|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 06 mars 2011 kl. 09.34
|
|
Att slå samman informationen från flera celler till en och samma cell i excel skall vara möjligt. Men hur skriva så att man får programmet att göra detta.
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 06 mars 2011 kl. 12.35
|
Hej Håkan Jag vet inte. Jag brukar använda MS Word. Jag antar att det är "text" och inte "tal" du vill slå ihop? Och att de rör sig om hela kolumner (eller delar av kolumner) 1. Kontrollera att du inte har blanksteg förbockat under "Data -> Text till kolumner" 2. Foga in en ny kolumn intill de kolumner du ska lägga ihop. 3. Formatera cellerna i den nya kolumnen som text. Markera hela kolumnen "Format -> Celler -> Text" 3. Kopiera kolumnerna du vill slå samman. 4. Klistra in i Word som oformaterad text. "Redigera -> Klistra in special -> Oformaterad text" 5. Ersätt tabulatorsteg ^t med blanksteg (eller andra tecken om du så vill). 6. Passa på att "snygga till". Ta bort dubbla blanksteg " " -> " " och blanksteg i slutet på raderna " ^p" -> "^p" 7. Markera och kopiera allt i Word. 8. Markera rutan högst upp i den nya kolumnen och klistra in som oformaterad text. "Redigera -> Klistra in special -> Text" 9. Kontrollera gentemot de gamla kolumnerna att det stämmer. Metoden kanske verkar lite omständlig men den fungerar. Man har lite kontroll över läget. Excel och Word är inte att leka med. Om det är datum man ska jobba med finns det par saker till att tänka på. Excel vill inte kännas vid några datum före 1900-01-01. Så det är viktigt att alla datum blir i textformat. Inte "datum" eller "tal". Sedan måste man vara försiktig med "minustecken". | 1845| 03| 26| kan man slå ihop till 18450326 eller 1845#03#26. Saknas inledande nollor får man fixa till det först med en extra tabell. Brädstapeln ersätts med "minustecken" som först när allt är färdigt. Genom att dela och lägga ihop kan man ganska enkelt att ändra 18450326 till 1845-03-26. När årtal men inte datum är känt skriver jag 1845-00-00. Är årtalet ungefärligt så skriver jag 1845-om-kr. Med en hel del pusslande kan man översätta andra format som "26 mars 1845" eller "26/3 1845". Men har man flera tusen poster så ... Ett annat tips. Lägg alltid en indexkolumn längst till vänster. Börja med 0 om det finns en rubrikrad annars 10. Fyll på med steg om 10. Då kan man gå tillbaka till den ursprungliga ordningen. Det går också att lägga till en ny rad utan att störa ordningen. Det finns säkert enklare sätt. Men jag är ju självlärd och har inte gått i någon Excelskola. Allra viktigast är förstås att man har gjort en backup innan man börjar härja. Christian (Ändrat av kontoinnehavaren den 06 mars 2011 kl. 12.38.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 06 mars 2011 kl. 17.22
|
|
Tackar för informationen. Skall prova det du skrivit.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 05 juli 2016 kl. 00.00
|
|
Sitter med ett register där för- och efternamn är skrivna i samma kolumn. Hur göra på ett enkelt sätt placera förnamnet i en kolumn och efternamnet i en annan kolumn. Detta istället för att skriva om alltsammans,
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 05 juli 2016 kl. 01.21
|
Det kanske finns något enklare sätt, men här är i varje fall ett förslag: Markera och klipp ut texten i hela namnkolumnen och klistra in den i ett oformaterat textdokument (Anteckningar/Notepad, om det fortfarande heter det i Windows; själv använder jag Linux). Sök sedan efter mellanslag i hela dokumentet och ersätt det med tab. Gå därefter igenom textdokumentet och plocka manuellt bort tabarna mellan dubbla för- och efternamn och ersätt dem med vanligt mellanslag. Lägg sedan till en extra kolumn i Excel och markera både den och den gamla och klistra in med tab som separator mellan kolumnerna. Men innan du börjar experimentera, så ta en kopia...
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 05 juli 2016 kl. 09.30
|
Jag gör på ett liknade sätt. Men jag ersätter tabbarna med ett tecken innan jag klistrar in i Exceldokumentet. Jag tycker det blir mer överskådligt på det på det sättet. Därefter klistrar jag in texten i Excel. Sedan delar jag upp texten i kolumner. Men det måste vara ett tecken som inte finns i dokumentet. Jag brukar använda '#' eller '¤'. Det går bra att använda Microsoft Word. Men man måste vara noga med att spara som (oformatterad) text. Anteckningar/Notepad har också 'skräptecken' men det har ingen betydelse i det här sammanhanget. Jag använder alltid Total Commander som filhantere (jag vet inte något om andra). I det programmet finns en funktion 'visa'. Men den kan man visa exempelvis en text-fil. Det kan vara praktiskt om man vill studera stora filer. Men som Jörgen skriver. Det allra viktigaste är att spara en kopia av ursprungsfilen. När jag sedan arbetar med Exceldokumentet kopierar jag in originalet i ett kalkylbad (under en ny flik) som en backup. Därefter börjar jag jobba med det som ligger under första fliken. Är det omfattande arbete kan man spara flera instanser. Vill man normalisera namn kan men göra det på den sista kalkylbladet man gör. Och ha originalstavningen kvar på det näst sista dokumentet. Det är viktigt att lägga in en indexkolumn innan man startar. Det för att kunna återgå till den ursprungliga ordningen om man sortera om i datan. En födelsebok kan vara avskriven i samma ordning som det står boken. Medan man själv vill hade notiserna sorterande i datumordning. Jag brukar numrera rader i steg om tio. Då finns det 'plats' att lägga in nya rader och ända behålla ordningen i indexkolumnen. Sparar man hela Excelfiler så är det viktigt att ha ett löpnummer i filnamnet för varje version. Gärna med steg om tio. Detta var en utvikning av Jörgens instruktion. Det kan finns något tips som går att anamma. Kom bara ihåg säkerhetskopiera. Vid våra studiecirklar ser jag till att deltagarna regelbundet skickar in sina filer till ett särskilt epostkonto. Då har de själva en backup i utlådan och ledaren har en kopia i inlådan. (Ändrat av kontoinnehavaren den 05 juli 2016 kl. 11.01.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 05 juli 2016 kl. 17.26
|
|
Tackar för svar. Skall försöka och se om jag lyckas.
|
|
|
|
|
|
|