|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 24 mars 2025 kl. 20.10
|
Om du har ett Google-konto och hela tiden är inloggad, d.v.s. aldrig raderar Googles cookies, så vet Google vilka sidor som du besöker om sidorna har något av Googles spioneriverktyg installerat. Och om du använder webläsaren Google Chrome, så sänds också information till Google. Också dina mejl hos Gmail analyseras. Google kan därmed i detalj kartlägga dina intressen. Det är därför som du ser reklam som är anpassad för dina intressen när du besöker olika sidor. "Om det är gratis, så är du inte kund. Du är varan som säljs."
|
|
|
Av Christian Andersson - Fredag den 28 mars 2025 kl. 08.26
|
För att knyta an till Jörgens svar här ovanför: Jag använder FireFox till släktforskning och inget annat än släktforskning. AD Online, Riksarkivet (NAD+Digala Förskarsalen) plus en hel del forskningsrelaterade länkar har jag bokmärken till på den sidan. Jag har inte några länkar till youtube. Inte ens till Arkiv Digitals lektioner. Jag tycker inte att jag behöver lära mig mer än det jag redan kan. För allt annat använder jag Google Chrome. Om jag har förstått rätt så måste jag ha den webbläsaren för att kunna 'casta'. Jag har en laptop med Windows 10. Där händer det en hel del konstigheter med Google och Facebook. Jag har en stationär dator med Windows 7. Där händer det inte så mycket annat än att Google Chrome behöver uppdateras. Och då måste jag uppgradera Windows men det kan jag inte för där sätter hårdvaran stopp. Ska jag behöva installera ytterligare ett operativsystem allt som man måste ha för allt utom det man som man måste ha Google Chromecast? Härom veckan slutade min Chromecast att fungera. Bara den ena inte den andra. Jag läste om att det var en bugg eller något liknande. Men det var ett rent sabotage av Google. Finns något bra alternativ till Googles sökmotor? Jag använder DuckDuckGo
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 28 mars 2025 kl. 20.16
|
Spioneriverktyget Google Chrome bör du aldrig använda. Om du måste använda det för TV (Chromecast eller vad det heter), så använd den bara till det. Det är inga problem att använda Google som sökmotor - om dina sökningar inte kan kopplas till dig. Var aldrig inloggad på ett Google-konto när du söker. Och spärra Googles cookies (inkl. Doubleclick m.m.). Spärra helst också Googles skript (med webläsartillägg). Det bästa är att använda en särskild webläsare till bara Google-sökningar. Till allt annat kan du använda Firefox. Men ändra inställningarna, så att Firefox inte sänder ut information om dig. Se https://avoidthehack.com/firefox-privacy-config. Den enda Windows-version som jag har använt är 98. Den hade jag till för omkring 15 år sedan, sedan gick det bara inte att använda skiten längre. Sedan dess har jag använt olika versioner av Linux. Support för Windows 7 upphörde för 5 år sedan (enligt Wikipedia), och för den senaste version av Windows 10 går den ut i oktober i år. Windows är ju redan från början som en schweizerost när det gäller säkerhet, och utan uppdateringar är det väl mer hål än ost... Varför betala för en ny Windows-version när det finns något som är både bättre och gratis? Om du går över till Linux, så finns det garanterat versioner som kan köras på din gamla dator. Och det finns faktiskt en Google Chrome-version för Linux, om du måste använda den för TV. Och om du har Linux och vill kunna använda något Windows-program , så kan du köra det under Wine (som 'lurar' programmet att det är installerat i Windows). Det går t.ex. utmärkt att använda Min Släkt så. (Ändrat av kontoinnehavaren den 28 mars 2025 kl. 20.19.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 29 mars 2025 kl. 12.23
|
|
Spionverktyg? Tänker då på Huawei...
|
|
|
|
|