Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Båhuslän (Bohuslän)   >   Kville   >  
Lars Toresson og Kiersti Tolfsdotter, S Röd
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20938) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Svein Flatmo - Lördag den 27 januari 2024 kl. 13.27
Hei.
Jeg lurer på det er noen som vet noe om Lars Töresson, han var ektemann til Kiersti Tolfsdotter vars far var Tolf Fredriksson som jeg har sett vært omtalt på dette forumet. Jeg har ingen info om Lars Töresson bortsett fra en bouppteckning for Tolf Fredriksson 1760 https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0108345_00157#?c=&m=&s=&cv=156&xywh=-3276%2C-16%2C13126%2C5722 , der står det at dotter Kiersti Tolfsdotter er gift med Lars Töresson og bor i Rud ? Rød i Kville socken. Det hadde vært spennende om det er noen som har noe vedr. Lars Töresson, hvor han kommer ifra etc ?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20941) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Lördag den 27 januari 2024 kl. 20.40
De bor på Söndre Röd (se Lantmäteriets karta).

Den första mantalslängden som de är med på Röd är 1742 (f. 80v), men det saknas längder 1735-1741.

Det finns dock jordeböcker dessa år, men alla finns ännu inte på internet. 1736 (s. 1462) står Jon Jacobsson och Ola Christensson för hälften var av Röd. 1738 (s. 750) har Lars Toresson tagit över Olas bruk.

Var Lars kommer ifrån vet jag inte. Kanske har han någon släktskap med Ola Christensson, men det är inte nödvändigt. Söndre Röd är en frälsegård. Bruksrätten gick oftast i arv, men om Ola inte hade några barn, så fick någon annan ta över.

Tore är inget vanligt namn i bygden, men det finns några. I Kville härad (Kville, Svenneby och Bottna socknar) har jag inte noterat någon Tore som har en son Lars, men det kan det naturligtvis finnas ändå. Och han kan ju också vara från någon grannsocken. Förhoppningsvis kan det finnas upplysningar i domböckerna.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post20944) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 28 januari 2024 kl. 20.09
Nu ska jag spekulera, så lita inte på att det jag skriver är riktigt... :-)

Men först några säkra fakta:

Tolf Fredriksson var gift två gånger, först med Kjerstin Eriksdotter och sedan med Marin Christensdotter. Kjerstin Tolfsdotter är Marins äldsta dotter, sannolikt uppkallad efter Tolfs första hustru.

Kjerstin T. och Lars Toresson övertog Ola Christenssons bruk på Söndre Röd. Ola är född omkring 1685 och har en bror Ture Christensson (alltså inte Tore).

Och så spekulationerna:

Kan Ola Christensson vara morbror till Kjerstin, alltså bror till Marin? Har har rätt älder för att kunna vara det. Och det skulle i så fall förklara hur Kjerstin och Lars fick överta Olas bruk. Då skulle ju också Olas bror Ture vara en morbror. Och Kjerstin och Lars har en son med det ovanliga namnet Ture.

Kjerstin T. är född på Gislegärde i Bottna socken. Nästan granngård till Gislegärde är Ulene i Kville socken (officiellt skrivet "Yllene", men jag fördrar det språkligt korrekta Ulene). Se kartan (markeringen sitter mitt emellan gårdarna).

På Ulene Sörgård finns en Tore Jonsson, som har det ena av bruken. Det andra står Esbjörn Svensson för. Esbjörns son Lars gifter sig med Kjerstins syster Marin Tolfsdotter.

Jag har inte sett att Tore i Ulene har en son Lars, men det är stora luckor i mantalslängderna under 1730-talet, och i tidigare längder är det inte många barn som anges på någon gård.

Detta är som sagt spekulationer, men förhoppningsvis kan det finnas uppgifter i domböckerna.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 28 januari 2024 kl. 22.13.)
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)