|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 09 mars 2026 kl. 16.33
|
|
Jag har fått erbjudande om något som kallas VPN. Jag har det på gratisprov under tre månader och håller på att testa det på alla möjliga sätt. Det verkar som det går att komma åt de strulande sidorna på Anbytarforum. Kan det vara en ren tillfällighet? Eller inbillning från min sida?
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 10 mars 2026 kl. 13.35
|
|
Alla sidor är strulande sidor i Anbytarforum - som aldrig gjort mer skäl för namnet Avbrytarforum än just nu. Och nej, det är säkert ingen tillfällighet att möjligheten att komma åt sidor beror på om du använder en VPN. Det som pågår i Anbytarforum nu är helt klart avsiktligt. Nej, jag menar naturligtvis inte att man vill sabotera forumet, men resultatet av amatörmässigheten är rent sabotage. Fullständigt hål i huvudet. Och man ser ju tydligt att många drabbas; antalet inlägg har klart minskat, och det går inte sällan flera timmar utan inlägg. Men det här borde kanske kommenteras i en annan diskussion - alltså här i AGF. Talar jag klarspråk i Anbytarforum, så vet man aldrig hur det går med mitt konto... Men jag är inte heller så angelägen att reda ut deras problem att jag lägger tid på det.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 10 mars 2026 kl. 13.38
|
Två råd om du ska skaffa VPN: · Välj en som garanterat inte loggar något. · Välj inte en amerikansk. Får man fråga vilken VPN det är du provar? (Ändrat av kontoinnehavaren den 10 mars 2026 kl. 13.49.)
|
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Tisdag den 10 mars 2026 kl. 20.40
|
Man verkar åtminstone omedvetna om konsekvenserna av vad man gör med Anbytarforum. Själv hjälper jag bara till med efterlysningar och frågor där - men det finns ju en gräns för hur mycket krångel det är värt att gå igenom varje gång för att kunna göra det... ---------- Din VPN uppfyller i vart fall de två sakerna jag nämnde tidigare. Men det är ingen VPN som vem som helst kan abonnera på, utan det går bara att abonnera genom internetleverantören (ISP). Och Integrity har tydligen ingen egen "app", utan använder teknikleverantörens (Wireguard) och har sedan en egen konfigurationsfil. Det verkar lite 'lappverk'... Hur fungerar "appen"? Är det ett program med eget 'fönster' där du kan byta servrar eller gör du de ändringarna i datorns egna nätverksinställningar? I hur många länder har Integrity servrar, d.v.s. hur många länder kan du låtsas sitta i? Alla nordiska? UK? USA? Och kan du se på TV där utan att de upptäcker att du har en VPN? (Ändrat av kontoinnehavaren den 10 mars 2026 kl. 21.12.)
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 11 mars 2026 kl. 00.25
|
Jag är förvisso ingen expert utan mest nyfiken av naturen. Jag är verkligen egentligen en novis eftersom jag knappt inte vet vad en app är. Jag tror mig ha förstått vad att app är en förkortning av applikation. Eller i varje fall är det en av betydelse. Ett (data)program kan tydligen också kallas app. Det verkar finnas två olika upplägg. Ett för datorer (desktop/laptop) och ett för telefoner/plattor (smartphones/paddor). Bägge varianterna ger tillgång till Tyskland/Danmark/Finland/Norge/Sverige/Storbritannien/USA. Datorvarianten använder Wireguard + 7 konfigurationsfiler som jag har laddat ned från Bahnhof. Från 'Mitt Bahnhof' som jag kommer åt med hjälp av Bank-ID. Jag har inte mobilt Bank-ID utan Bank-ID på fil på min laptop med Windows 11. Winguard öppnas i ett fönster. Där kan man växla in de sju konfigurationsfilerna. En åt gången måste det vara. Jag har också en stationär dator med Windows 7. Den är 'för gammal' för bank-ID på fil. Jag har kopierat över konfigurationsfilerna från min laptop och det verkar fungera. Jag har inte lyckats installera Wireguard på en äldre laptop med Windows Vista. Det går alldeles utmärkt att titta på grannländernas tv. Finländska Yle Areena har många program på svenska. Till många av programmen på finska kan man välja textning på svenska. Man kan välja att inte ha någon textning alls på program på främmande språk till exempel engelska. BBC fungerar hyggligt bra. Man måste bara tänka på att svara ja om de frågar efter licensen. ITV hackar. ITV kräver att uppdatering av Google Chrome på den stationära datorn. Google Chrome går inte att uppdatera mera på Windows 7 så det så. Det går inte att 'casta' till tv eller projektor. Måste gå via kabel (HDMI). Jag betalar för tjänsten genom Bahnhof. Jag har inget intresse av att se tysk eller amerikansk tv. Men tv är inte allt här i livet. Det finns databaser och andra sajter i USA som man inte kommer åt om man kommer från Europa. Den andra varianten är en 'vanlig app' som man laddar ned till sin smartphone/padda. Jag har en platta som också är en mobiltelefon. Appen visas i fönster där man väljer land ungefär som på datorn. BBC och även ITV fungerar klanderfritt. Det går inte att casta. Min platta går inte heller att ansluta med kabel till tv eller projektor.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Fredag den 13 mars 2026 kl. 22.20
|
|
Det framgår om du klickar på länken i mitt förra inlägg...
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 18 mars 2026 kl. 20.21
|
Lägesrapport: 1. "Den andra varianten är en 'vanlig app' som man laddar ned till sin smartphone/padda. Jag har en platta som också är en mobiltelefon. Appen visas i fönster där man väljer land ungefär som på datorn. BBC och även ITV fungerar klanderfritt. Det går dock inte att casta. Min platta går inte heller att ansluta med kabel till tv eller projektor." Fungerar klockrent med min Samsung Galaxy 5G. Det går inte att 'casta' till en TV med ChromeCast. Det är i och för sig inte så konstigt. Plattan/telefonen och pucken måste ju vara på samma nätverk och det är de ju inte. 2. "Datorvarianten använder Wireguard + 7 konfigurationsfiler som jag har laddat ned från Bahnhof. Från 'Mitt Bahnhof' som jag kommer åt med hjälp av Bank-ID. Jag har inte mobilt Bank-ID utan Bank-ID på fil på min laptop med Windows 11." Fungerar bra lokalt på min laptop med Windows 11. Verkar bli konflikt när jag kopplar in min skärm (en Grundig TV) med HDMI. Ljudet försvinner på vägen och jag vet inte hur man gör för att det ska komma tillbaka. Windows 11 gör ju som det behagar. 3. "Jag har också en stationär dator med Windows 7. Den är 'för gammal' för bank-ID på fil. Jag har kopierat över konfigurationsfilerna från min laptop och det verkar fungera." Fungerar inte bra med det Google Chrome jag har på datorn. Public service fungerar knackigt och reklamkanaler inte alls. Programmet är för gammalt och dator för gammal för en nyare version. Fungerar med Firefox. Jag behöver inte Google Chrome ty jag behöver inte 'casta' för att jag har kopplat datorn till tv-n med två 'sladdar' (VGA för bilden och ljud-kabel för ljudet). Att 'casta' vore som att såga av den gren man sitter på. Inga konflikter där inte. Så nu står min gamla dator intill min gamla tv. Numera en ren speldator. Tv, filmer av olika slag på olika medier, bildspel, musik och så backup på inte mindre än tre hårddiskar. Nu har den verkligen kommit till nytta på ålderns höst. Det där med att komma åt data och databaser i USA har jag inte kommit till att testa ännu. Så där får jag lov att återkomma. Håkan här kommer ett par länkar: Så kopplar du ihop datorn med din TV eller projektor Olika typer av monitorportar
|
|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 08 april 2026 kl. 13.44
|
Windows 11 är inte att leka med. Datorn kopplar av ljudet till tv/projektorn när man byter 'kanal'. Och kopplar inte in det igen när man byter tillbaka. Så här är det för närvarande och kommer kanske förmodligen att så förbli. Plattan fungerar som sagt oklanderligt. Det går dock inte att casta till tv/projektor med ChromeCast när man har VPN inkopplat. Det är 'teknskt omöjligt' när enheterna ligger på olika nätverk. Ett verkligt och ett virtuellt i det här fallet. Min platta går inte heller att ansluta med kabel till projektor/tv/skärm. Det är något man bör ta i beaktande när man köper plattor. Min gamla stationära dator med Windows 7 har kommit hem igen. Det känns riktigt bra. Nästan allt fungerar som det ska. Jag kan förstås inte uppgradera Windows och då kan jag följdriktigt inte uppdatera Chrome. Och Chrome måste jag ha för att kunna 'casta'. Men det fungerar lika bra som förut utan uppdateringar. En annan märklig sak. Spotify började bete sig i webbversioen när jag spelade på Chrome. Gick inte att spela på datorn men väl att 'casta'. Sökte på nätet och där stod det minst Windows 10. Trist. Av en händelse testade jag på Firefox. Och se där fungerade det alldeles utmärkt. VPN fungerar också alldeles utmärkt. Se tidigare inlägg (Onsdag den 11 mars 2026 kl. 00.25) Utmärkt bilkvalité från BBC och ITV på 32" Grundig. Min laptop står numera fast förankrad vid projektorn. Nedgraderad till att streama tv med och utan VPN och så 'casta' SVT Play och annat skoj man hittar på nätet. Till exempel Arkiv Digital Utbildning, 'Long Lost Family', 'Far Away Village' på Youtube. Kunde jag bara använda Bank-ID på fil på min gamla datamaskin vore livet bra mycket enklare.
|
|
|
|
|
|
|