|
|
Av Anitha Emanuelson - Måndag den 10 februari 2014 kl. 12.59
|
Önskar hjälp med att tyda AD Foss C:1 s 107 (vigselboken) Jag har svårt att tolka de flesta namnen och orterna. Med vänlig hälsning Anitha
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 10 februari 2014 kl. 18.07
|
|
Alla namn på hela uppslaget? Är det inte enklare att du säger vilka du letar efter?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 10 februari 2014 kl. 23.55
|
|
Om alla namnen sökes kanske Släktdatas vigselregister som omfattar tidsperioden 1661-1684 och 1690-1920 kan användas. (Renskrivet och sökbart. Man bör också kontrollera emot källan.)
|
|
|
Av Anitha Emanuelson - Tisdag den 11 februari 2014 kl. 12.28
|
Hej! Mycket ledsen att jag ej Uttryckte mig klart. Överst på sidan 107 finns texten: Copulerade ......Larsson och Maren ....... osv. Jag har tittat i släktdata och får ej namnen att stämma överens. Har även sökt i Familjer i Foss. Där finns en Anders Jacobsson på Torpet, men han tycks inte ha någon dotter Maren. Med vänlig hälsning Anitha
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 11 februari 2014 kl. 15.59
|
Jag missförstod dig när du skrev att du hade svårt att tolka "de flesta" namnen och orterna... Olla Larsson (med ett 'konstnärligt' inledande O som närmast ser ut som två bokstäver) och Maren Andhers dhåt:r får jag brudparets namn till. ("Tolle" kallas han hos Släktdata, men det står det inte. Den sista bokstaven är ett tydligt a - och Tolla är ett flicknamn. ) Hans föräldrar Lars Matzon och Karij Arfwetz dhåt:r, som "har boot" i Öfwer Ösbye. Hennes föräldrar Andhers Jacobsson och Barbro Gunnors dhåt:r, på Torpet (måste det väl vara som är inklämt mellan raderna). "Desse skall boe på" Houfw..., som skulle kunna vara Hoga/Hova i Foss socken, Hoveröd i Svarteborgs socken eller Hogen i Håby socken (som alla ligger inom pastoratet). Hur stämmer detta med de som du söker?
|
|
|
Av Anitha Emanuelson - Onsdag den 12 februari 2014 kl. 18.22
|
Tack för hjälpen. Det kan vara rätt personer. Olla blir senare Oluf och Maren blir Malin, Mari i kyrkoböckerna. ( Barnens dop ) Har sökt efter Olufs föräldrar, men de tycks ha flyttat från Foss. Jag har letat i släktdata i socknarna runt omkring, men inget spår av dem. Oluf och Marens två äldsta barn är födda på Haffwer i Foss. AD Foss C:1 s 31 (Kari) och s 40 ( Anders ). Är det Hova som avses? Sedan flyttar familjen till Möe. Med vänlig hälsning Anitha
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 14 februari 2014 kl. 23.06
|
Det är inte helt lätt att tyda vilket ortnamn det är i Karins och Anders födelsenotiser. Den andra bokstaven kan vara a, men det kan också vara o. Och det är inte heller helt lätt att se hur många bokstäver det ska vara på slutet, men åtminstone i Karins notis slutar det på "ene". Ola är f.ö. vittne den 25/1 1696 (folio 42r, andra notisen), och bor då på samma ställe. Jag tror att namnet är Hagane (ev. Hogane), och att det är en plats under Möe. I mantalslängderna 1694, 1695 och 1696 (som är de närmast omkring Anders och Karins födelser) finns det en plats Hagen/Hagane som står direkt efter Möe, och där finns en Oluf med hustru. På gården Hoga/Hova finns däremot endast en Anders vid den här tiden. Det finns ingen gård med namnet Hagane i Foss, så att det står direkt efter Möe lär därför betyda att det hör dit. Det kan vara ett torp, men det kan också vara en gammal ödegård som har hamnat under Möe och sedan börjat att brukas igen. Om Ola och Marin senare noteras som boende i Möe, så kanske de inte har flyttat. Kanske har Hagane bara slutat att noteras under sitt egna namn och helt smält ihop med Möe som det formellt är en del av. Observera ordet "kanske"... Det får naturligtvis undersökas närmare innan man kan säga något säkert. Men ödegårdar finns det gott om i Båhuslän; ibland har de försvunnit helt, ibland fortlever de som torpnamn under de gårdar de hamnat under, och ibland återuppstår de som självständiga jordeboksgårdar. När det gäller Olas föräldrar, så tror jag att de är döda när han och Marin gifter sig. Det står ju att de "har bott" i Övre Ödsby. Hade de levt, så borde det stått var de bodde då.
|
|
|
Av Anitha Emanuelson - Tisdag den 18 februari 2014 kl. 15.32
|
Tack för all information. Olufs son Anders övertar Hagane efter sina föräldrar. Anders barn är födda på Hagane (Petter 17410331 Foss C:2 s 177) Därefter återkommer Hagane u Möe i generationer. Olufs dödsdag har jag ej hittat. Enl Fam i Foss levde han 1727 men fanns ej i mtl 1734. Alltså: Haffwer i släktdata skall vara Hagane Med vänlig hälsning Anitha
|
|
|
|
|
|
|