|
Av Agneta Schick - Tisdag den 31 juli 2018 kl. 15.41
|
Jag hittar Sven Fagerström först i mtl 1734 i 2. roten i Uddevalla. Han gifte 1733 Christina Persdotter (död 1736). Efter hennes död gifte han 1737 Catharina Arvidsdotter Söderberg (död 1771). Sven Fagerström dog 1767, 78 år gammal. (Källor: ministerialböcker) Sven och Catharina var faddrar minst 20 gånger mellan 1732 och 1757 men där nämns han aldrig med patronymikon. Även bouppteckningen (Uddevalla rådhusrätt och magistrat FIIa:4:30) ger ingen indiz på hans härkomst. Endast i en bouppteckning efter Jonas Olofsson Ström har jag hittat en ledtråd som jag har svårt att tolka: Åhr 1739 den 19 Juli blef efter Magistratens anordning laga upteckning wärdering och Skifte anställt efter framledne Bårgare Jonas Olufsson Ström, närvarande Änckian Magdalena Gunnarsdåtter och barnen Sohnen Arfwid Jonasson vid 16 åhr gammal och dåttren Johanna Britta Jonasdåtter wid åhr, å barnens syda deras slägt Mäster Skomakaren Swen Fagerström och Bårgaren Anders Olufsson. Wärderingsmän äro tillkallade bårgaren Bärrndt Holst och Corneluis Hansson för Lösöronen. Änckian är tillsagt så richtigt upgifwa ägendomen som hon det med lyflig ed besanna kan, och i edskraft efter 8. Cap: 4 § Erfdebalckan dätta Skifttebref underskrifwer. Jonas Ström och hans hustru var faddrar hos två av Sven Fagerströms barn. Med vem var Sven Fagerström släkt: Jonas Olofsson Ström eller Magdalena Gunnarsdotter?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 27 augusti 2018 kl. 12.11
|
Han borde vara släkt med Jonas, eftersom den som företrädde barnen brukade vara släkt med den döda föräldern. Men ingen regel utan undantag; fanns det ingen släkting på 'rätt sida' som kunde vara närvarande, så kunde man ta någon på andra sidan. Men det behöver inte vara Sven personligen som är släkt med Jonas, det kan vara hans hustru. Hon heter Arvidsdotter och Jonas har en son Arvid (uppkallad efter vem?). Det finns en Ola Nilsson Fagerström på Fagerholt i grannsocknen Lane-Ryr (se landsarkivets släktnamnsregister, som finns hos AD: AID v187519.b237.s236). Enligt dödboken den 11/5 1773 (C:2, f. 341r) är han 55 år, alltså född omkring 1718. Nils Håkansson i Fagerholt får en son Ola 1718 (döpt den 25/5; C:1, f. 16v). Enligt soldatregistret var Ola Fagerström i Fagerholt (född 1718) soldat. Namnet kan alltså vara taget helt utan någon anknytning till Sven eller hans släkt - men det kan ju också ha funnits i släkten tidigare. (Ändrat av kontoinnehavaren den 27 augusti 2018 kl. 13.12.)
|
|
|
Av Agneta Schick - Måndag den 27 augusti 2018 kl. 15.52
|
Jag söker och söker efter Sven Fagerströms härkomst och blev då blind på att kanske hustrun Catarina Arvidsdotter är släkt med Jonas Ström. Detta skall jag söka vidare på. Ja, om jag bara visste vem Arvid var.... Tack för hjälpen.
|
|
|
|
|