|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 01 juni 2025 kl. 14.14
|
|
Vill minnas att det vid mitten av 40-talet fanns en dator som hette Eniac. Finns den bevarad eller är den nedmonterad? En tämligen stor kluns.
|
|
|
Av Carin Olofsson - Söndag den 01 juni 2025 kl. 16.17
|
Enligt Wikipedia så stängdes den 1955 men vissa delar finns kvar. https://en.m.wikipedia.org/wiki/ENIAC ENIAC was shut down on November 9, 1946, for a refurbishment and a memory upgrade, and was transferred to Aberdeen Proving Ground, Maryland in 1947. There, on July 29, 1947, it was turned on and was in continuous operation until 11:45 p.m. on October 2, 1955, when it was retired in favor of the more efficient EDVAC and ORDVAC computers. (ENIAC stängdes av den 9 november 1946 för en renovering och en minnesuppgradering och överfördes till Aberdeen Proving Ground, Maryland, år 1947. Där, den 29 juli 1947, sattes den på och var i kontinuerlig drift fram till 23:45 den 2 oktober 1955, då den togs ur bruk till förmån för de mer effektiva EDVAC- och ORDVAC -datorerna.) Enligt AI: Ja, vissa delar av ENIAC, den tidiga datorn, finns kvar och visas på museer. Detaljer: Museums: Delar av ENIAC finns på Smithsonians National Museum of American History, University of Michigan i Ann Arbor och Computer History Museum, samt US Army Ordnance Museum i Aberdeen, Maryland. Även om ENIAC stängdes ner 1946 och flyttades 1947, finns det fortfarande flera paneler och andra delar som är bevarade.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 01 juni 2025 kl. 17.10
|
Synd att Eniac som helhet inte är bevarad i dess helhet och ihopsatt. Tror säkert att det finns liknande klunsar som Eniac vid denna tid och i andra länder. Då räknar jag inte dagens datorer. Vill minnas att det fanns en dator vid namn BESK här i Sverige. Vad har hänt med den?
|
|
|
Av Allan Sjöö - Måndag den 02 juni 2025 kl. 07.44
|
|
https://sv.wikipedia.org/wiki/BESK
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 21 oktober 2025 kl. 22.29
|
|
Sitter här och har mina funderingar. Gamla persondatorer. Finns ekonomskt värde i dessa. Nostalgiska skäl?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 21 oktober 2025 kl. 22.54
|
|
Hålkortsmaskiner finns på museer utgår jag ifrån. Är också lite större klunsar vill jag minnas.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 21 oktober 2025 kl. 23.01
|
LP skivor. Skall de betraktas som skivminne med tanke på dess innehåll? (Ändrat av kontoinnehavaren den 21 oktober 2025 kl. 23.03.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 02 november 2025 kl. 20.07
|
Hålkort användes förr men idag? Magnetband/kassetter? Möjligen musikkasetter
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 05 november 2025 kl. 06.08
|
|
På den tiden var namnet datamaskin. En dylik maskin hette inte dator. Jag tror nog att magnetband används än idag. Men knappast det här: Ett kasettband vi minns.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 10 november 2025 kl. 17.12
|
|
Kassettband användes förr. Har bandstationen som det kallades som var ihopkopplad till min Commodore och där användes kasettband som lagringsmedia. Utrustningen från den tiden har jag kvar hemma.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 17 december 2025 kl. 21.33
|
|
Sitter och funderar lite. Med tanke på hur datorn har utvecklats de sedaste 30 åren. Om man tänker 30 års utveckling från idag. Hur kommer det se ut då.
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 20 december 2025 kl. 13.30
|
|
Det kan inte bli värre än nu fast det kan det.
|
|
|
|
|
|
|