|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 01 november 2020 kl. 10.14
|
|
Undrar om det är någon som har koll på hur lång livslängden på en diskett är (= godtagbar återgivning/avläsning). Används inte idag. Gammal teknik kanske en del skulle säga.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 01 november 2020 kl. 10.48
|
Jag har ingen aning om hur länge innehållet på en diskett går att läsa, men det är väl bara att testa och se om det fortfarande går. Om det fungerar, så är det väl lika bra att överföra innehållet till hårddisken - medan du fortfarande har en diskettspelare... Det får ju inte plats särskilt mycket på en diskett (1,44 MB om jag minns rätt). Så även om man skulle ha tusen disketter liggande i någon låda, så skulle deras innehåll sammanlagt bara ta upp en bråkdel av en modern stor hårddisk. Men det skulle förstås ta en stund att överföra dem... (Ändrat av kontoinnehavaren den 01 november 2020 kl. 10.50.)
|
|
|
Av Carin Olofsson - Söndag den 01 november 2020 kl. 11.20
|
Det beror nog en hel del på hur disketterna har förvarats också. Men som Jörgen säger, det är bara att testa om det går att läsa dem. Lycka till.
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 01 november 2020 kl. 11.33
|
Håkan. Du kan skicka disketterna till mig så ska jag se vad jag kan göra åt saken. Vad är det för dokument som ligger på disketterna. MS Word, Ms Excel bör inte vara några problem. Inte heller txt- och rtf-filer. Works dokument (tror jag det hette) blir knepigare. De vanligaste bildformaten bor inte heller vara något problem. Du hittar min mejladress under min profil / Christian
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 01 november 2020 kl. 12.53
|
Att skicka disketterna per epost är väl förenat med vissa tekniska problem...
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 01 november 2020 kl. 14.58
|
|
Om Håkan epostar epost till min epostlåda så epostar jag min adress till Håkan så han kan posta disketterna till mig. Efter kopieringen kan jag skicka tillbaka disketterna med epost. Inte självs disketterna men det som stod på disketterna. Eller står om man ska vara riktigt noga. Är det många disketter kan jag bränna en CD-skiva och skicka. Håkan, har du ingen CD-läsare kan jag skicka en i alla fall. Förr skulle man svepa in disketter i alumimiumfolie. Men det kanske bara var utrikes postgång.
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 01 november 2020 kl. 18.23
|
|
I dag fick jag ett vykort från Sardinien som saknade poststämpel men frankerat med ett klistermärke som det stod Deutschland på. Avsändaren är mig veterligen bosatt i Köpenhamn. Outgrundliga äro postens vägar. Förmodligen är Post Nord inblandade. På gamla postens tid var det straffbelagt att narras med portot.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 01 november 2020 kl. 19.09
|
Får nog börja med att testa. Väntar nog med att skicka dem. Det är en hel del disketter så undrar då vad frakten skulle bli. De flesta är 3 1/2 tums disketter och en del är 5 1/4 tums disketter. Har väl haft dem liggande i 30 år. Utrustningen från den tiden har jag kvar för att kunna läsa dem.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 01 november 2020 kl. 19.11
|
|
Fast disketterna jag har var inte avsedda föd PC utan till Commodore 64 och Amiga 500. Som sagt gammal utrustning men jag har de kvar.
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 01 november 2020 kl. 22.47
|
Om du har utrustning kvar för att kunna läsa dem så förstår jag inte problemet. Är det filer/dokument som du vi överföra till Windows är det knepigare. Rena textdokument [txt] bör du kunna öppna i Windows. Med en del knasiga tecken. Jag är dålig på Commendor 64 och Amiga 500. Jag vill minnas att Björn-Åke P. använde Commendore 64 när jag lärde känna honom för många herrans år sedan. Ett teckenseparerat register med oformatterade bör gå att konvertera till Excel. Jag konverterat del från works men det är länge sedan. Men jag fortfarande förtretad på de som tror att ett tabulatorsteg går att ersätta med en räcka mellanslag. Håkan vad är problemet? Kjelle har kanske lösningen på ditt problem: Extern diskettstation DVD-brännare och läsare Diskettstationen har jag köpt. DVD-brännare har jag så det räcker ett tag till.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 01 november 2020 kl. 23.07
|
Ja. Utrustningen har jag sm sagt och den är nedpackad sedan ett antal år tillbaka och vet inte i skrivandets stund när den kommer upp igen. Men min tanke var om någon visste hur länge informationen på disketten fanns kvar så att inte den försvann på grund av att disketten förändrades hårdvarumässigt, magnetfält eller vad det nu kan vara, eller vad man nu vill kalla det på grund av ålder. Under resans gång under tiden med PC så märkte jag ibland att det kunde bli något knas med en diskett någon gång ibland och då var det bara till att slänga den. Den gick inte att använda.
|
|
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 03 november 2020 kl. 20.19
|
Nej. Jag har ingen backup. Då behövdes lika många disketter till som programvaran ligger på och med tiden blir sitsen detsamma även med dem. Sedan är ovanstående frågeställning inget problem. Det jag ville veta var hur lång livslängden var på en diskett. Inget annat.
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 04 november 2020 kl. 00.13
|
Sitsen blir inte densamma. Det är inte så att alla disketterna "går sönder" samtidigt. Det är troligare att en diskett "går sönder" än att två gör det. Går en diskett sönder så går det att göra en ny om man har en backup. Hur länge diskett överlever beror säkerligen på hur den förvaras och hur ofta den används. Är innehållet viktigt skulle jag försöka kopiera dem till en hårddisk. Är innehållet oväsentligt så skulle jag inte bekymra mig. Jag skulle låta dator och disketter gå en värdig död till mötes. Jag är inte särskilt bevandrad när det gäller Commendore 64 eller Amiga 500. Men visst var det så att man kunde köpa till en hårddisk eller bandstation. Det går kanske att få tag i något sådant på Tradera eller blocket. Jag har varit med om att disketter ha gått sönder. Lika illa var gång. Men hur ofta det har inträffat kommer jag inte ihåg. Om jag vore som du skulle inte bry mig. Har du skrivare så kan du ju skriva ut dokument. Men det måste nog vara en matrisskrivare med traktormatning och de växer inte på
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 04 november 2020 kl. 19.50
|
|
Som sagt. Det var/är inget bekymmer och jag bekymrar mig inte. Frågan var för informations skull.
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 04 november 2020 kl. 22.41
|
|
Då hoppas jag att du har kunnat läsa ut ett svar på det du frågade om.
|
|
|
|
|
|
|