om eller sydöster om Kungälv som räknas till Bohuslän som inte ingår i Kungälvs kommun. Göteborg med kranskommuner (exklusine Kungälv) ingår i Västergötland.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 25 november 2009 kl. 13.51
|
Hela Göteborgs kommun hör inte till Västergötland. Hisings Västre härad hör till Båhuslän. Och där ingår också Öckerö socken, som är en egen kommun.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 25 november 2009 kl. 14.16
|
Okej. Känner att jag kom en bit på vägen i ditt svar. Så det finns inget mer än detta härad i söder som ingår i Bohuslän och som ligger utanför Kungälv. Hjärtum och Västerlanda, räknas dessa till Västergötland eller Bohuslän? Valbo-Ryr socken, Dalsland eller Bohuslän?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 25 november 2009 kl. 14.27
|
Båhusläns landskapsgräns i förhållande till dagens kommungränser kan enklast sammanfattas så här: Alla kommuner där huvudorten ligger i Båhuslän hör i sin helhet till Båhuslän, med ett undantag: Munkedal, där Valbo-Ryr hör till Valbo härad i Dalsland. Sedan finns det två kommuner där huvudorten ligger i Västergötland, men en del av kommunen hör till Båhuslän: Förutom Göteborg är det Lilla Edet, där Torpe härad hör till Båhuslän.
|
|
|
|
Av Eivor Andersson - Onsdag den 25 november 2009 kl. 17.18
|
Jag undrar då var man skall lägga Ragnhildsholmen ock Munkholmarna? Är det Kungälv, Ytterby eller Rödbo (Gbg) ? Jag med mina holmar och skär Och Munkedal tillhör väl Bohuslän? Det finns med på Radio Bohuslän iallafall. Eivor
|
|
|
Av Jan-Erik Eriksson - Onsdag den 25 november 2009 kl. 17.40
|
Enligt gröna kartan så tillhör Munkholmen Ytterby och Ragnhildsholmen Säve (Säve sticker upp längs älven bredvid Rödbo) Valbo-ryrs församling är i Dalsland medan resten av Munkedal är i Bohuslän
|
|
|
Av Eivor Andersson - Onsdag den 25 november 2009 kl. 19.16
|
Tack Jan-Erik, Vet du om Torreby slott i Munkedal, ligger i Bohuslän eller Dalsland? Jag skrev en gång att det låg i Bohuslän. Vet inte riktigt var gränserna går där. Hälsn. Eivor
|
|
|
Av Jan-Erik Eriksson - Onsdag den 25 november 2009 kl. 19.24
|
Torreby ligger vid Färlevfjorden (det norra benet av Gullmarsfjorden) så det är Bohuslän
|
|
|
Av Eivor Andersson - Onsdag den 25 november 2009 kl. 19.30
|
Tack igen, Där körde jag vilse nere vid Saltkällan och min dotter körde vilse och hamnade i Ed i Dalsland när vägen hade rasat och GPS:n visste varken ut eller in. Så där får man ha karta med sig
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 25 november 2009 kl. 20.02
|
När vägen hade rasat ja. Var själv minuter från att rasa med E6 ner i gropen när det begav sig.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Onsdag den 25 november 2009 kl. 20.10
|
Jag blandade nog ihop det lite. Det var översvämning på vägen i somras och blev omdirigeringar. Vägraset vid Mjölkeröd var nog tidigare. Det var obehagligt och skar av vägen norrut. Tur du inte skadade dig, Håkan. Nu blir vi nog flyttade till chatten
|
|
|
|
|