Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Tekniska hjälpmedel   >   Övrig teknik   >  
Smarta telefoner
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21697) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 29 september 2025 kl. 03.14
Min telefon och förmodligen mitt betalkort håller på att gå ut. Jag var i Danmark här förleden. De har redan infört det här med 5G så jag kunde inte telefonera på en hel vecka.

Jag kunde naturligtvis ha köpt en ny Doro med knappar och kontantkort. Med det finns inga kontantkort värda namnet längre. Ett slags abonnemang och dyra minutdebiteringar.

Jag har testat smarta telefoner men det gick inte något vidare. Enögd och darrhänt är ingen bra kombination. Men nu har jag skaffat en 'Samsung Galaxy Tab 9+ 5G' och det fungerar skapligt. Det ska vara modellen 5G. Då kan man tala i telefonera, skicka sms och surfa. Kostnad beror på abonnemangleverantör. Jag vill inte rekommendera någon. Det fungerar skapligt och blir jag sämre går det att köpa till ett 'tangentbord'. Om det finns rätt modell på marknaden.

Min Galaxy kommer att bli tämligen stationär. Så den som ringer frågar lämpligen 'vad gör du' Annars säger de numera 'var är du'. Jag kommer att ta med plattan på längre resor särskilt med tåg.

Forumvärden får flytta inlägget till lämpligt ställe. Eller radera det om det är för mycket reklam.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21700) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 29 september 2025 kl. 19.39
Jag glömde skriva att Galaxyn är en så kallad platta.

Nu ett närliggande ämne: Bank ID vs. Freja ID - vilken ska du välja?

En mig närstående hade en gammal platta. 10 år på ett ungefär. På den hade vi båda varsitt Bank ID. Så fungerade det inte längre. Plattan hade plötsligt blivit för gammal och oduglig. Inte själva plattan utan det inuti. Ingen fara på taket - det fanns en smart telefon i huset. Ägaren lade in sin Bank ID med hela proceduren av avfotografering med mera. Så var det min tur. Och vips så försvann den rättmätige ägarens identitet. Vid kontroll på nätet förstod vi att man kunde bara ha en person per enhet. Av säkerhetsskäl. På nätet kunde man också läsa att man kunde få en kortläsare + kort att plugga in i datorn. Jag skrev till banken och de upplyste mig om att de hade sluta med den servicen två månader tidigare.

Så fick jag en snilleblixt. Vi installerade ägarens Bank ID och min Freja på samma telefon. Det fungerade alldeles utmärkt.

Nu har jag en alldeles egen Galaxy så hur jag inga problem med min identitet längre. Men det kan vara en idé för den som hjälper en anhörig som knappt kan trycka på knapparna på sin knapptelefon. Jag tar inget ansvar för eventuellt missbruk.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21702) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 30 september 2025 kl. 03.55
Bank ID och Freja ID. Jag vägrar. Har klarat mig utan. Inte ens Swish har jag och kommer inte att skaffa under överskådlig tid. VISA kort eller motsvarnde räcker långt för min del
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21703) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 30 september 2025 kl. 03.56
Om man skall lägitimera sig finns körkortet eller något liknande
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21705) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 30 september 2025 kl. 08.49
Håkan. Du har min fulla förståelse. Men blipp måste du ha om du ska ut och röra på dig. Jag försökte klara mig men till slut gick det inte. Man kan koppla ur blippen själv i internetbanken men inte koppla in den igen. Då måste man vända sig till banken. Märklig ordning. Ska man tvunget handla nätet måste man koppla den faciliteten i internetbanken. Det är bra. Och inte gömma att återställa ordningen efter köpet.

Det duger inte med körkort eller liknande i alla lägen. Ska du resa utom EU måste du ha pass eller liknande. Emellanåt reser jag till England och då måste man ha passet med mig.

Reser du inom EU är det bäst att ha passet till hands när man passerar gränserna. Körkort eller liknande duger bara vid inresa till Sverige. Förmodligen också vid utresa men där är det aldrig någon som kontrollerar. Jag var utomlands för några veckor sedan. Vid Lernacken var det gränskontroll. Som vanligt hade jag förlagt mitt körkort någonstans i kostymen. Mitt ärliga utseende gjorde att jag kom in i Sverige. Att jag kunde mitt personnummer spelade kanske också in. Likaså att min sambo intygade att jag var den jag var den jag är. Tänk vad enkelt det varit för henne att få mig i förvar. Snart ska vi åka till Holmsjö marknad. Då är det behändigt att ha någon med sig som har swish.

På tal om att åka tåg så är Kjell Hobjer död. Han var verkligen som han var. Han lever kvar på tuben: Vet du varför jag är som jag är? Kjell reste ofta med tåget. Från Hoby till Karlshamn för att köpa färg och dukar. Från Hoby till Karlskrona för att försöka bli av med tavlorna. Vännerna har satt upp en tavla på en teknikbod i Hoby. Den syns från tåget. Jag tror att Kjell aldrig någonsin behövde visa leg. Inte ens när han skulle in genom Pärleporten
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21707) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 01 oktober 2025 kl. 15.08
Blippen kan vara bra om man skall gå på loppisar i och för sig
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21708) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 01 oktober 2025 kl. 15.16
Det kan jag hålla med om
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21846) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 11 november 2025 kl. 15.01
Håkan, ibland blir man tvungen att ge efter:

Jag har en grav synnedsättning och är mycket darrhänt. Sammantaget gör det att jag inte kan använda en så kallad 'smart telefon'.

AFTONBLADET: En praktisk och byråkratisk mardröm

"Utan giltig ID-handling stängs du ofrånkomligen ute från samhällets mest grundläggande funktioner. Du blir i praktiken osynlig. Du kan inte logga in på 1177, inte identifiera dig i kontakt med vården, banken eller myndigheter. Du kan inte hämta ut mediciner – varken själv över nätet eller via ombud på apoteket. Du kan inte hämta ut paket. Du kan inte ta del av din journal, logga in i appar för videobesök med vården eller hantera din ekonomi. Du förlorar kontrollen över ditt liv."

Man måste skilja på 'Bank-ID' och 'Mobilt bank-ID'. Och 'Freja'. 'Bank-ID' och 'Mobilt Bank-ID' fungerar ungefär likadant. När man skaffar 'Bank-ID' är det banken som bekräftar identiteten. När det gäller 'Mobilt Bank-ID' måste man göra det själv. Med hjälp av foto och gällande identitetshandling som körkort, Pass eller EU Identity Card** Bank-ID som mobilt Bank-ID skiljer sig inte åt när det gäller användning. En identitetshandling bör alla ha. Högst en användare per dator/smartphone. Mobilt Bank-ID kan man givetvis använda när man är ute och har mobiltelefonen med sig.

***Vad är ett EU-identitetskort?
Europeiska unionens (EU) identitetskort, ofta kallade ID-kort, varierar från en EU-medlemsstat till en annan. Varje EU-medlemsstat utfärdar sitt eget nationella identitetskort, och designen och informationen på dessa kort kan skilja sig avsevärt från ett land till ett annat.

Det finns skäl i att titta på Freja. https://frejaeid.com/
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21849) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 12 november 2025 kl. 06.26
Nu ska man slippa köpa ny laddare när man köper ny telefon eller platta. Det är inte sant. Det har min expert talat om. Han är expert. Datorer är hans levebröd och han är vårt webbhotel. USB-C är inte allenast saliggörande men EU försöker lura i oss att så är fallet. Min oäkta hälft köpte sig en ny telefon och jag tänkte köpa en laddare. Då ska du köpa en kraftfull laddare. Han tittade ut en hos Kjelles och den köpte jag trots att den var dubbelt så dyr. Med medföljande sladd. Min expert försökte att förklara men jag förstod inte. Det duger inte med en gammal laddare och en gammal sladd. Sedan blev det galet. Jag skulle köpa en platta med inbyggd telefon. Den är som en smartfån fast större. Men det blev fel och en utan telefon. Så jag blev tvungen att köpa en ny och hälften fick ta över den gamla fast den var nästan lika ny. Laddaren till telefonen duger. Hennes gamla platta är tio år och pensionsmässig.

Numera är det som förr. Jag svarar i telefon när jag är hemma. Jag har visserligen en nödtelefon som används inom familjen. Det är inte så illa som det låter. När jag ute på stan och drullar. Jag brukar slarva bort inköpslistan när jag går till torget. Så jag kanske kommer hem med lök i stället för morötter. Fast ägg och potatis kommer jag ihåg. Egentligen behöver jag någon telefon men det är andra som tycker.

Byta upp sig till 5G är inte nödvändigt just nu säger min expert om man inte ska ha en smartfån. 2G kommer att finnas kvar ett tag till. Kjelle har knapptelefoner till ett skapligt pris. Men kolla först om den gamla duger ett tag till och till 5G och sladdarna också.

Nog med konsumentupplysning för den här gången.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21872) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 23 november 2025 kl. 19.37
Jag träffade min en av mina brorsöner i dag. Han arbetar på kommunen och har en telefonen privat och en i tjänsten. Hans äldre bror arbetar också på kommunen har gjort så i kanske femton år. Han har aldrig haft mobiltelefon. Nu har arbetsgivaren bestämt att kommunens telefoner* bara får användas i tjänsten. Och att man måste logga in med mobilt bank-ID. Ska en arbetsgivare kunna kräva att man ska ha bank-ID och dessutom installera den på en telefon som inte är ens egen? Och dessutom kopplad till en bank?

Diskussionen är igång bland arbetskamraterna.

Min brorson och jag* kom fram till att en e-legitimation borde vara en angelägenhet för en statlig inrättning. Förslagsvis Skatteverket som har hand om Folkbokföringen. Inte en bank som tveksam kundkännedom. e-legitimation måste vara en rättighet precis som passet.

Vad säger du Håkan? Jag vet ju förstås inte om du är i arbetsför ålder?
----------------------
* rättelse [saknade ord]

(Ändrat av kontoinnehavaren den 23 november 2025 kl. 23.46.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21873) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Söndag den 23 november 2025 kl. 20.11
Vilken kommun är detta? Är det din hemkommun eller en annan?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21874) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 23 november 2025 kl. 22.51
Det är min och deras hemkommun. Karlskrona.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21880) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 28 november 2025 kl. 20.16
Och när E-legitimation inte fanns hur klarade man sig då?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21883) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 30 november 2025 kl. 13.30
Ja du Håkan. Vad säger du om det här?

Nu släcks 2G- och 3G-näten. Tiotusenstals mobiltelefoner blockeras.

Jag hade tänkt att byta ut min gamla 3G-telefon till enkel 4G- men nu väntar jag allt ett tag till. Inte för att jag tror det men jag kan kanske kan klara en smartphone om övar. Jag har ett Telia kontantkort Telia till min 3G-telefon. Telia släcker ned sitt 2G-nät 2027 så det klarar sig ett tag till. En hundring på kontantkortet så klarar det sig i fem månader om man om man är sparsam. Bara inte min nya platta är för gammal ;-)

Så Håkan har du bytt upp dig till en smartphone av nyare modell?

Bara skojeri och bondfångeri.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21887) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Söndag den 30 november 2025 kl. 21.54
Från krisinformation.se

2G- och 3G-näten stängs ned – vissa mobiler kan inte ringa 112

Jag skickade ett sms från min platta till Vimla: 222 + 5G och fick till svar:

Hej, ditt meddelande kommer från en Samsung Galaxy Tab A9+5G. Den fungerar med 4G och 5G / Mvh Vilma

Hur fasen kunde Vimla veta det? Vimla är min operatör som tillhör Telenor.

Viktigt om nödnumret 112:

Det finns dock framförallt äldre eller importerade 4G-mobiler där vanliga samtal fungerar via 4G men inte nödsamtal till 112. Kunder med denna sorts telefoner kommer kontaktas av sin operatör och uppmanas att byta mobil.

Jag funderar på om dessa importerade 4G-telefon kommer att fungera i Telias/Halebops nät när Telia lägger ned 2G? Det säger de inte något om. Min gamla Doro med Telia kontantkort kommer att fungera till 2027. Det känns tryggt.

Importerade telefoner? Är inte alla mobiltelefoner importerade? Måhända inte de äldre. Jag har en gammal raritet. Sony Ericsson Z500 2G. Den kan vara tillverkad i Sverige. Den fungerar oklanderligt. Åtminstone fram till 2027. Till och med utan simkort kan man ringa 112.

I morgon skriver vi 1 december. Lite väl sent att 'gå ut' med den här information. Hur man nu ska hitta den på internet.

Jag hoppas det här kan ha varit till hjälp.

I dag är det Anders och regnar så det blir en vit jul.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21889) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 01 december 2025 kl. 10.34
Telenor är operatören och Wilma en tjänst hos Telenor så visst vet vet Wilma detta.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21890) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 01 december 2025 kl. 11.43
Jag talade inte om för vare sig Vimla eller Telenor att jag skulle sätta sim-kortet i en Samsung Galaxy Tab A9+5G. Jag hade ett sim-kort från HaleBop också i plattan innan. Det abonnemanget hade jag ett helsike att bli av med. Hur lyckades du teckna abonnemang hos Vimla utan Bank-ID?

Jag har en gammal Doro till. Man måste ha sim-kort i den annars kan man inte lyssna på radio. Man måste ha ett sim-kort för att ringa SOS. Jag har ett gammalt sim-kort i luren från Telia som är utgånget. Jag undrar om man kan ringa SOS med det kortet. Jag har satt i kortet från HaleBop också men det är nog helt odugligt.

Jag hade ett gammalt kontant-kort från Telia liggande. Det har säkert legat i fem år. Det har 5:57 kronor på kontot och Telia drar 15 kronor i månaden! Kortet är stort. Inte som ett kreditkort men nästa storlek. Så det passar inte i vilken telefon som helst. Jag har lagt tillbaka kortet i lådan för jag vill inte riskera att slösa bort behållningen. Är det någon som behöver det så kan det överlåtas mot en billig penning vid en snabb affär. Kontant och utan kvitto.

På tal om kvitto så tar min torghandlare kort och blipp men inte swish.Och kontanter från mig. Han förstår mig men han har ett helsike att växla in och ut mynten och växla in tjugor och femtiolappar. Han ordnar det med xxxxx-hallen i Jämjö. Men det är ingen hållbar lösning.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21891) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 01 december 2025 kl. 14.32
Själv har jag inget hos Vimla utan abonnemang hos Comviq. Har ett litet SIM-kort i mobilen men vad det har för funktion när jag har abonnemang har jag inte en aning om. SIM-kortet kunde jag flytta över från en mobil till en annan. Undrar om det kan vara så att telefonnummret finns på kortet också? Anonnemnget kan jag bara säga upp om jag inte vill ha det.

Det var ett tag sedan men har för mig att jag hade ett kontatkort ibörjan men det gjordes om till ett abonnemang istället och det gjorde mig ingenting. Företaget gjorde detta. Detta gjordes utan Bank-ID

Hallon tror jag de heter är det också några som heter, kopplat till 3 tror jag. De var knöliga och de tycker jag inte om. Råkade ut för en knölig säljare som ställde till det.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21896) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 01 december 2025 kl. 17.26
Du har alltså inget abonnemang. Är det din telefon eller företagets? Det är modellen på telefonen som är avgörande. Det är lika oberoende operatör. Förutom Telia/Halebop som har någon slags dispens fram till 2027. Så har du fel telefon och inte har fått den avstängd 1 december så kan det komma som en obehaglig överraskning 2 februari. 1 februari är helgdag.

På grund av handikapp klarar jag inte av en så kallad smart phone. Jag har nyligen köpt en platta med inbyggd telefon som jag övar på. Jag har min gamla Doro med kontantkort från Telia. Jag får inte gå ut på stan utan telefon så det är bäst att lyda. Den varar till 2027. Jag brukar åka till Danmark med jämna mellanrum. Senast jag var där fungerade inte min telefon när jag kommit över bron. Jag ska släpa med mig plattan nästa gång vi åker över. Ska jag över själv blir det problem. Jag måste ha en knapptelefon som klarar 5G. Den som får lever får se.

Post- och Telestyrelsen anser att kan man inte ringa 112 är det lika bra att man inte kan ringa över huvud taget .....

newurl{https://pts.se/internet-och-telefoni/teknikskifte/,https://pts.se/internet-och-telefoni/teknikskifte/}

Jag jobbade på Verket en gång i tiden. Då var det inte inga problem med aalting.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21897) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 01 december 2025 kl. 21.37
Är min egen telefon och har abonnemang idag. Dock inte i början då det var kontantkort.

Har inte fel telefon utan den hanterar 4 G och 5 G är på gång.

Kollade när jag köpte mobilen
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21898) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 02 december 2025 kl. 00.27
Du år en klok man ;-) Telefonnumret finns på sim-kortet. Du måste byta sim-kortet när du byter operatör. Du får ett nytt med ditt telefonnummer på det nya sim-kortet. Så var det inte från början men de som bestämde att det skulle vara så. Det var väldigt opraktiskt att byta nummer. Telefonboken kan ligga på sim-kortet eller i telefonen. Jag vet inte om man kan flytta nummer från kontantkort. Jag har mitt gamla nummer kvar på 'nödtelefonen'. Och ett nytt på plattan. Det är knappt någon som ringer men det känns ändå skönt att ha obegränsat med samtal och sms om man själv.

Jag tror att alla 'vanliga' sim-kort fungerar för telefon, sms och surf. I varje fall de nya. Jag hade mobilt bredband förut. Hos Tele 2 med 6 sim-kort som antagligen bara fungerade på surf. Det passade bra just då när vi var ute och aktiva. 100 GB. I ganska många år. Så kom det fiber i huset och jag bytte till BahnHof med obegränsad surf. Det var ändå slut på farandet. Och tänk just då kom Tele 2 med obegränsad surf för pensionärer. Men då fick det vara. Nu har jag 4 GB på plattan. Oanvänt förs över till nästa månad. Jag tror det räcker. Man kan ha plattan i ryggsäcken och dela med sig till laptopen men det vet du väl. Så nu sitter vi och häckar framför tv:n. Visste ni att man kan sitta och sticka och titta på tv.

Min kusins mor i Arboga kunde inte sticka men hon ställde in strykbrädan i vardagsrummet. När hennes far blev änkling bjöd hon hem honom på middag. Fast på lördagarna var han så krasslig så hon blev riktigt orolig.. Men på söndagarna piggade han på sig. Till sist kröp det fram att han ville titta på tipsextra i lugn och ro. Nu tittar vi bara på Play. SVT och DRDK. Man kan casta både Youtube och Netflix och Spotify. Det är min dotter som håller oss med Netflix. Netfix är inget att ha. Har man sett 'Crown' så har man sett allt av värde.

Jag har inga syskon kvar, en jämngammal syster och två yngre bröder är borta, och bara kontakt med en brorson. Och en gammal moster i Trollhättan. Och hennes dotter som jag lärt känna på gamla dar. Och hennes bror som också är en kusin som bor i Karlatornet så honom går inte att hälsa på.

Jag har ingen kontakt med resten av mina kusiner på västkusten. Sex av dem är borta alla yngre är mig. Vi var ute på en roadtripp på västkusten med min yngste bror strax innan han gick bort. Vi var hos en kusin i Hisings-Backa som han brukade hälsa på. Hustrun Kristina dukade upp ett stort fat med världens så godaste bullar. Det vore nästan värt ett återbesök. Fars Hatt in Kungälv är inte att rekommendera. Vad det stället har sjangserat.

Då är stadshotellet i Arboga bättre. Parkering inne på gården. En plats var parkering förbjuden på tisdagar för då kom tvättbilen. Det regnade och var måndagskväll. Vi tänkte gå ut och äta. Endast en thai-restaurangen vid torget verkade vara öppet. De hade ingen arbogaöl så det fick bli varsin Singa. Sedan gick vi en runda för att slinka in på något annat ställe för en öl till. Det blev en Singa till på thairestaurangen. Å andra sidan brygger de inga arbogaöl i Arboga längre. Jag minns när ölen hette mellanöl och man kunde köpa en back eller två på bryggeriet. Sedan lasta på cyklarna och upp till Hjälmaren. Det var på den tiden man var ung och okysst. Eller hur det nu var. Frukosten var som hemma fast mycket bättre. Fyra bord och ingen trängsel.

Min sambo tycker jag är jobbig som ska förlängningssladdar och HDMI-kabel med mig när vi kanske ska på hotell. I Arboga kom det väl till pass till datorer och hårtorkar och gud vet allt.

På thairestaurangen hade de en tv som gick och gick. Jag blev så fascinerad att jag var tvungen att fråga vad det var. Det hette 'Far Away Village' och kan rekommenderas:

https://www.youtube.com/watch?v=7YffpcS-Xds&list=PLYZolJsTdTki_OUHF_t6Ks5EbKF-DRrVL&index=3

Sedan jag köpte plattan så pratar jag och dottern med varandra på Messinger. Då kan vi titta på varandra. Man kan ha Messinger utan Facebook. Jag har brukar ringa till kusinen från Arboga. Han bor i Aneby. Min dotter ha pyntat inför julen i dag. Hon har tagit fram tomten.

Det finns något som heter funktionstelefon (Dumb Phone). Det är en förolämpning.

Det är säreget med min kusin från Arboga men det får vi ta en annan gång. God natt.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21904) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 03 december 2025 kl. 18.40
Post- och telestyrelsen (PTS) medger att myndigheten delvis har brustit i hanteringen av nedläggningen av 2G- och 3G-näten i Sverige. Detta efter att tiotusentals mobiltelefoner som inte kan ringa 112 blockerades i måndags.

– Vi har brustit till viss del, det finns saker som vi sannolikt kunde ha gjort mycket bättre, säger Jonas Wessel, avdelningschef på PTS.

Post- och telestyrelsen har beslutat att operatörerna Tre, Telenor och Tele2 måste blockera ett antal 4G-telefoner som visat sig ha brister vid samtal till nödnumret 112. De berörda modellerna skickar nödsamtal via 3G-näten, vilket gör att samtalen riskerar att inte kopplas upp.

Man blockerar telefoner som inte kan ringa 112 så de inte kan ringa till någon över huvud taget. Hur smart är det?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21907) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 04 december 2025 kl. 22.01
I dag skulle min lillebror fyllt år. Det är redan mer än två år sedan vår sista rundtur i Bohuslän. Det var vi och våra respektive. Och mer femtio år sedan vi gjorde vägarna osäkra i de omgivningarna. Då var vi ute på fri fot. Jag kanske har tjatat om det här förut. I september för två år sedan var vi i Stenungssund hos en kusin. Tre dagar senare rasade E6:an. I juli förra året var vi i Trollhättan på begravning. Det var jag, min sambo och min svägerska. Dagen efter vi åkte hem kanade E45:an av vägen. Märkligt. På lördag ska vi åka till min svägerska. Då fyller hon år.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21925) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 10 december 2025 kl. 23.38
Ja. Det här med myndigheter, ett par av dem vill att jag skall skaffa mig Bank-Id för att kunna legitimera mig i kontakten med dem. Skall inte behövas anser jag. Har klarat mig hela livet utan Bank-Id

Ett par av dem som jag har kontakt med vill att jag skall skaffa Bank-Id. De vill att jag skall ha det i kontakten med dem. Är själv av den inställningen att man kan lösa detta på annat sätt än ett Bank-Id
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21926) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 11 december 2025 kl. 16.08
Är man inte betrodd i banken får man inte någon identitet. Bankerna är inte myndigheter, utan enbart grötmyndiga.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21933) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Lördag den 20 december 2025 kl. 14.14
Håkan är din telefon en smart phone? Jag har köpt en platta som är som en smart phone. En Galaxy Tab 5G som ska gå att ringa med. Det går att surfa mer eller mindre bra. Arkivguidens forum är inga problem. Anbytarforum fungerar inte i varje fall för mig att navigera i. Plottrigt. Klickar som är alldeles för små och en hel del helt oklickbara. Det har naturligtvis att göra med att jag är skakig och enögd. Titta på SVT Play går bra men klicka på den lille 'casten' är omöjligt. Det hjälper inte hur jag än försöker. DRTV Play (danskt) är inga problem. Ett icke-problem för min del men ändå? Dansk TV är vida bättre än svensk. Vår egen sida fungerar så där på plattan och hur det är på en telefon vet jag inte. Och det struntar jag i. Är man intresserad kan man använda datorn och har man ingen dator får man låta bli. Det går bra att casta youtube och netflix och spotify från plattan så varför måste svt misslyckas. Håkan brukar du titta in på Anbytarforum?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21934) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 21 december 2025 kl. 03.32
Har inte någon smart phone.

Bara en liten Nokia. Du vet en sådan med knappar på. Kan inte koppla mig upp på internet via mobilen. Kan dock skriva SMS på nallen
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21935) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 21 december 2025 kl. 03.37
Är nästan aldrig på anbytarforum
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21936) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Söndag den 21 december 2025 kl. 03.42
Hoppa att det kan komma hit fler folk till detta forum
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)