|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 20 september 2016 kl. 11.30
|
Hej Gullvi Jag är ingen expert på båtsmännen i Bohuslän. Däremot så kan kan jag en hel del om båtsmännen i Blekinge och Södra Möre. Så här blir det mest ett tyckande. De indelta båtsmännen i Bohuslän var roterade. Det vill säga att det var flera bönder, rotebönder som gick samman om ett båtsmanshåll. Det höll torp och höll med viss utrustning. http://diginpast.se/bmregister/index/special/abb000001.html Andreas Hansson Finpå är helt klart en båtsman. Vilka rullor har du hittat honom i? Finns rullorna på SVAR eller AD? Har du hittat honom i andra rullor? Finns det något kontrakt? Du måste klarlägga honom så långt du kan i kyrkböckerna. Inklusive hustru och barn och dopvittnena när barnen döps. Har du tittat i några bouppteckningar? Fanns det fler båtsmän med båtsmansnamnet Finpå före och efter Andreas? Johannes Andersson Myrberg tror jag inte var båtsman. Så honom får du leta efter på 'vanligt sätt' Båtsman och sjöman var inte samma sak. Men leta runt i socknarna och se efter om det finns andra med namnet Myrberg.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 20 september 2016 kl. 22.53
|
Enligt husförhörslängderna var Andreas född den 16/1 1797. Det föds en Andreas Hansson den dagen i Högsäter socken i Dalsland (Valbo härad), grannsocken till Sanne. Föräldrar: Hans Andersson och Kerstin Olsdotter på Emaus under Rösäter (C:5, sidan 53).
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 20 september 2016 kl. 23.12
|
Och i den flyttattest som de hade med till Sanne bekräftas att Andreas är född i Högsäter: (Krokstad HII:4, inget nummer, SVAR-bild 57.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 21 september 2016 kl. 11.43
|
Så är det utan tvekan. Gullvi, jag skulle ändå vilja veta i vilka rullor du har hittat Andreas. Står det något om ålder, födelsetid eller födelseplats? Anges både patronymikon och båtsmansnamn eller enbart båtsmansnamnet? Något båtsmansnamn finns inte med i flyttattesten från 1830 efter vad jag kan se. Uppgifterna jag frågar efter är kanske inte så viktiga här och nu men kan kanske vara av intresse för andra som hittar en båtsmän i sin forskning. Det finns en hel del att läsa om båtsmän och andra soldater på Hans Högmans hemsida: http://www.hhogman.se/militaria.htm
|
|
|
Av Gullvi Uthberg - Torsdag den 24 november 2016 kl. 00.08
|
Som jag sagt i inlägget om Johannes Myrberg - jag trodde att jag skulle få mail om att någon hade svarat, så jag har inte tittat in här. Tyvärr. Man måste abonnera på inlägg, tror jag. Det har jag missat. Tack alla som engagerat sig. Jag har också varit inne på samma födelse i Högsäter och föräldrar som i tidigare inlägg. Svårigheten var bara att pappa Hans dog 1798. Sen flyttar mamman runt med två barn och till slut står det 1804 Ladderud. (Högsäter (P) AI:9 (1800-1806) Bild 43 / Sida 34) Och där försvinner alla spår. Det finns Ladderud i Rölanda och Håbol socknar, men jag hittar dem inte där. Jag har letat om Anderas barn blir skickade till någon farmor, men hittar inget samband. Jag vill gärna knyta ihop den unge Andreas med den vuxne Andreas. Men det kanske inte behövs. Vad beträffar generalmönstringsrullor: Han hade nr 236 och fanns i Bohuslän 1:a Båtmans kompani. AD: Karlskrona station: Bohus 1. båtsmanskompani (O) E1:1 (1824-1864) Bild 105 Karlskrona station: Bohus 1. båtsmanskompani (O) E1:1 (1824-1864) Bild 165 Info var ungefär : 1839 Antagen 1829 32 år vid antagning 42 år nu sjövan 1844 Antagen 1829 32 år vid antagning 47 år nu avskedas för bräcklighet och ofärdighet i vänstra armen. Hälsningar Gullvi
|
|
|
|
|