Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Krokstad   >  
Hans Andersson, f 1775 i Krokstad, död 1854 i Herrestad
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16184) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Gullvi Uthberg - Torsdag den 07 januari 2016 kl. 10.31
Hej!

Jag har försökt att identifiera rätt Hans Andersson.
Jag hittar honom i Herrestad där han gifter sig och får barn och dör. Det står att i hfl från Herrestad att han är född i Krokstad 1775.
Det finns en del Hans Andersson i Krokstad. Hur ska jag veta vem som är den rätte?
Jag har koncentrerat mig på två.
född: 1773-09-09 far: Anders Andersson mor: Ingrid Olsdotter Nordby Ö (barn Marta Katarina, Jonas, Brita, Katarina), Anders och Ingrid dör båda 1791.
född: 1774-01-05 far: Anders Hansson mor: Ingrid Olofsdotter Restad V (barn Johannes, Carin, Marta), Andreas dör 1793 och Ingrid tidigare.

Hans A har följande barn: Ingrid, Andreas, Olof, Lars, Anna Catharina.

Jag har försökt att kartlägga de Hans Andersson med familj som stannade kvar i Krokstad. Det ger inget klart svar.
Jag har kollat utflyttningar(Krokstad in/ut B1, s43) och där finns en Hans A som flyttar.

Har ni något bra råd? Hur ska jag hitta den rätte?

Hälsningar
Gullvi
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16185) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 07 januari 2016 kl. 11.07
Om vi kompletterar med upplysningar som lämnats i Anbytarforum (under Herrestad här), så tror jag att jag har hittat rätt Hans.

Han är alltså från Liden under Sörvik, enligt vigselboken den 27/3 1803 (Herrestad C:3, sidan 248).

Det är en lucka bland husförhörslängderna1796-1813, så då får vi använda mantalslängderna. Den som är upprättad närmast vigseln är 1803 års längd (som bör vara upprättad runt årskiftet 1802/1803), men Sunnervikens fögderi ingår fortfarande i landsboksverifikationerna (och finns alltså inte i den utbrutna serien med mantalslängder), både Kammarkollegiums exemplar (på Riksarkivet, som skulle ha funnits hos SVAR) och landskontorets/länsstyrelsens (på landsarkivet, som skulle ha funnits hos AD). Den finns därför inte på nätet.

Då kollar vi i stället 1804 (daterad den 21/1 1804, men åldern lär vara uträknad i slutet av 1803). Där finns inget Liden u. Sörvik, men däremot finns en Hans Andersson, 23 år, med hustru på Rönningen u. Sörvik. Och Rönningen är var de bor när dottern Ingrid föds den 24/1 1804 (C:3, s. 11).

Och Hans och Maja finns på följande sidor i Herrestads husförhörslängder när de börjar efter luckan, alltså fr.o.m. 1813:

Herrestad Sörgård
AI:3, s. 68: Strukna med noteringen "M Bergs mark" ["M Berg" = Majore-Berg = Övre Berg])

Torpet Grandammen u. Övre Berg
AI:3, s. 59
AI:4, s. 60: "Flyttar till Sörviks mark"

Torpet Kleven u. Sörvik
AI:4, s. 83: "Här skrives Hans på Grandammen u. M. Berg"
AI:5, s. 109
AI:6, s. 104
AI:7, s. 164
AI:8, s. 106
AI:9, u. 151: Hans Andersson Klockenberg
AI:10, u. 344
AI:11, u. 356: Svärföräldrar till Sven Andersson

Hans sägs i husförhören vara född 1775, men enligt åldern i mantalslängderna 1804-1810 bör han vara född omkring 1780. I 1811 års längd är han emellertid plötsligt 35 år, alltså född omkring 1775 (om åldern i vanlig ordning är uträknad i slutet av föregående år). Kanske har han av bara farten blivit lika gammal som sin hustru, som har åldern utsatt för första gången i den längden?

I AI:9 har som synes namnet Klockenberg skrivits till efter Andersson. Och var kommer då det ifrån? Jo...

Den 24/9 1801 förrättades bouppteckning efter Anders Klockenberg på Sörviksliden u. Sörvik (Tunge m.fl. häradsrätt FIIa:10, s. 1257). Enkan heter Maria Olsdotter och de har fyra omyndiga barn, sönerna Hans och Sven Anderssöner samt döttrarna Malena och Christina Andersdötterar.

Och på Liden u. Sörvik bodde ju Hans vid vigseln. Att han sägs vara omyndig vid bouppteckningen ska vi inte ta så allvarligt - om han var född omkring 1780 (enligt mantalslängdens ålder), så var det ju ett gränsfall om han var myndig 1801... :-)

Och i Krokstads födelsebok (C:3, s. 471) hittar vi Hans den 1/1 1780, med föräldrarna soldaten Anders Klockenberg och hustrun Maria Olsdotter från Solberg.

Anders Klockenberg finns inte i Herrestads dödbok, utan i Krokstads. Och där ser det ut så här i november 1800:

Krokstad C:4, s. 638

(Krokstad C:4, s. 638. Bilden från Arkiv Digital.)

Det är inte lätt att tyda kråkfötterna, men något i den här stilen står det väl:

"Denne war på ..., boende
... i Uddewalla, hwarifrån
Arfwingarne hade Prosten
Schröders attest om den afl.nes
frägd."

Det finns som sagt inget Liden u. Sörvik i 1804 års mantalslängd, och heller inte dessförinnan. Men avskedade dragonen Anders Klockenberg finns på Svältås u. Sörvik 1794-1800, och fr.o.m. 1797 har han sonen Hans. Och efter faderns död är det Hans som står för torpet 1801-1802, med mor Maria.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 07 januari 2016 kl. 12.10.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16191) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Gullvi Uthberg - Måndag den 11 januari 2016 kl. 17.31
Vad trevligt! Det är ju en komplett släktutredning... Tack så mycket!
Hans var ju inte myndig när fadern dog. Jag vet inte hur man räknar.
Att det stod Klockenberg i AI:9 missade jag.
Jag hade Anders Klockenberg på min lista också, men strök honom lite eftersom det var så mycket senare än 1775.
Sen fanns det andra Anders vars fru hette Ingrid, som stämde med Hans äldsta dotters namn. Dessutom var han född 1774.

Jag hittade också att Anders Klackenberg var soldat 1761 - 1783, född 1741(fast det borde vara 1734 om han var 66 när han dog :-)).

Verkligen kul!

Hälsningar
Gullvi
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16195) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Kenneth Bengtsson - Tisdag den 12 januari 2016 kl. 11.25
denne war på besök, boende
eljest i Uddewalla
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16196) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Gullvi Uthberg - Tisdag den 12 januari 2016 kl. 14.00
Tack Kenneth!
Det förklar ju varför han blev införd i dödboken i Krokstad, när han var bosatt i Herrestad.
Vad bra ni är på att tyda...

Gullvi
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16328) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Torsdag den 18 februari 2016 kl. 15.29
Ett dubblerat inlägg (den 18/2 kl. 15.06) har borttagits. Samma inlägg finns också här: Johannes Hansson, født 1844, og Stina Kajsa Danielsdotter, født 1837. Vidare diskussion om de personerna hänvisas dit.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)