|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 10 augusti 2025 kl. 16.51
|
|
Laserskrivare har jag använt i många år och det passar mig bra. Det har på nyare tid hos mig dykt upp begreppet monolaserskrivare. Vad skiljer denna från en "vanlig" laserskrivare?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 10 augusti 2025 kl. 17.10
|
|
Mono skriver bara i en färg, alltså svart.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 10 augusti 2025 kl. 21.03
|
|
Tackar för svar. Det var inte mer invecklat än så
|
|
|
Av Håkan Andersson - Måndag den 11 augusti 2025 kl. 13.52
|
|
Någon skillnad på laserskrivarens kapacitet rent allmänt? Om man skall skriva ut några några hundra sidor åt gången utan att de blir varma och läggger av för den sakens skull. Antalet papper i magasinet, en papameter....
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Måndag den 11 augusti 2025 kl. 15.44
|
Min skrivare har hängt med länge och jag gör inte så väldans många utskrifter. Så hur bra olika nya skrivare är har jag ingen aning om. Det finns ju olika tester på nätet. Men det bör ju vara en pålitlig testare, en datortidning eller liknande. Det finns ju olika "tester" av både skrivare och allt möjligt annat, men många innehåller bara några allmänna floskler om de "testade" produkterna, bara för att samla ihop en sida med text om ett visst ämne för att kunna sälja reklam. När det gäller skrivare och andra datorprodukter, så finns det ju också många engelskspråkiga datortidningar m.m. (sök på "laser printer"). (Ändrat av kontoinnehavaren den 11 augusti 2025 kl. 15.50.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 12 augusti 2025 kl. 21.12
|
|
Hur länge hänger en skrivare med innan de anses vara förbrukad?
|
|
|
Av Carin Olofsson - Onsdag den 13 augusti 2025 kl. 10.01
|
Det beror på skrivaren skulle jag nog säga. Har man otur får man ett "måndagsexemplar" som slutar fungera efter ett eller ett par år. Har man tur kan man få en "slitvarg" som bara fungerar år efter år efter år. Min fotoskrivare är 7,5 år gammal och har fungerat bra fram tills för ett par veckor sedan. Nu talar den om att det finns ett papper i den som fastnat, trots att det inte finns några papper där. Så tyvärr fick jag inse att det var dags att byta ut den. Laserskrivare har jag för mig är lite tåligare, och jag har varit med om exemplar som fungerat väldigt länge. Tips, om du inte redan vet det; när den säger att tonern är slut och behöver bytas, testa att ta ur tonerkassetten och skaka den lite i sidled från höger till vänster några gånger. OBS! Vänd absolut inte på den för då rinner tonern ut. Då brukar den fungera ett bra tag till om man inte skriver ut väldigt mycket. Kan ofta upprepas ett par gånger innan kassetten måste bytas, men ha en ny i reserv för säkerhets skull.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 14 augusti 2025 kl. 01.15
|
|
Kanske jag hade tur att få en slitvarg denna gång som har gett upp. Man kunde byta toner och trumma efter vartannat. Kartong efter kartåog köptes. Det kanske borde sätta sina spår vid användandet. Vad hade det kostat att byta förbrukningsmaterialet ännu en gång ihopp att det att skrivaren skulle gå ett tag till. Tillsammans kanske med andra delar. Det blev bara massa svarta ränder när jag använde skrivaren mot slutet. Bestämnde mig för att byta ut skrivaren. Det var lite med sorg i gjärtat när den försvann.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 14 oktober 2025 kl. 17.42
|
Vad har man om och säga om nedanstående skrivare? Kan det vara så att den duger för ändamålet? Finns bättre? https://www.123ink.se/Brother-HL-L2400DW-A4-monolaserskrivare-med-WiFi-8-5kg-HLL2400DWRE1-i93652-t4139966.html?msclkid=ae1974b9ecf71a8b26561c578756e438&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=Shopping+%7C+B+%7C+Product+Names+%28Series%29+%7C+Printers+%3E+Laser+%3E+Mono+%7C+Microsoft&utm_term=4582695789837015&utm_content=B+%7C+Product+Names+%28Series%29+%7C+Printers+%3E+Laser+%3E+Mono+%7C+Brother
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 14 oktober 2025 kl. 18.56
|
Om ändamålet är att göra utskrifter, så lär den duga. Eller hade du tänkt att använda den till annat? Men om den är bäst vet jag inte. Kolla olika tester innan du köper (se mitt förra inlägg här ovan). Och prisjämförelser finns bl.a på prisjakt.se. En sak som irriterar mig med olika apparater som ansluts till datorn är om de får strömförsörjningen via USB-kabeln. Det är bara dumheter. Varför ska man ha ett starkare nätaggregat än nödvändigt i datorn bara för att kunna försörja diverse apparater med ström? Allra värst är det om apparaten inte ens har en strömbrytare, så att den står i vänteläge hela tiden (det drar också ström). Egen nätkabel och strömbrytare ska apparaterna självklart ha. (Ändrat av kontoinnehavaren den 14 oktober 2025 kl. 19.04.)
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 14 oktober 2025 kl. 19.44
|
|
Det är till utskrifter jag skall ha den till.
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 14 oktober 2025 kl. 20.02
|
Håkan, varför inte lägga in en klickbar länk: Brother HL-L2400DW A4 monolaserskrivare Vi har en Brother laserskrivare som kostar mera och väger flerdubbelt. Vi är mycket nöjda med den. Vi har 'trådlös' uppkoppling. Då går det att ansluta flera enheter och man slipper massa sladdar. Det måste vara det som kallas Wi-Fi. Den 'äter' en del färgpatroner. De varar långt men kunde varat längre. Vi har tidigare haft flera bläckstråleskrivare. Som vi inte varit särskilt nöjda med. Utskriften ska vara mer beständig för en laserskrivare än en bläckstråleskrivare. Men det gäller att ha ett papper av god kvalité.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 14 oktober 2025 kl. 21.19
|
En skrivare som anänder sig av färgpatroner ser jag inte som något alternativ. Kostar för mycket i drift jämfört med laserskrivaren. Kostnaden för färgpatroner du vet. Sedan är märket inte det avgörande för min del
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 14 oktober 2025 kl. 21.22
|
Om anslutningar kan man tycka mycket usb-anslutninger, usb-sladdar, usb-apparater i allmänhet. Det kan vara praktiskt att få ström via USB till utrustning som man kopplar in tillfälligt. Till exempel cd-läsare, skanner och och hårddiskar för backup. Men att apparater i allmänhet saknar alternativ strömförsörjning han vara ett elände. I synnerhet när det gäller hårddiskar. Rent allmänt kan vara så att man vill kringgå ansvar när det gäller nätanslutningar och nätadaptrar. Nu levereras utrustning utan nätadaptrar. De ska anslutas via USB-C. Man skickar med en kabel med USB-C i båda ändar. Det är EU som bestämmer. Det hämmar utvecklingen enligt mitt förmenande. Jag tror Apple har ställt sig utanför. En syssling till mig, en tekniker av den gamla stammen, hade köpt ny TV. Till sin förskräckelse upptäckte han TV:n inte gick att stänga av. När han kom in till stan gick han in till Clas Ohlson och köpte en sladdströmbrytare. Så klippte han av sladden och vips gick TV:n att stånga av.
|
|
|
Av Christian Andersson - Tisdag den 14 oktober 2025 kl. 21.36
|
Laserskrivare har färgpatroner. Den du tittar på har har färgpatron, en svart. "Kostnaden för färgpatroner du vet." Jämför du laserskrivare för färg med en svart-vit laserskrivare?
|
|
|
Av Håkan Andersson - Tisdag den 14 oktober 2025 kl. 22.11
|
|
Det jag brukar ha när jag skriver svart är en lasertoner. Finns bara svart pulver i de jag använder. De andra färgerna saknas. Det är väl de som då monolaser skrivare eller vad det nu va.
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 15 oktober 2025 kl. 04.48
|
|
Jo visst. Där har du rätt. I en "färglaser" kan man välja att skriva "svart-vitt". Då används enbart den svarta tonern. Så är det i den skrivare jag använder.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 16 oktober 2025 kl. 11.51
|
Tänk om en toner akulle gå sönder-Allt punver försvinner ut på golvet. Lagen om dess jävlighet ni vet... Jörgen fixar detta
|
|
|
Av Håkan Andersson - Torsdag den 16 oktober 2025 kl. 12.03
|
|
Och undersökningar "bäst i test", i det här fallet laserskrivare. Hur mycket är de värda. Försäljningsargument för tillverkare?
|
|
|
Av Christian Andersson - Torsdag den 16 oktober 2025 kl. 15.58
|
|
Testar de läckagerisken? Du får ställa skrivaren i ett tråg så slipper du bli svart om fötterna.
|
|
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 22 oktober 2025 kl. 16.17
|
|
Jag är så sketen om nävarna så nu hjälper det bara ett redigt kroppkakebak. Sa Snövit.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Onsdag den 22 oktober 2025 kl. 19.21
|
|
Det är till att slå på stort...
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 22 oktober 2025 kl. 22.31
|
|
Med sju hungriga ungar i stugan så vill det allt tid.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 25 oktober 2025 kl. 19.40
|
Jar funderat. Landar troligen på nedanstående skrivare denna gång. Brother HL-L2400DW A4 monolaserskrivare Skulle den gå åt skogen efter ett tag får man väl köpa en annan och tillverkarna får något att göra.
|
|
|
|
|
|
|