|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 08 november 2022 kl. 00.32
|
Var inne på Släktforskarförbundets hemsida och kikade på projektet namn åt de döda. Om man tar Kville, bottna och Svenneby så är böckerna över födda, vigda och döda förstörda i brand. Och där jag tittade behandlade perioden 1829-1815. Var finner man informationen av de avlidna som skall ingå i "Projektet Namn åt de döda". Det var ju inte alla det fanns bouppteckningar efter. Åldersuppgifter? Småbarn, minderåriga, och så vidare. Adresser.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 08 november 2022 kl. 00.57
|
Man tar vad man har... För några år innan SCB-utdragen börjar 1860 finns dödlistor. Annars är det främst bouppteckningar. Man kan också se när folk är strukna i mantalslängderna. Om det är man eller hustru som stryks, så får man utgå ifrån att denne har dött. Men för äldre barn går det ju inte att veta om de dött eller flyttat hemifrån. Åldern står i mantalslängderna, fr.o.m. 1825 födelseår. Där kan man också se exakt vilken gård de bor på (t.ex. Öster- eller Västergården) om bara gårdens 'huvudnamn' står i bouppteckningen. Sedan kan man ju också 'råka' ha en del uppgifter sedan tidigare, från domböcker och annat...
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 08 november 2022 kl. 19.14
|
Ja. Dödslistor känner jag igen. Svårt att få fram barnen. Antar jag.
|
|
|
|
|
|
|