Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Kville   >   Allmänt om Kville   >  
Dödlistor i Kville, Svenneby och Bottna socknar
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post15017) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 23 april 2014 kl. 21.08
Dödlistor, alltså listor över de avlidna i varje församling, sändes in till häradsrätten för att man skulle kunna kontrollera att bouppteckningar upprättades.

Under rubriken Dödlistor (serie FIII) finns dock inte mycket i de två arkivbildare med häradsrättsarkiv på landsarkivet som Kville härad och pastorat (alltså Kville, Svenneby och Bottna socknar) ingår i under den tid som kyrkoböcker saknas, alltså Tanums, Bullarens m.fl. HR (t.o.m. 1801) och Kville HR (1802-1903). Det enda som finns är 1823-1825 för Kville socken, och ingenting för Svenneby och Bottna socknar.

De listor som finns för Kville är dock felplacerade på landsarkivet. De ingår i Tanums, Bullarens m.fl. HR, men borde ingå i Kville HR, eftersom de är från den tid som Kville härad utgjorde ett eget tingslag (1802-1903).

Och enligt landsarkivets arkivförteckning för Kville HR finns det därefter inga dödlistor förrän 1861 och framåt, då de är inbundna i domböckerna. Men de dödlistorna har man ju begränsad nytta av; fr.o.m. 1860 finns ju också SCB-utdragen ur dödböckerna, alltså de utdrag med vissa uppgifter ur kyrkoböckerna som prästerna sände till Statistiska Centralbyrån för att användas till befolkningsstatistiken. Och dödlistorna och SCB-utdragen innehåller ju i princip samma sak: Namn, bostadsort/gård och dödsdatum.

Men jag har vid några tillfällen skymtat dödlistor inbundna i domböckerna tidgare under 1800-talet när jag har letat efter annat (det är ju ofta då man hittar de mest intressanta sakerna... :-)). Jag har då tänkt att det där är något som man borde kontrollera närmare, alltså systematiskt gå igenom domböckerna för att se vilka dödlistor som finns där. Och så har det hamnat på den långa "Att göra"-listan, och där har det blivit stående - tills nu...

Jag har nu gått bakåt från 1860 och funnit dödlistor hela vägen t.o.m. (eller kanske snarare fr.o.m. :-)) sommartinget 1848 (utom höstetinget 1852, då listorna av någon anledning saknas). Detta har man alltså missat vid förtecknandet av arkivet på landsarkivet.

Avskrifter av dödlistorna 1823-1825 har länge funnits i Båhus Arkivguide. Nu har jag också lagt till sidor för listorna 1848-1860. Men de nya listorna är inte avskrivna, jag nöjer mig med att länka direkt till Arkiv Digitals bilder av originalen (sådan lyx var ju inte möjlig när de gamla listorna skrevs av en gång i tiden... :-)).

Listorna från vintertinget 1860 innehåller döda från slutet av 1859, och när jag ändå tog med det tinget, så tog jag också med samma års sommar- och hösteting som finns i samma volym. Därefter ska det alltså också finnas dödlistor, men de länkar jag inte till, eftersom det ju redan finns SCB-utdrag för de åren.

De 'nyfunna' listorna är alltså inte avskrivna. Är det någon som känner sig manad att skriva av dem, så är det m.a.o. fritt fram... :-)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)