Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Tossene   >  
Stora Gistad
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16383) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Agneta Schick - Onsdag den 02 mars 2016 kl. 18.56
Kan man räkna ut hur många barn levde om man tittar på de andelar de sålde till varandra?

Det gäller 1/4 mtl Stora Gistad år 1782. På den gården fanns familjen
Olof Svensson (d1764) gift med Börta Olofsdotter med barnen: Ingrid (död?), Olof, Hans. I nästa äktenskap
Olof Svensson (d1764) gift med Barbro Eriksdotter med barnen: Sven, Börta (död ca. 1782), Ingierd, Kierstin, Elsa. (Tunge m.fl. Aia:47 (1782) bild 700)
(Tunge m.fl. den 20 juni 1782 ".. en med döden afliden Systern, wid namn Börtha..")

I Tunge m.fl. Aia:47 (1782) bild 2930 säljer Hans Olsson sin andel som han ärft efter föräldrarna till brodern Olof Olsson. Han säljer även 2/9 uti 1/10 del som han ärft efter avlidna halvsystern Börta. Halvbrodern Sven Olsson säljer sina 2/10 som han ärvde efter fadern plus 2/9 av 1/10 del som han ärvde efter den döda systern till halvbrodern Olof Olsson. Och styvmodern Barbro Eriksdotter säljer också till Olof Olsson, nämligen sin 1/3 av 1/10 del.

Fråga: hur många barn hade levde 1782?
Det 2/9-delar som bröderna ärvde efter systern, är det 3 söner X 2 plus 3 döttrar X 1 = 9 för att söner fick dubbelt så mycket som döttrar?
Men vad är 1/10del? Barnens 9-delar plus moderns del = 10?

Det som ser ut som en bakvänd 6 är väl 1? Annars har jag läst ALLT fel.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16384) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 02 mars 2016 kl. 21.06
Jag har bara hunnit att ta en snabbtitt på en del av protokollet som du hänvisar till från 1782 (när Hans säljer) - men om man utgår från de andelar som du nämner, så får jag det till följande:

Sonen Sven säljer de 2/10 som han ärvde efter fadern. En broderlott efter fadern var alltså 2/10, en systerlott (hälften av en broderlott) är då 1/10. Börta ärvde alltså 1/10 efter fadern.

Börta måste ha dött barnlös, eftersom mor och syskon ärvde henne. Det är alltså hennes tiondel som de har ärvt andelar i.

När någon dör barnlös, så ärver föräldrarna. Om en förälder redan är död, så ärver den avlidnes (i det här fallet Börtas) syskon den döda förälderns andel. Fader ärver 2/3 och moder 1/3. Därför har Börtas mor 1/3 i 1/10.

Sönerna har 2/9 i 1/10. Tre söner (Ola, Hans och Sven) blir sammanlagt 6/9, d.v.s. den döde faderns 2/3. Några fler syskon finns det alltså inte som kan ha ärvt Börta.

Dessa fyra syskon (Ola, Hans, Sven och Börta) har sammanlagt 7/10 efter fadern. Återstående 3/10 måste då ha ärvts av tre av döttrarna Ingrid, Ingjerd, Kjerstin och Elsa. Den fjärde av de döttrarna måste då ha dött före fadern.

De tre döttrarna som ärvde fadern måste ha dött före Börta, eftersom det som sagt inte finns utrymme för fler än moderns och de tre brödernas andelar i arvet efter Börta.

Jag antar att du med "bakvänd 6" menar 'grisknorren' som står i stället för 1 i t.ex. 1/10 (AIa:47, AD-bild 2940, höger sida). Så brukar man skriva i stället för 1 i bråk - av någon anledning. Det kanske ska vara en punkt (./10) som det blir en extra sväng på. Inte vet jag - men så brukar det i varje fall se ut... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16388) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Agneta Schick - Torsdag den 03 mars 2016 kl. 09.48
Nu har jag förstått att det fanns 3 söner och 4 döttrar när fadern Olof Svensson dog 1764. Det blev 10 delar, två för varje son och en för varje dotter.

Men sen motsäger domboken din analys Jörgen. I Tunge m.fl. AIa:47 den 12 mars (bild 700) blir brodern Olof Olsson förmyndare åt Ingrid, Kjerstin och Elsa.
Den 19 juni (bild 2930) var den ovannämnda försäljning. Den 20 juni (bild 3330) klagar Olof Olsson att modern skulle betala ränta på faderns arv eftersom de var barn när fadern dog och här nämns att Ingrid, Kierstin och Elsa.

Om det 1782 fanns 3 söner och 3 döttrar hur kom det till de 2/9 delar? Hur jag än räknar får jag inte ihop det. Det enda som är klart är att äldsta dottern Ingrid dog före fadern.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post16391) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 03 mars 2016 kl. 10.59
Jag har som sagt utgått från de andelar som du uppger - och då blir det som jag skriver... :-)

När det står hur mycket de har "i 1/10", så är det den tiondel som Börta ärvde efter fadern. Den tiondelen ärver de övriga sedan efter Börta.

Modern ärver 1/3 och har därför "1/3 i 1/10".

Faderns 2/3 får Börtas syskon dela på, eftersom fadern är död. Om då en broder har "2/9 i 1/10", så har alla bröder det. Tre bröder blir då sammanlagt 6/9, och det är lika mycket som 2/3, d.v.s. hela faderns andel. Alltså finns det inte utrymme för fler syskon - men...

Om en bror i stället har "2/9 i 2/3 i 1/10", d.v.s. 2/9 i faderns 2/3 i Börtas 1/10 - då finns det plats för tre systerlotter (om vardera 1/9) också. :-)

Jag får väl ta mig tid att läsa domboken - jag blir ju nyfiken... :-)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 03 mars 2016 kl. 11.25.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19175) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Agneta Schick - Tisdag den 13 oktober 2020 kl. 19.09
Olof Svenssons hustru Börta Olofsdotter dog ung. 1753. I hennes bouppteckning ( Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotens häradsrätt FIIa:1:1471 ) nämns barnens morbröder Olof Olsson i Klev och Nils Olufsson i Anneröd.
Nils Olofsson hittar jag i Tossene SNL:9 men inte Olof Olsson i Klev. Men jag hittar de inte i tidigare eller senare SNL.
Känner någon Olof Olsson i Klev eller Nils Olsson i Anneröd ca. 1753? Jag söker deras föräldrar och såmed Börta Olofsdotters föräldrar.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19176) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingemar Johansson - Tisdag den 13 oktober 2020 kl. 19.25
Nils Olsson i Anneröd tror jag är min FFFFFF gift med Anna Jonsdotter från Bjällane, dom flyttade till Arslätt någon gång 1750-1751 och tidigare bosatt i Hogsäm där dom finns i mantal några år 1741 och 1742. Om det är min Nils kanske det är ett genombrott för mig att kunna hitta min faderslinje ytterligare några generationer. Jag har letat med ljus och lykta efter föräldrar till Nils.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19177) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 13 oktober 2020 kl. 20.13
I bouppteckningen efter Börtas man Ola Svensson 1764 (3:1989 och 3:1993; app.arkivdigital.se/aid/v65910.b998.s1989) finns en fordran på Ola i Klev. Där står alltså bara förnamnet.

Den ende Ola i Klev är Svensson. Kan han ha fått fel efternamn i Börtas bouppteckning? De kanske är halvsyskon.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19178) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Ingemar Johansson - Tisdag den 13 oktober 2020 kl. 20.35
Börta var enligt bouppteckningen skyldig sin bror Nils Olofsson pengar, även till Jon i Bjällane, som är min Nils Olssons svärfar. Hon var även skyldig Olof Olsson i Evja, det skulle kanske kunna vara en felskrivning av orten i bouppteckningen. Värt att undersöka.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20492) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Agneta Schick - Tisdag den 07 februari 2023 kl. 18.38
Kanske kommer Börta Olofsdotter (och bröderna Nils Olofsson och Olof Olofsson) från Klev.

I ett mål (Tunge, Stångenäs, Sörbygdens och Sotenäs häradsrätt (O) AIa:56 (1791) Bild 1670 (AID: v550928.b1670, NAD: SE/GLA/11098)) är Olof Olsson i Gistad och Hans Olsson i Ödstoft (1788) dotterbarn till Olof Eskilsson i Klev.
Med andra ord, Börta Olofsdotter är mor till Olof och Hans Olssöner och då dotter till Olof Eskilsson.

Jag har kollat mantalslängerna – på Klev fanns två åboer Hans och Eskil. 1704 har Eskil en son Olof, 1704 är han under barnen och Olof har hustru. Olof Eskilsson finns på Klev 1705-1716. (Mtl 1718 är på nått sätt fel för Jon är ogift 1719- 1727 och här har han hustru – antingen skall det vara Olof och hustru med dräng Jon eller Jon och änkan Anna). I mtl 1719 står Olofs änka Anna och året efter är hon gift med Sven Olofsson. Sven Olofsson med hustru finns i mtl 1733, sen den stora luckan tills 1742. Då är Sven Olofsson död, änkan heter fortfarande Anna. Hon har en dräng Olof som i nästa längden 1752 heter Svensson och är gift.

Vad hjälpte detta? Bara att jag vet att det fanns en Olof Eskilsson gift på Klev mellan 1705 och 1716 och det skulle passa med Börtas födelse (<1717).

Sen tittade jag på jordböckorna. Troligen hette Olofs far Larsson för i jordböckorna 1738-1744 är det Eskil Larssons arvingar som äger. Desförinnan är det Olof Eskilsson, Nils Eskilsson på Bovallstrand och Olof Eskilssons barn. Efter 1746 är det Nils och Olofs barn. Sen kan man fråga sig om änkan Anna har gift sig för tredje gången (om det är samma Anna som var gift med Olof Eskilsson) med Thomas Bodolfsson.

Om jag tar alla dess pusselbitar får det till att Eskil Larsson på Klev hade (minst) två söner Nils Eskilsson på Bovallstrand och Olof Eskilsson på Klev. Olof Eskilssons hustru hette Anna Olofsdotter och deras barn var Börta Olofsdotter (gift med Olof Svensson på Gistad), och Olof Olsson och Nils Olofsson eftersom de var Börtas bröder.

Nu vore det i-pricken om någon har andra mål som styrker detta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20496) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 07 februari 2023 kl. 21.37
Åborna i Klev år 1700 hette Eskil Larsson och Hans Torkelsson. Det framgår av § 23 vid VT det året (AID v550879a.b129), där de berättar att alla deras ladugårdsbyggnader ödelagts i en vådeld.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)