Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Kville   >  
Per Andersson (född ca 1730), Könnestorp Ödegård
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14740) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Lördag den 08 februari 2014 kl. 22.13
Hej Kville-forskare,
I flera år har jag sökt bakgrunden till min mormors mormors far Olof Pärsson i N. Ejgde. Han avled där 1834 och efterlämnade sin andra hustru Catharina Johannesdotter. Sedan tidigare har jag känt till Olof Pärssons ungefärliga födelseår 1763. Jag har också funnit en trolig koppling till Bodelanda västergård och Stora Jored västergård.
När jag idag upptäckte förmynderskapsprotokollet för Kville härad 1834 (sid 309) fann jag en tvist mellan barnen i Olof Pärssons äktenskap (med Laurina Nilsdotter) och barnen samt änkan i det sista äktenskapet. Bland annat påstås att Olof Pärsson använt de äldsta barnens morsarv för att gynna sina yngre barn samt änkan. I tvisten klargörs att Olof Pärsson och hans första hustru köpte 1/2 mantal i Bodelanda bland annat med pengar som Olof Pärsson frigjort från sin andel (1/4) i Kjyndestorp Ödegård.
Vid sökande i mantalslängderna finner man Olof Pärsson med hustru från ca 1803 och fram till Laurina Nilsdotter död omkring 1815. Åren 1788-1803 är Olof Pärsson skriven vid Kjynnestorp Stora Jored. Dessförinnan finner man en Pär Andersson med bland annat en son Olof skriven för denna gård. Pär Andersson finns kvar vid Kjynnestorp en bit in på 1800-talet. I mantalslängden 1805 anges fadern Pär vara 75 år - dvs född ca 1730. I mantalslängden 1748 finner man en Anders Andersson vid denna gård.
Jag har inte funnit några bouppteckningar för Pär Andersson eller Anders Andersson. Jag känner mig ganska säker på att Olof Pärsson som avled i N Ejgde 1834 var son till Pär Andersson i Kjynnestorp. Men skulle önska mig flera och säkrare bevis. Och frågan är om Pär Andersson i sin tur var son till Anders Andersson.
Är det någon annan som forskat kring dessa personer i Kynnestorp/Kjynnestorp/Kännestorp?
Med vänlig hälsning
/Paul Neptune
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14742) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Söndag den 09 februari 2014 kl. 08.44
Har nu funnit en bouppteckning 1781 där änkemannen Pär Andersson i Kiälnastorp/Kännestorp uppger boet efter sin avlidna hustru Anna Hansdotter som efterlämnar 7 gemensamma barn. 2 myndiga söner Anders o Jacob. 3 omyndiga söner Olof, Sven o Hans. 1 gift dotter Anna (gift med Bryngel ?-son i Solhem) samt en ogift dotter vars namn jag inte kan utläsa.
Av bouppteckningen framgår att Pär Andersson före äktenskapet 7/2 1756 köpte 1/4 Ödagården Kiälnastorp. Ytterligare någon form av fastighetsaffär, där hustruns syskon var inblandade skedde under äktenskapet samt någon form av affär i oktober 1777.
De omyndiga barnens intressen bevakades av Jacob Hansson i Krokbräcke. Kan det vara en morbror till barnen? Han står samma år skriven vid Krokbräcke med en "moder Ingeborg" boende där.
/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14743) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 09 februari 2014 kl. 10.17
Gården heter Könnestorp, förr ofta skrivet Kiönnestorp eller Kynnestorp. (Det som här ser ut som ett "l" måste vara en slarvig början på det första n:net, annars blir det "lm" och inget n alls.)

När det gäller gårdsköpet, så är det Pers egna syskon som har blivit utlösta. Det framgår av domboken vid Kville och Bullarens sommarting 1754 (Tanums, Bullarens m.fl. HR AIa:45, sidan 579 § 33).

Per ägde alltså hela Könnestorp Ödegård. (Könnestorp består av två jordeboksgårdar, Könnestorp som omfattar 1 mantal och Könnestorp Ödegård 1/4 mantal.)

Han sålde Ödegården till sonen Swen 1788. Swen skulle betala gårdsköpet till sina syskon efter faderns död. (Första uppbud vid vintertinget 1789, AIa:81, sidan 1281 § 35.)

Om Olof Persson har haft jordepengar från Könnestorp Ödegård, så måste han alltså vara Per Anderssons son.

Men var hittar du sidan 309 i förmyndareprotokollet 1834? Det finns ju inga sidnummer i den domboken (Kville HR AIa:33). Jag har i varje fall kikat i förmyndareprotokollen i slutet av boken, men hittar inget om Olofs barn. Men din beskrivning av målet låter mer som något som hör hemma i den egentliga domboken, alltså rättegångsprotokollen.

Pers dotter Anna är gift med Bryngel Axelsson, son till nämndemannen Axel Bryngelsson. Och den omyndiga dottern heter också Anna.

Anders Andersson är Pers bror. Deras föräldrar är Anders Olsson och Anna Johannesdotter. Och Anders Olssons föräldrar är Olof Andersson och Ottilia Andersdotter.

Anders Olssons bouppteckning från 1742 finns i Tanums, Bullarens m.fl. HR FII:3, sidan 175. Och fadern Olofs från 1734 på sidan 95 i samma volym.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14744) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Paul Neptune - Söndag den 09 februari 2014 kl. 11.09
Hej Jörgen,
Stort tack för hjälpen!
Efter att nyss ha bläddrat i jordeböckerna misstänkte jag att släktkedjan såg ut som du nu bekräftat. Men anmödrarnas namn finns ju inte med där.
Det s k förmynderskapsprotokoll jag hänvisade till är i Arkiv Digital AD AIa:33 bild 300. Men du har tydligen helt rätt i att det egentligen är själva domboken.
Granskningen av jordeböckerna visade på att Anders Olofssons änka Anna Johannesdotter efter 1744 gifte sig med en Cornelius Olsson. Därefter står Cornelius Olsson son åbo och det anges styvbarn i högra kolumnen.
Ska nu grundligt läsa de innehållsrika bouppteckningarna. Är så länge sedan jag forskade på Kville att jag glömt att det är i Tanums, Bullarens m fl häradsrätts böcker man får söka de tidigare anorna. Jag sökte bara i Kvilles.
Tack för att du delar med dig av kunskaperna.
/Paul
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14772) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Lördag den 15 februari 2014 kl. 16.13
Ett inlägg (den 15/2 kl. 16.00) har flyttats till Anders Gadd, soldat för Yllene Nordgård (Sotenäs kompani n:r 34).
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post14786) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Måndag den 17 februari 2014 kl. 00.37
6 inlägg (den 9/2 2014 kl. 13.02 och 13.31, 14/2 18.28, 15/2 0.32 och 16.34 samt 16/2 11.56) har flyttats till Hans Larsson i Krokebräcke (1700-talet). Ett ofrivilligt dubblettinlägg (15/2 kl. 16.34) har tagits bort.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16747) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 25 augusti 2016 kl. 00.24
Svar på fråga ställd här (den 23/8 kl. 20.07).

Nej, Johannes Andersson i Könnestorp är inte son till Anders Guttormsson på Könnestorp Ödegård. Johannes finns på Könnestorp (alltså 'stora' Könnestorp) i mantalslängden fr.o.m 1701, och lever när Anderses måg Ola Andersson löser ut hustrun Ottilias syskon ur fädernejorden 1704, men Johannes är inte ett av syskonen.

Anders Guttormsson ser ut att ha varit gift två gånger, att döma av barnens andelar i gården. I det ena giftet har han dottern Elin, och i det andra sonen Björn och dottern Ottilia. Och det var tillsammans med Björns och Ottilias mor som Anders köpte halva Ödegården. (Han brukade hela, men ägde bara halva.)

Och hur har jag nu kommit fram till detta?

Jo, Ola Andersson köper först 3 sättingar och 1 1/3 skrull av svågern Björn Anderssons dotter Barbro Björnsdotter (gift med Hans Arvedsson i Sör-Svandal). Och sedan 1 sätting av svägerskan Elin Andersdotter. Slutligen har hans hustru Ottilia Andersdotter ärvt 1 sätting och 2 2/3 skrull. Sammanlagt är detta 6 sättinger eller 1/2 tunna, vilket är hälften av hela Könnestorp Ödegård. (Den som undrar vad i allsindar detta är för något :-) kan läsa om tunna, sätting och skrull på sidan Jordnatur och gårdsstorlek i Båhus Arkivguide, längst ned under landskyld.)

En broderlott är dubbelt så stor som en systerlott. Med en normal fördelning av arvet skulle alltså Björn få hälften (= 3 sättingar) och Elin och Ottilia vardera en fjärdedel (= 1 1/2 sätting), men så är det alltså inte. Björn och Ottilia får mer än det, och Elin mindre.

Det går 4 skrull på 1 sätting, så Björn har fått exakt dubbelt så mycket som Ottilia. Så långt stämmer det alltså, men Elins sätting är ju bara en systerlott (alltså 1/4) av 4 sättingar; de andra 2 sättingarna har bara Björn och Ottilia fått dela på.

Det finns bara en förklaring till det: De 2 sistnämnda sättingarna är 1/3 av arvejorden, d.v.s. lika mycket som hustruns giftorätt. Björn och Ottilia har alltså också ärvt sin mor, men det har inte Elin.

M.a.o. har Anders varit gift två gånger, och det var under äktenskapet med Björns och Ottilias mor som gården köptes in. Elins mor har alltså ingen del i gården, så Elin får bara vara med och dela på faderns 2/3.

Anders har hustru i mantalslängden 1698. 1699 års längd är inte bevarad, och 1700 har Anders inte längre någon hustru. Slutligen är Anders själv noterad som död i längden 1704. Och i samband med Olas gårdsköp, så omtalas skiftebrev av den 21/6 1699 och 25/11 1703.

Och eftersom båda skiftena omtalas i samband med Barbro Björnsdotters försäljning, så måste det vara Björns och Ottilias mor som dog 1699. M.a.o. var Elin född i det första giftet.

Detta jordköp finns på tre ställen i domböckerna.

Först själva köpet vid höstetinget 1704: Hovrätten EVIIaaba:135, s.243 (AID: v307672.b1270.s244). Målet har inget nummer, men det börjar på sjunde raden.

Sedan första uppbudet vid sommartinget 1705: Hovrätten EVIIaaba:167, s. 101 (AID: v307677.b550.s101). Det börjar på sjätte raden.

Slutligen fastebrevet vid höstetinget 1725 (!): Tanums Bullarens m.fl. HR AIa:19, s. 170 § 42 (AID: v278372.b870.s171).

(Ändrat av kontoinnehavaren den 25 augusti 2016 kl. 00.25.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16749) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Thomas Christianson - Torsdag den 25 augusti 2016 kl. 07.16
Anders Guttormssson fru har jag noterat att hon hette Ingrid Larsdotter. Framkommer det var Elin bor? Har en ana Erik Hansson f 1713 död 1789 på Sör Svandal gift med änkan Ingeborg Larsdotter från Hud. Undrar om han är son till Hans Arvedsson? (men nu är vi i Tanum)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16750) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 25 augusti 2016 kl. 12.54
Elin är "på Könnestorp Ödegård tillhållande", enligt domboken 1704. Och Olas betalning för hennes sätting är att "hon njuta uti sin livstid en åker på Könnestorp Ödegård, som hon 4 sättingar korn kan så uppå, och där jämte får odriven sitta dersammastädes uti husen så länge hon lever".

Elin kallas för hustru ("H:o"), men hon var naturligtvis enka om hon bodde hos sin syster och svåger. Men det finns ingen ledtråd till vem hon varit gift med eller var de bodde.

Var har du sett att Anders Guttormssons hustru heter Ingrid Larsdotter?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16751) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Thomas Christianson - Torsdag den 25 augusti 2016 kl. 13.23
Misstänker att den uppgiften kommer från boken: Kiönnestorp Hielpesten Gårdar i Qwille härad och sokn belägne. Har uppfattningen att Ola och Ottilia bodde på Könnestorp (ej ödegård) Rätta mej om jag har fel!
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16753) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 25 augusti 2016 kl. 17.42
Nej, det är inte fel. Det var alltså där som barnen föddes och Ottilia dog.

Ola flyttade dock till Ödegården i mantalslängden 1709, men då var han omgift.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20584) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Thomas Christianson - Onsdag den 12 april 2023 kl. 21.32
Olof Andersson var son till Anders Simonsson. Enl. tredjehandsuppgifter hette hans föräldrar Simon Olofsson och Agnes Mattsdotter och med hänvisning till
Farmer/ Bruker/(Occ)-p630 Bygdebok-Torvastad
Gnr.1,Bnr.8, Øvrabø, Torvastad, Rogaland, Norway
Någon som kam bringa klarhet i detta?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20586) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 13 april 2023 kl. 13.22
Menar du den Ola Andersson som nämns här ovan, alltså farfar till rubrikens Per Andersson?

Hans far heter mycket riktigt Anders Simonsson, men vad Anders föräldrar heter vet jag inte, förutom att fadern naturligtvis heter Simon.

En bygdebok för Torvastad socken, vid Haugesund i Rogaland på det norska Vestlandet, ska alltså ha uppgifter från tidigt 1600-tal i Kville? Det tror jag när jag ser det... :-) Eftersom det står "farmer" och "Norway", så kan man väl med viss rätt misstänka att det är en amerikan som publicerat uppgifterna...
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20588) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Thomas Christianson - Torsdag den 13 april 2023 kl. 13.42
Ja farfar till Per Andersson. Ställer mej också tveksam till uppgifterna.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)