|
|
Av Laila Falk - Måndag den 12 september 2016 kl. 18.38
|
|
Jag behöver hjälp med att läsa en anteckning i ett husförhör i Krokstad, AI:22, sid 314. Vad är det prästen har skrivit längst ut på högersidan. Verkar som om paret blivit kallade till enskilt förhör i prästgården och har väl antagligen att göra med deras kunskaper i Bibeln. Snälla hjälp mig.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 13 september 2016 kl. 20.23
|
Jag skulle förmodligen inte heller få godkänt av prästen, så någon som kan sina kristendomsstycken bättre än jag får gärna göra ett försök att tyda kråkfötterna... Så här tolkar i varje fall jag de sex första raderna: "Vid enskildt förhör i prestg. 27/9 72 svarade mannen att det var Gud fader _ och hustrun att det var DHA som blifvit mska för att återlösa oss. De anvisades att se bättre på sina Xstend. stycken och lofvade det. Samt förelades att å nyo infinna sig till förhör. Särskildt anvisades dem att betrakta Athanesii Symbolum. _ och 2:dra artiklen. [?] förkl. i frågoböckerna, hvilket de med nöje tycktes lofva att göra." Sedan följer ett stort "abs." (absens = frånvarande), som lär gälla husförhöret 1873 (alltså efter det enskilda förhöret) att döma av årtalet som skrivits in överst vid rubriken. Sedan kommer två rader till, som troligen har skrivits dit före texten ovanför: "... [?] ej gå t. DHN. ...ande [?] låta förhöra sig. (ant. icke senare än 1870 [?])" Prästen kan knappast få godkänt själv - i välskrivning...
|
|
|
Av Laila Falk - Tisdag den 13 september 2016 kl. 23.08
|
|
|
|
|
|
|
|