Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Oddevall (Uddevalla)   >  
Olof Falk och Elin Larsdotter
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13848) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anitha Emanuelson - Onsdag den 15 maj 2013 kl. 16.11
Hej!
Önskar hjälp med att tyda AD Uddevalla B:1 s 103 nr 684 .
Varthän flyttar Olof Falk m familj och vad står det sist på raden.
Har tolkat det som Tunhem, men det tycks vara fel.
Med vänlig hälsning
Anitha
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13849) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 15 maj 2013 kl. 16.32
Hej Anitha,
visst står det Tunhem. :)
Med tanke på utflyttningsorten så är det säkert Västra Tunhem det är frågan om, och då kan det gälla pastoratet. Dom kan alltså finnas i någon av dom andra socknarna i samma pastorat (om dom inte finns i Västra Tunhem): Gärdhem, Väne-Åsaka eller Norra Björke.
Det verkar inte som om det finns några inflyttningslängder för 1802 där, så det är väl bara att gissa och bläddra.

Vet du om någon av dom har någon anknytning till någon av socknarna tidigare?

Sist på raden står "Nytt Gifta", det betyder väl antagligen att dom fått en ny attest (till utflyttningen), och att dom är gifta.

Mvh//
Lotta
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13850) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anitha Emanuelson - Onsdag den 15 maj 2013 kl. 17.20
Hej!
Tack för uppgifterna. Skall gå igenom socknarna.
Jag vet ej om det finns någon anknytning.
Dottern Helena finns i Ljung, Brattefors omkr.1830.
Med vänlig hälsning
Anitha
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13851) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Onsdag den 15 maj 2013 kl. 19.28
Anitha,
jag har hittat familjen! Men inte i Tunhem. :)

1818-10-08 dör Olof Falk (Bäve C:1 (1812-1860) Bild 187 / sid 411), och är då skriven i Äsperöd, Bäve (Bäve AI:2 (1817-1825) Bild 62 / sid 113).
Där finns också hustrun Elin Larsdotter, sonen Andreas, dottern Helena och en son Lars född 1805 i Tunhem(?).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13852) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Torsdag den 16 maj 2013 kl. 13.21
Först ska jag ta tillbaka det jag skrev, "Nytt." i utflyttningslängden betyder inte ny attest, utan nyttjar nattvarden. Jag upptäckte det när jag tittade i lite senare längder i Uddevalla.

Jag har lyckats spåra familjen lite till.
1817-04-10 nr 709 kommer dom inflyttande till Esperöd, Bäve från Forshälla, Uddevalla B:2 (1812-1826) Bild 31 / sid 53.
1815 nr 15 flyttar dom in i Forshälla pastorat, till Anfasteröd i Ljung från Myckleby, Forshälla B:1 (1809-1825) Bild 64 / sid 121.
Tyvärr saknas Anfasteröd just i den hfl, Ljung AI:2 (1813-1816).

Eftersom Olof kallades kvarnbyggare i Forshällas inflyttningslängd 1815, så tittade jag i gårdsregistren i Myckleby pastorat, där Långelanda och Torp ingår, och letade efter kvarnar. Och fick napp!
I Torp AI:4 (1810-1814) sidan 59 finns familjen på Asmunderöds kvarn. Och där står att dom inflyttat från Myckleby socken och Snabbås.
I Myckleby AI:5 (1810-1814) sidan 82 finns dom under Snabbås, där det står att dom flyttat till Asmunderöd.

Sen är det stopp, åtminstone tillfälligt...:)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13853) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anitha Emanuelson - Fredag den 17 maj 2013 kl. 11.12
Lotta!
Detta är ju fantastiskt! Jag har letat i Tunhems socknar men utan resultat.
Tydligen en familj som flyttat en del.Har fått grepp om dottern Helena från omkring
1830 och framåt. Hon är min mormors mormor.
Stort tack för all hjälp.
Med vänlig hälsning
Anitha
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13907) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anitha Emanuelson - Söndag den 30 juni 2013 kl. 11.37
Hej!

Önskar hjälp med att tyda Uddevalla C:5 s 325
Änklingen Olof Falk gifter sig med Elin Larsdotter.
Med vänlig hälsning
Anitha
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13908) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 30 juni 2013 kl. 11.57
Änklingen Ärlig och Beskedelig Olof Falk på
Groröds Kas och Dygdesama Pigan Elin Lars dotter
dersammastädes. Wigde i Kyrckan.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13915) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anitha Emanuelson - Fredag den 05 juli 2013 kl. 17.11
Tack för hjälpen.
Med vänlig hälsning
Anitha
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14092) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anitha Emanuelson - Lördag den 31 augusti 2013 kl. 11.32
Tacksam få hjälp att tyda Uddevalla E:1 sid 49 okt 2 lysning mellan Olof Falk och
Elin Larsdotter
Med vänlig hälsning
Anitha
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14096) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin - Söndag den 01 september 2013 kl. 13.03
Hej Anitha,
med hjälp av andra notiser tror jag att jag har lyckats tolka åtminstone en del av det. :)

Men visst står det "Sept: 2" i början?

"Lysning för Änkl. Olof Falk, Arfsk(ifte)1789 d. 16 Ma(mars eller maj?), Ej slägt
Pig. Elin Larsd. från Forshella, (präst)bevis anskaffas
Anskaffat
(på raden under)
Med Elias Sandbäck(?)"

Jag är inte säker på arvskiftesåret, om det står 89 eller något annat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14103) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anitha Emanuelson - Söndag den 01 september 2013 kl. 16.15
Hej Lotta!
Tack så här långt.Jag tror det skall vara Oct 2. Ett par rader ovanför är vi ju i slutet av sept.
Kan tänka mig arvskifte i maj 1789. Den första hustrun, Johanna Germundsdotter, dog 17 mars 1789.
(Uddevalla DbReg:1 s 85) Visserligen stavas Falk med ck,men jag tror det är samma person.
Skullebli glad om Du kan tolka texten till höger, för att få fram varifrån Elin kommer. Jag har sökt
i födelseboken för Forshälla, men ingen Elin ( omkr 1764)
Med vänlig hälsning
Anitha
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14105) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 02 september 2013 kl. 00.20
De har ju flyttat runt en del, som framgår av andra inlägg här ovan, och jag har letat efter flyttattester i Myckleby, Forshälla och Uddevalla (där Bäves attester ingår), men icke. Förklaringen kom när jag letade i nästa anhalt på resan...

I Bäves hfl AI:2, sidan 112, står att det var i Naverstad som Olof dog, och att Elin flyttade dit en månad senare. Och där fanns attesten:

Framsidan:
Naverstad HII:3, AD-bild 320

Baksidan:
Naverstad HII:3, AD-bild 321

(Naverstad HII:3, bild 320-321 hos Arkiv Digital.)

Som synes har attesten rest den också: Från Morlanda 1812, Myckleby (Torp) 1815, Forshälla 1817 och Uddevalla (Bäve) 1818. Väl tummad och vikt, och om och om igen nedstoppad i och upplockad ur fickan, eller var den nu förvarades på vägen från den ena pastorsexpeditionen till den andra; det var ju de flyttande själva som stod för 'postgången'.

Och 200 år senare kan vi sitta hemma vid våra datorer och läsa den. Den som hade förutspått det då hade väl hamnat på hospitalet... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 02 september 2013 kl. 00.47.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14107) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anitha Emanuelson - Måndag den 02 september 2013 kl. 16.22
Stort tack för uppgifterna.Morlanda var nytt för mig. Det finns ett glapp mellan flytten till Tunhem (Uddevalla B:1 s 103)
1802 och Morlanda 1809. -- Familjen var förmodligen på väg att flytta till Naverstad då Olof avled.Jag har letat där men
missat attesten.Däremot fann jag HII3 b 521. Änkan blev kvar i Naverstad och bodde sista tiden hos sin son Lars Falk Malm
på Ulvesten,Hålkekärr. Död 1832.
Jag kan däremot inte hitta var Olof och Elin är födda. Olof finns första gången i mantalskr. 1785 (Uddevalla EIIIa:22 s 215)
Elin Larsdotter flyttar till U-a från Forshälla (C:2 s 295) Kan ej tyda gårdsnamnet.Detta namn återkommer i lysningen(se tidigare inlägg)
Tacksam för Hjälp
Med vänlig hälsning
Anitha
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14108) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 02 september 2013 kl. 17.35
I Forshällas utflyttningslängd 1788 (C:2, sidan 294) flyttar Eli Larsdotter från Hattedahlen.

Och i 1788 års mantalslängd (Landskontoret EIIIa:25, folio 355r; daterad den 21/1 1788) finns på Hattedalen en Lars Olsson Engberg med dotter Elin. Hon är kvar där 1789 (EIIIa:26, folio 121v; 22/12 1788), vilket ju kan vara en miss. 1790 är hon i varje fall borta (EIIIa:27, folio 356r; 2/2 1790).

Det finns ingen annan Elin nämnd med namn i Hattedalen i mantalslängderna 1788 och 1789, så det lär ju vara hon som flyttar, eftersom Elin i flyttlängden står som p[iga] och därför knappast är så ung att hon inte betalar mantalspenning (d.v.s. under 15). Om det sedan är 'din' Elin är annan sak; det visar sig när/om du kan följa henne i Uddevalla/Bäve...

(Ändrat av kontoinnehavaren den 02 september 2013 kl. 17.36.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14109) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Anitha Emanuelson - Måndag den 02 september 2013 kl. 18.31
Tack!
I Naverstad AI:5 s19 står det för första gången Elin Larsdotter Engberg.
Det är alltså "min" Elin. Får se vad jag hittar i Forshälla.
Nu är det Olof kvar.
Med vänlig hälsning
Anitha
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)