|
Av Tommy Nilsson - Lördag den 07 februari 2015 kl. 17.34
|
Gör en efterlysning på torp. Bryngel Eriksson och hans hustru Maria Ingemarsdotter/Engemorsdotter. Är det någon som vet var familjen kommer ifrån eller stött på dem i sin forskning? Har följt dom på Lilla Jore torpet Åtorp. Bouppteckning efter Bryngel 1803-08-08. (Kville häradsrätt FII:5 (1800-1816) Bild 79 / sid 149) Barn: Korpralen Johan B. Klang, Kerstin, Maria, Karin och Helena Bryngelsdöttrar. Lilla Jore Nedergård 1 mantl, torpet Åtorp. (Avskrifter Kville Mtl) 1800: Bryngel Eriksson, hustru, utfattiga. 1795: Bryngel Eriksson, hustru, gamla o utfattiga. 1790: Bryngel Eriksson, hustrun bräcklig, två flickor underåriga. 1785: Bryngel Eriksson, hustru, bägge gamla o bräckliga, son Johan, två flickor underåriga. 1780: Bryngel Eriksson, hustru, en pojke o två flickor underåriga. Fattige o mannen bräcklig. 1776: Bryngel Eriksson bräcklig, hustru, fattige. 1772: Ingen Bryngel på Jore. (Källor Kville Mtl. avskrifter, bouppteckningar avskrifter, Kville häradsrätt FII:5)
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 15 mars 2018 kl. 16.48
|
Det är ju länge sedan denna efterlysning gjordes, så frågan kanske redan är löst, men jag hittade en del upplysningar när jag letade efter något annat (det är ofta så man gör intressanta fynd... ). I Krokstads födelsebok fick jag syn på ett par med namnen Bryngel Eriksson och Maria Ingemarsdotter, vilket lät bekant... Den namnkombinationen kan ju inte vara särskilt vanlig, och när dessutom andra uppgifter också passar in på ovanbemälte par på Åtorp, så är väl sannolikheten hyfsat stor att det är de. I Krokstad får de barnen Brita på Håfoss Sörgård den 7/3 1766 (C:3, s. 356) och Erik på Hästhagen under Håfoss den 9/10 1771 (C:3, s. 406). Några husförhörslängder finns inte så tidigt i Krokstad, men jag kollade mantalslängderna: · 1765 finns det en "N. N." med hustru på Håfoss Sörgård. De är nya för året; den förre brukaren har flyttat, och skrivaren vet alltså inte vad den nye heter. · 1766 är bonden på det bruket Bryngel Eriksson med hustru. De har 1/4 mantal och döttrarna Kjerstin, Karin, Maria och Elin, alla underåriga. (Fr.o.m. detta år sätter man ut hur stora bruken är samt namnen på både över- och underåriga, alltså icke betalande.) · 1767 har man 1/8 mtl på Systeröd i samma socken. Barnen är desamma, plus Brita, som ju föddes 1766. · 1768-1769 saknas bevarade mantalslängder. · 1770 är man kvar på Systeröd, men nu med 1/4 mtl. Bland barnen har Kjerstin försvunnit. · 1771-1773 finns man på Hästhagen under Håfoss Östergård. Barnen är desamma som 1770. · 1774 är man kvar på Hästhagen. Kjerstin är tillbaka, nu som betalande; i övrigt finns det 4 underåriga döttrar. (Fr.o.m. 1774 sätter man inte längre ut underårigas namn.) · 1775 är Hästhagen obesuttet. Och detta är också det första året som Bryngel är med på Lille Jore. Det är alltså 1765 som "N. N." dyker upp på Håfoss. Detta är sista året som det finns flyttnoteringar i mantalslängden; han borde alltså finnas på sitt gamla ställe med en notering om att han flyttat därifrån. Men jag kan inte finna någon sådan flyttnotering för en Bryngel Eriksson varken i Krokstad eller annexen Hede och Sanne. Inte heller i de socknar som saknar bevarade kyrkoböcker, alltså i Kville och Sotenäs härader. Och hos Släktdata, som har alla båhuslänska socknar, hittar jag inte de barn som enligt mantalslängderna måste vara födda före Brita 1766. Håfoss och Systeröd ligger i norra änden av Krokstad, alldeles intill gränsen. Kan de vara födda i Sverige? Dalsland alltså... Släktdata har alla socknar i Valbo härad i Dalsland, alltså runt Färgelanda. Man har också en del socknar, men inte alla, i Vedbo härad, runt Ed. Att kolla kyrkoböckerna där kanske kan löna sig... Nu är det ju möjligt att "N. N." inte är Bryngel. I så fall kom han ju inte kom dit förrän 1766, när det inte längre finns några flyttnoteringar. Han finns då m.a.o. någon annanstans 1765, men i Sörbygdens och Kville härader hittar jag ingen Bryngel Eriksson det året. (Ändrat av kontoinnehavaren den 15 mars 2018 kl. 16.58.)
|
|
|
Av Tommy Nilsson - Lördag den 17 mars 2018 kl. 16.16
|
Tack Jörgen Gåtan är inte löst. Krokstad socken, där ser man. Jag letar och tycker väl att med fyra tidigare barn och ett gifte så borde dom gå att hitta. Känns som att Bryngel o Maria borde vara gifta på 1750-talet. Kan väl inte vara så vanligt att man flyttar med en hel familj så långt, 3,5 mil fågelvägen mellan Håfoss - St. Jore? Håfoss och 3,5 mil åt andra hållet blir nästan ända upp till Bengtsfors, Billingsfors, Dals Långed........ då blir det till att leta i många socknar............ Med vänlig hälsning Tommy (Ändrat av kontoinnehavaren den 17 mars 2018 kl. 16.18.)
|
|
|
|
|