|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Onsdag den 10 november 2010 kl. 16.41
|
Som vanligt är det Arkivens dag den andra lördagen i november (i år alltså den 13/11). Då har stora och små arkiv i hela Norden öppet hus med olika arrangemang. Årets tema i Sverige är "Klimat".
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Fredag den 12 november 2010 kl. 14.48
|
Jag skulle vilja slå ett slag för kommunarkiven. Särskilt för er som aldrig har varit där. Och naturligtvis för vårt värt fina arkiv i Karlskrona som håller öppet hus i morgon: Öppet hus på Kommunarkivet Den 13 november klockan 11.00-14.00 är det öppet hus på Kommunarkivet, Gärskullen Gullberna Park. Välkommen att se vår utställning "Vilket väder" och våra arkiv. Klockan 12.00 visas Skolmuseet. Relaterad länk
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Lördag den 13 november 2010 kl. 21.35
|
|
Kommunarkivet har jag besökt en gång för många år sedan. Skulle hämta en gammal klasslista över den skolklass jag gick i i grundskolan. Fann att de gamla skolbetygen hade samlats där också. Undar bara vad mer som samlats där i detta arkiv.
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Söndag den 14 november 2010 kl. 14.21
|
Det bästa med såna här aktiviteter är att man får komma in bakom de stängda dörrarna och känna på de riktiga böckerna. Och få en uppfattning om vad som finns. Det finns visserligen en sökbar databas på nätet men hitta rätt i sådan är inte det lättaste. Det som var intressantast att få se var ett nyligen återfunnet arkiv som man trodde var borta för länge sedan. Med en del 1700-tals material. Allt sådant är mycket intressant inte minst med tanke på att stadsförsamlingens kyrkoarkiv och alla bouppteckningar förstördes i stadsbranden 1790. Intressant var också fotosamlingen som håller på att digitaliseras och ska ut på nätet till allas fromma. Sedan finns det ett enskilt arkiv som jag ska studera lite närmre.
|
|
|
|
|
|
|