Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Härestad (Herrestad)   >  
Bouppteckningar 1823 och 1829
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16187) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Gullvi Uthberg - Söndag den 10 januari 2016 kl. 23.26
Hej!

Jag har två personer som dör i Herrestad och jag letar bouppteckningar efter dom.
Det finns ju inte bouppteckningar för alla, men jag tycker det borde finnas eftersom han var nämdeman. Jag hittar en på hans fru som dog före honom.
Han heter Anders Olsson (pappan hette Olof),dog 1829-01-18 på Lilla Kissleberg.
Hans fru heter Catharina Persdotter, dog 1823-06-19 på Lilla KIssleberg.
Jag har letat i bouppteckningsregistret: Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt BouReg:1 (1738-1833).
Där hittar jag ingen av dom. Men när jag bläddrade bland bouppteckingarna hittade jag henne i Lane häradsrätts arkiv, Bouppteckningar, SE/GLA/11079/F II/5 (1821-1825),bild 329, s637.
Hans första hustru, Rangella Larsdotter död 1786, hittar jag en bouppteckning på.

Gör jag fel?

Gullvi
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16188) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 11 januari 2016 kl. 09.36
Först ett kort svar: Som du redan har konstaterat finns det ingen bouppteckning efter Anders själv, men däremot efter hans båda hustrur (om det nu är samme enkeman Anders Olsson i dessa båda bouppteckningar med 37 års mellanrum).

Och så ett längre svar:

Det är Landsarkivets maskinskrivna bouppteckningsregister som finns fotograferat hos både Arkiv Digital och SVAR.

Som framgår av landsarkivets förteckning har Lane häradsrätt ett eget arkiv (den räknas alltså som en egen arkivbildare), medan resten av Sunnervikens domsaga (Tunge, Sörbygdens, Stångenäs och Sotenäs härader; förteckning) har ett gemensamt arkiv, även om den under olika perioder har varit uppdelad i flera häradsrätter.

Men som det står på registrets förstasida, så följer bouppteckningarna inte denna uppdelning. De ligger i stället samlade så att hela domsagans bouppteckningar (inkl. Lane) ingår i Tunge m.fl. HR till 1801; först från det året har Lane en egen serie bouppteckningar. Och registret följer denna uppdelning; det finns alltså två register, men inbundna i samma bok. (Registrets andrasida, som visar vilka enskilda volymer som har registrerats, har hos AD hamnat mellan de båda registren, som bild 272.)

En bouppteckning efter någon i Herrestads socken på 1820-talet ska m.a.o. finnas i den andra delen av registret, som alltså omfattar Lane häradsrätt och börjar på sidan 269. (Men eftersom det rör sig om en och samma domsaga, med samma kansli [i den mån man kan tala om ett sådant i äldre tider], så är det alltid risk för att en bouppteckning kan ha blivit inbunden på fel ställe. Man bör därför alltid söka i båda registerdelarna.)

Observera också att registret har den absurda ordningen att Olofsson och Olsson står sorterade var för sig som två olika namn.

Men det finns som sagt bara registrerade bouppteckningar efter hans hustrur, inte efter Anders själv (inte i någon av registerdelarna, och inte under vare sig Olofsson eller Olsson). Det är inte lätt att veta om det beror på att det inte har upprättats någon eller om den bara inte är bevarad.

Det är dock rätt vanligt att man bara finner bouppteckning efter en av makarna när de har dött med någorlunda kort mellanrum (i det här fallet alltså sex år) - särskilt om det är gamla föräldrar som har lämnat över gården till något av barnen - så man får väl förmoda att det i åtminstone en del av de fallen bara har upprättats en bouppteckning. Men å andra sidan förekommer det också att man i andra handlingar (t.ex. uppbuds- eller förmynderskapsprotokoll) ser hänvisningar till bouppteckningar som inte längre är bevarade; att det i dag inte finns någon bouppteckning i arkivet är alltså inte det samma som att det inte upprättades någon.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16189) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Måndag den 11 januari 2016 kl. 09.38
PS

Jag noterar att under Infordringar i Katrina Persdotters bouppteckning 1823 finns Hans Klåkenberg på Åsen under Sörvik, vilket måste vara han som diskuteras här: Krokstad: Hans Andersson, f 1775 i Krokstad, död 1854 i Herrestad.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16192) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Gullvi Uthberg - Måndag den 11 januari 2016 kl. 17.43
Tack för detta också!
Verkligen utförligt.
Barnen till Hans Klåkenberg och Katarina Persdotter var ju gifta (i och för sig efter Katarinas död) - så att Hans lånat pengar stärker att det är rätt Hans.
Jag var i alla fall inte helt fel ute när jag inte hittade Anders Olsson i bouppteckningarnas underbara värld...

Hälsningar
Gullvi
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)