|
Av Karin Jorthé - Onsdag den 20 januari 2021 kl. 20.31
|
Hej! Jag söker efter uppgift om fader okänd till Augusta Andersdotters två äldsta barn. Augusta föddes 1871-06-28 i Björtorp, Kville och där 1932-06-07 i Rörvik, Kville. Hon föder 1895-04-14 ett dödfött gossebarn i Fjällbacka, där hon hade börjat arbeta ca 5 månader tidigare på väderstationen. Gossens far står som okänd. En tid senare blir hon gravid igen och föder 1896-03-05 sonen Johan Axel Andersson. Hon har då återvänt hem till Kville och Sandklofvan u Ejgde Sör. Även här står fadern som okänd. Augusta får sedan sedan 1900-11-24 dottern Karla, även här står fadern som okänd, men när Karla är gammal nog att skrivas med efternamn, har hon efternamnet Karlsson, medan hennes äldre bror har efternamnet Andersson. Detta får mig att tro att det finns uppgifter om att Karlas far var känd och hette Karl eller Karlsson. Det finns en berättelse inom familjen som säger att det var samma far till hennes två första barn och jag undrar om det i Fjällbacka och Kville kan finnas någon form av dokumentation kring detta? Jag har varit i kontakt med Regionarkivet i Göteborg/Vänersborg och de har inga uppgifter. Jag har inte heller kunnat hitta några noteringar i husförhörsböckerna. Jag vill också tillägga att det är mitt släktskap med Johan Axel som jag försöker kartlägga. Har flera DNA-träffar med hans efterlevande, men har inte kunnat hittat något släktskap mellan Augusta och mig. Däremot började jag följa Augusta Andersdotter och finner att min morfars morfar och hans bror, som båda var jämngamla med Augusta, bodde och arbetade i Kville och Fjällbacka vid tiden när Augusta skulle ha blivit gravid. Jag skulle vara tacksam för goda råd kring hur och var jag kan leta vidare. Tack på förhand, Karin
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 21 januari 2021 kl. 01.36
|
Det är nog inte så stor chans att hitta något skriftligt bevis på vem fadern är. Om inte Augusta stämde fadern för att få underhåll, så går det inte att hitta något i domböckerna. Barnavårdsman för utomäktenskapliga barn infördes inte förrän 1917. Och i konfirmationsboken 1910 står bara moderns namn (DI:1; sok.riksarkivet.se/bildvisning/00085501_00207). Möjligen skulle det kunna finnas något i fattigvårdens handlingar. Augusta står som fattighjon i församlingsboken AIIa:5 (uppsl. 225; app.arkivdigital.se/aid/v29683a.b2330.s225). Beroende på hur gammal Johan Axel var när det skrevs dit (någon gång 1905-1913), så kanske fattigvården försökte få fadern att bidra. I så fall ska det finnas i kommunens arkiv, som i dag ingår i Tanums kommunarkiv. Men det är bara en chansning. När det gäller DNA-träffarna: Har du släktingar i Kville eller socknarna däromkring, förutom att din morfars morfar bodde en tid i Kville? (Ändrat av kontoinnehavaren den 21 januari 2021 kl. 09.41.)
|
|
|
Av Karin Jorthé - Söndag den 24 januari 2021 kl. 10.59
|
Hej Jörgen, Tack för ditt svar, jag ska kontakta kommunen och fråga. (Gällande annat släktskap med Augusta så är naturligtvis allt möjligt, men jag har inte kunnat hitta någonting och de DNA matchningar som finns är dels så pass höga att vi pratar en relativ närhet i tid för släktskapet, och dels så har jag inga matchningar med andra som är släkt med Augusta utan endast med hennes son Johan Axel). Leden att det tagit några dagar för mig att kunna svara, livets andra delar du vet. Hur som helst är svaret på din fråga om jag har släkt i Kville med omnejd ja, där finns många idag och min morfars morfar August Åsman, vars familj som kom dit från Björsäter, Skaraborg, gifte sig med Jenny Broberg som kom från en Kvillefamilj som funnits i trakten minst tre generationer före henne. Det gjordes en "släktbok" om denna familj med utgångspunkt från Jennys pappa Carl August Svensson Broberg, båtsman från Fossane by, av en släkting i Göteborg 2010. Jag har fortsatt att forska runt de uppgifter som fanns med där och detta leder till en andra fråga som jag trodde jag lagt in samtidigt som den om fader okänd. Frågan gäller Carl August Svensson Brobergs (1835-1920) familj där jag har letat reda på hans andra syskon och följt de som överlevde till vuxen ålder, med ett undantag, Gustav Svensson född 1841 i Fossane by. Jag kan inte hitta någonting om honom. Två syskon flyttade till Norge där de slog sig ner och deras barn som jag kunnat hitta och följa blev antingen kvar i Norge, Tönsbergstrakten, eller emigrerade till Amerika. Men alltså inget om Gustav som jag skulle bli så glad för att hitta något om. Min fråga här är alltså om någon vet något om Gustav eller tips om hur jag kan söka vidare efter information om honom utöver församlingsböckerna. Jag har som sagt en hel del släkt i Kville med omnejd men dessvärre känner jag ingen i släkten och jag har inte heller hittat någon från Kvilletrakten som släktforskar som har någon vetskap om Gustav. Bästa hälsningar Karin
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 28 januari 2021 kl. 00.39
|
Jag har startat en ny diskussion för Carl August Svensson Broberg för att hålla isär diskussionen om honom och hans familj från den här diskussionen om den okände fadern till Johan Axel Andersson, som det ju inte - åtminstone inte ännu - finns något känt släktskap med. (Ändrat av kontoinnehavaren den 28 januari 2021 kl. 08.04.)
|
|
|
|
|