|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 08 februari 2025 kl. 21.27
|
Ja. Där ser man Nedlagd förening. Varför nedlagd? Ingen som vill driva den vidare? Samordningsvinster med Tanum? https://kville.arkivguiden.net/ka08/ka08000.html Hälsningar Gåkan
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 09 februari 2025 kl. 13.58
|
Har du inte sett det förrän nu? Det är 6 år sedan... Om du läser de protokoll som det länkas till på den sidan, så ser du den officiella förklaringen. (Ändrat av kontoinnehavaren den 09 februari 2025 kl. 14.00.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 09 februari 2025 kl. 17.30
|
|
Det var längesedan jag kikade på just Kvilleområdet.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 09 februari 2025 kl. 17.41
|
Hittade ett protokoll som rörde Kville personhistoriska förening (vill minnas att de hette så" och fann att de stod: Anledningen till nedläggningen var: då arbetet med rekonstruktionen av bl.a. handlingarna som gick till spillo vid branden i Kville prästgård februari 1904 är avslutat, har vi gjort det föreningen åtagit sig enligt stadgarna, upphör härmed föreningen. Lite citat från protokollet. Borde finnas hur mycket källmaterial som helst att gå igenom. Skall man då se det som avslutat?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 09 februari 2025 kl. 17.44
|
|
Skivorna som de har... Är de prisvärda? Eller vad man vill kalla det.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 09 februari 2025 kl. 19.15
|
Ja, man påstår alltså att arbetet med rekonstruktionen är klart: "Upplösning av föreningen: då arbetet med rekonstruktionen av bl.a. handlingarna som gick till spillo vid branden i Kville prästgård februari 1904 är avslutat, har vi gjort det föreningen åtagit sig enligt stadgarna, upphör härmed föreningen." (Ur årsmötesprotokollet 2019.) Det är ett märkligt påstående. Kville prästgård brann 1904. Och de äldsta kyrkoböckerna i Kville pastorat började 1684. Det är 220 år. Men rekonstruktionen (sockenlängderna) för Kville och Svenneby börjar 1830, och för Bottna 1820. Det är alltså inte ens hälften av de saknade åren. Inget alls från 16- och 1700-talen och inte ens hela 1800-talet. Avskriften av mantalslängderna och ifyllandet av sockenlängdsblanketterna gjordes (åtminstone till största delen) av en person. Det var en projektanställning som föreningen fick bidrag till. Och när hon gick i pension, så fanns det tydligen ingen som ville eller kunde ta över. Och så var arbetet "avslutat"... Om jag inte alldeles har missuppfattat det hela. Men jag är inte färdig...
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 09 februari 2025 kl. 19.43
|
Mycket som fattas. Tänkte i mitt stilla sinne. Alla Domböcker, Skatte längder med mera. Som sagt. Mycket återstår och då har jag inte sett materialet mer än lite flyktigt. i Tanum för en del år sedan. Mycket som fattas på SD skivorna. Kan inte vara direkt prisvärda (Ändrat av kontoinnehavaren den 09 februari 2025 kl. 19.46.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 09 februari 2025 kl. 19.45
|
|
Vet inte om man skall räkna med handlingar från Dansk tid och Norsk tid i detta också. Kanske överkurs.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 16 mars 2025 kl. 00.55
|
Jörgen! En fundering som jag fick. Hur mycket material har du själv som rör Kville härad/pastorat? Jämför detta med det som den nedlagda föreningen har/hade.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 17 mars 2025 kl. 21.07
|
Jag har en del... Hur mycket? Tja, med vilken måttenhet mäter man det? Även om föreningen anser att arbetet är avslutat, så är som sagt jag inte klar...
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 18 mars 2025 kl. 19.36
|
Man blir väl antaligen aldrig klar med en sådan sak. Antar att du kan rota fram en hel del till det du redan har
|
|
|
|
|
|
|