|
|
Av Anne Gjevang - Torsdag den 18 februari 2016 kl. 15.13
|
Hei, min oldefar, Johannes Hansson, f. 24.10 1844 i Krokstad, Bohuslän, flyttet med sin forlovede, Stinna Chajsa (ev Stina Kaisa eller Chaisa) Danielsson (ev Danjelsson eller Danielsdotter), født 12.2.1837 i Värmland, til Fredrikstad, Norge, hvor de stiftet familie og ble boende til de døde. Jeg har mye informasjon om Johannes, men ingen(!) om Stinna Chajsa. Det menes at hun var tjenestepike på en herregård, kanskje gård, høyst sannsynlig i Krokstad. Alt jeg finner er Krogstadh Prästegårdh. Eksisterer den ennå? Eller fantes det omkring 1850 flere gårder i området som hadde tjenestepiker? Mitt håp er at jeg kan finne en fortegnelse om hvem som arbeidet der med henvisninger tilbake til hvor i Värmland hun var født, hennes foreldre etc. Torpene/gårdene min familie kom fra, helt tilbake til 1500-tallet, var Lerhagen, Säbo, Önne, Jutehemmenet. Også Röd og Åserud nevnes. Jeg vil sette stor pris på enhver type opplysninger om området, historiske trekk etc. Eksisterer gamle smågårder fremdeles i området? Innspill om hvordan jeg kan finne frem til informasjon om min oldemor? På forhånd takk for all hjelp. Med beste hilsen, Anne G
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 18 februari 2016 kl. 16.14
|
Johannes står i Krokstads utflyttningslängd 1874 (Krokstad B:6, sidan 1, n:r 15). Men Stina Kajsa finns inte som utflyttad det året, varken i Krokstad eller annexsocknarna Hede och Sanne. Men det är ju bara då som Johannes fick sin flyttattest, troligen var han i Norge tidigare. I den sista husförhörslängden som han är med i (AI:22, s. 317) står "Arb bev. t. N 11/3 -70". Han har alltså fått arbetsbevis (prästbevis för att arbeta utanför socknen) 1870, och "N" antar jag är Norge. De kan alltså ha träffats där då. Vet du vilket år Stina Kajsa flyttade till Fredrikstad? Vad står det i inflyttningslistan? Är du säker på att hon flyttade dit från Krokstad? Kan hon inte ha kommit direkt från Värmland? Gifte de sig i Fredrikstad? Står i så fall hennes fars namn i kyrkoboken? Har du sökt efter en flyttattest/prästbevis i prästearkivet (i statsarkivet)? Står det inte födelsesocken i någon folketelling, bara "Värmland"? Det gäller alltså att finna ut när och varifrån hon flyttade till Norge. När vi vet det, så går vi bara till utlyttningslängden i den socknen.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 18 februari 2016 kl. 20.42
|
Jag kan inte finna Stina Kajsa bland dem som utflyttat ur riket från Krokstad prästegäll (Krokstad, Hede och Sanne socknar) 1869-1875, alltså från och med fem år innan Johannes står som utflyttad och till och med året efter. (Dessa listor finns i Statistiska Centralbyråns, SCB, arkiv. Jag sökte där för att det går fortare än att söka igenom socknarnas egna utflyttningslängder, där också alla andra flyttningar står med.) Om hon flyttade till Norge under åren 1869-1875, så kom hon alltså inte via Krokstad.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 18 februari 2016 kl. 20.54
|
I folketellingen 1875 finns Stinna Cajsa Danjelsen, född i Sillero Sogn Sverige 1837. Hon är gift med Johannes Hansen, född i Krogstad Sogn Sverige 1844. "Sillero" är Silleruds socken i Nordmarks härad i Värmland.
|
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 18 februari 2016 kl. 21.38
|
Vid vigseln står att hon är född den 12/2 1837, men då föddes ingen i Sillerud - men den 2/12. 2 december 1837: Stina Kajsa. Föräldrar: Daniel Olsson [!] och Maria Larsdotter i Bålerud. (Sillerud CI:10, längst ned på sidan 116.) De finns i Bålerud på sidan 44 i husförhörslängden (Sillerud AI:20), och flyttar till Svensbyn i samma socken 1840 (sidan 284). Då är det bara att följa denna Stina Kajsa framåt i husförhörslängderna för att se om hon flyttar till Fredrikstad.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 18 februari 2016 kl. 21.56
|
Nej det var inte hon. Hon dog 1852. Men det var den enda Stina Kajsa Danielsdotter född i Sillerud 1837. Alltså är hon antingen född ett annat år, eller i en annan socken.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 19 februari 2016 kl. 10.51
|
I FT 1875 står att dottern Agnes Konstansia är född i "Fredrikstad (Tronkjel)". Det finns också två logerende (inneboende) från "Trankjel Sverige". Detta måste vara Trankils socken, som också ligger i Nordmarks härad. Agnes finns inte i födelseboken där 1874, inte heller Stina Kajsa 1837. Och jag kan heller inte hitta henne som utflyttad därifrån. Men Agnes Konstansia finns i Vestre Fredrikstad den 15/9 1874: Vestre Fredrikstad, Ministerialbok nr. 1 (1871-1878), Fødte og døpte 1874, side 55, n:r 230.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 19 februari 2016 kl. 10.55
|
I Silleruds grannsocken Långserud föds i Åstenskog en Stina Kajsa den 12/2 1837. Föräldrar: Modern pigan [= ogifta] Kajsa Jonsdotter och fadern "föregives vara drängen Daniel Nilsson i Norane i Sillerud". (Långserud CI:7, sidan 2/1837; Arkiv Digital-bild 47.) Denna Stina Kajsa är med andra ord "oäkta". Men fadern är alltså känd, och jag tror inte att prästen skulle ha skrivit in hans namn i födelseboken om han inte var säker. Och i husförhörslängderna kallas Stina Kajsa hela tiden Danielsdotter ända sedan hon föds. Modern är (enligt husförhörslängden) född i Långseruds socken den 23/1 1815. Hon gifte sig den 28/5 1840 med Nils Nilsson från Silleruds socken, och den 24/6 samma år föds deras dotter Brita Maria. Om man följer dem i husförhörslängderna, så ser man att de 1841 flyttar till Silleruds socken. Där föds ytterligare sex barn. 1852 flyttar Stina Kajsa hemifrån och börjar tjäna som piga på olika gårdar i socknen. Och 1865 flyttar hon till Norge. Den sista husförhörslängden som hon är med i är Sillerud AI:31, sidan 497, där hon är piga på gården Rök. Och hon finns sedan i utflyttningslängden som nummer 74 år 1865 (Sillerud BI:3, inget sidnummer, Arkiv Digital-bild 21). Denna Stina Kajsa Danielsdotter är alltså född på rätt dag, den 12/2 1837, och hon bor i Silleruds socken från det att hon är 4 år gammal och tills hon flyttar till Norge. Då gäller det 'bara' att finna henne i Norge för att se om det är rätt Stina Kajsa... Du får försöka att följa 'din' Stina Kajsa från 1874 (när hon gifter sig och dottern föds) och baköver i norska källor. Se om du kan finna henne i inflyttningslistan i Vestre Fredrikstad. Det bästa är om det finns en bevarad flyttattest i prästearkivet.
|
|
|
Av Anne Gjevang - Måndag den 22 februari 2016 kl. 18.27
|
Hei igjen, Jörgen, helt klart: jeg er svært takknemlig, imponert og begeistret over all denne hjelpen du har gitt meg! Igjen, hjertelig takk! Jeg har sett gjennom all innflyttningsinformasjon som er dokumentert både under Fredrikstad og under Vestre Fredrikstad fra Stinna Chajsa Danielssons (Danielsdotter?) utflytting fra Sillerud 1865 og frem til etter registrering av hennes ekteskap med Johannes Hansen (Hansson) og fødselen av deres første datter, Agnes Constantie i 1774 i Fredrikstad. For Johannes finner jeg følgende i Ministerialbok I, Periode 1871-1878, Side 412, Nr 79: innflytting til Fredrikstad registrert 13.mars 1874, men med "datum 1867". Du henviser til et arbeidsbevis som han fikk 11.mars 1870 i Krokstad til å arbeide utenfor sognet, tilsynelatende i Norge (N), mens selve utflyttingen fra Krokstad er registrert til 1874. Dette vil vel sannsynligvis bety at han offisielt fremdeles var registrert i Krokstad selv om han bodde og arbeidet i Fredrikstad, og først i forkant av å stifte familie valgte Fredrikstad som fast bosted. Høres dette plausibelt ut? I så tilfelle kan jo Stinna Chajsa også ha bodd og arbeidet i Norge uten å ha registrert seg med fast bosted? (I så fall kan hun ha vært i Norge også lenge før 1865.) Men det er litt merverdig at hun ikke registreres i Fredrikstad rundt den tiden de gifter seg og hun føder, ikke sant? Hun kan selvsagt ha vært reistrert innflyttet på mange andre steder, antageligvis nær Fredrikstad. Jeg har gått gjennom Onsøy uten hell, men skal ta de andre byene i nærheten etter hvert. Det tar sin tid. Uansett synes det meg opplagt at du har funnet frem til min oldemor og oldefar, Stinna Chajsas foreldr: Kajsa Jonsdotter og Daniel Nilsson fra henholdsvis Åstenskog, Långserud og Norane, Sillerud! Er du enig? Jeg ønsker da selvfølgelig å kunne undersøke svenske kirkebøker og hushörsförlängder for å få vite mer om deres familier bakover, men er usikker på hvordan jeg gjør det. Det synes som om jeg trenger et abonnement med ArkivDigital, er dette riktig? Hvordan forholder jeg meg? Finnes andre gode nettsteder i Sverige? Inntil nå har jeg ellers benyttet My Heritage, men tror jeg her må gå inn og lete i Förhörslängdene selv. I Norge er Digitalarkivet gratis og kompletterer sådan steder som MyHeritage. Beste hilsener, Anne
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 28 februari 2016 kl. 22.52
|
Då är jag tillbaks vid datorn... Arbetsbevis fick man för att tillfälligt arbeta utanför socknen. Men det var ingen 'riktig' flyttning; man var fortfarande skriven i hemsocknen, och skrevs inte in i utflyttningslängden. Johannes Hansson fick alltså ett sådant arbetsbevis 1870, och "t. N." betyder säkert "till Norge" - det var ju där han var. Och när han skulle gifta sig, och alltså visste att han skulle bli boende i Norge, så skaffade han en flyttattest från prästen i Krokstad. Han flyttade då 'på riktigt' och skrevs in i utflyttningslängden. Att det står 1867 som inflyttningsår i Fredrikstad betyder väl bara att han var där i tre år innan han ens skaffade ett arbetsbevis. Stina Kajsa Danielsdotter från Silleruds socken flyttade alltså till Norge 1865, från gården Rök. Dit hade hon kommit 1864 från Skogen i samma socken. Och till Skogen kom hon 1863 från Sandtegen, också i Sillerud. Hon har alltså varit i Sillerud dessa år, eftersom hon har flyttat runt mellan gårdar där då. Jag tror att jag har funnit den rätta Stina Kajsa. Den Stina Kajsa som vi vet är 'din' står i kyrkoboken vid vigseln i Vestre Fredrikstad som bara Kajsa Danielsdotter (alltså inte Stina Kajsa), precis som 'min' Stina Kajsa alltid skrivs i Silleruds husförhörslängder (men under sina första år i Långserud står hon som Stina Kajsa). Och födelsedatumet är det samma, den 12/2 1837. Och 'din' Stina Kajsa är född i Sillerud, och där har 'min' bott sedan hon var 4 år och det var därifrån hon flyttade till Norge. Någon Stina Kajsa Danielsdotter är som sagt inte född i Silleruds socken det året (med undantag för henne som dog 1852); 'din' Stina Kajsa har alltså bara bott där, och sedan fått Sillerud noterad som födelseocken efter flytten (ett fel som är mycket vanligt i kyrkoböckerna). Och teoretiskt är det naturligtvis möjligt att en annan kvinna ('min' Stina Kajsa) med samma namn och födelsedatum också kan ha bott i Sillerud och sedan flyttat till Norge... Och det är ju också möjligt att 'din' Stina Kajsa verkligen är född i Sillerud, men ett annat år (och kanske också en annan dag och månad), och så av misstag fått fel födelseår/datum - som av en ren tillfälligt är det samma som 'min' Stina Kajsas. Teoretiskt är det mycket som är möjligt... Det skulle ju kännas säkrare om du hittar henne som inflyttad i Norge. Det allra bästa är naturligtvis flyttattesten. När du ska läsa svenska kyrkoböcker, så behöver du ett abonnemang hos Arkiv Digital (ett privat företag) eller SVAR (Riksarkivet). Båda är betalabonnemang. De äldre kyrkoböckerna finns hos båda. Och båda har också andra typer av handlingar, som ibland finns hos båda och ibland hos bara en av dem. Arkiv Digital har nyfotograferade färgbilder. SVAR har en digitaliserad version av de gamla svartvita mormonfilmerna, och har också en del egna bilder (av böcker som saknats hos mormonerna eller haft för dåliga bilder där).
|
|
|
Av Anne Gjevang - Måndag den 29 februari 2016 kl. 11.10
|
Igjen, hjertelig takk! Dine stunder (timer!!) ved pc'en er gull for meg! Jeg skal forsette å lete etter Stinna Chajsas innflytningsregistrering i Norge, sannsynligvis Østfold fylke. Jeg kaller henne Stinna Chajsa. Synes det er et herlig navn og slik min oldefar, Johannes, skrev navnet hennes i den gamle familiebibelen hvor de nærmeste fødte, gifte og døde er innnskrevet, og som var basis for å begynne forskningen. Du har hjulpet meg kolossalt! Jeg kan ikke se annet enn at vi nå har den rette. Da skal jeg etablere et abonnement slik at jeg kan spore familien videre tilbake i Sillerud og omegn. Og så er det "drängen" Daniel, som ble utpekt som far... jeg ser så mange scenarier og får stor medkjensle her jeg sitter og graver dem frem fra noen digitale sider. Fascinerende. Jeg skulle gjerne kunne vise deg min takknemlighet på mer konkret vis, sende en blomst eller betale deg for den tiden du har brukt. Du må gjerne gi meg en indikasjon om hvordan jeg kan nå deg med en påskjønnelse. Mange hilsener, Anne
|
|
|
Av Rune Wallstedt - Torsdag den 28 mars 2019 kl. 13.34
|
Hej Anne, Min farmors mor Sara Hansdotter född 6 nov 1842 i Krokstad var äldre syster till Johannes Hansson född 24/10 1844. De senaste dagarna har jag försökt hitta mer data om Johannes än från folkräkningen i Fredrikstad i Norge år 1875. Du skriver att Johannes är din oldefar, är du ättling till hans o Stina Kajsas dotter Agnes? Kan du förmedla mer data, har ännu inte lärt mig hitta helt i Norges arkiv. Tack på förhand! Bästa hälsningar Rune
|
|
|
|
|
|
|