Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Södermanland (socknar O-Ö)   >   Trosa   >  
Eric Fredriksson, född 1788
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13349) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elisabeth Carlstedt (Elisabel) - Fredag den 28 december 2012 kl. 21.13
Hej,

Försöker hitta min mammas morfars farfars far, Eric Fredriksson, Född 1788 i Ludgo. Jag kan inte finna honom i födelseboken i Ludgo, men jag har hittat honom i Trosa - Jag kan där se att han flyttar till Hölö 1814. I Hölö har jag funnit honom.

Jag kan inte tyda varifrån han är inflyttad i Trosa. Eric finns på 5:e raden nerifrån.

Från ArkivDigital: Trosa landsförsamling AI:4 (1808-1816) Bild 44 / sid 38 (AID: v62452.b44.s38, NAD: SE/ULA/11576)

Mycket tacksam om nån kan tyda, så att jag kan komma vidare.

mvh

Elisabeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13350) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elisabeth Carlstedt (Elisabel) - Fredag den 28 december 2012 kl. 21.16
Så irriterad jag blir på mig själv. Läste igenom texten noga, men kollade inte Rubriken. Eric Fredriksson är född 1788 och inget annat :-)

/Elisabeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13351) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson (Jts) - Lördag den 29 december 2012 kl. 13.19
Orten som han kommer inflyttandes ifrån skulle möjligen kunna vara grannsocknen Västerljung (Westerljung). Men i så fall är det väl en del bokstäver som inte riktigt ser ut som de ska - fast det är det ju å andra sidan ofta... :-)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13352) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Lotta Nordin (Lotta) - Lördag den 29 december 2012 kl. 13.55
Det var alldeles utmärkt gissat, Jörgen. :)

Erik kom från Västerljung och finns i Västerljung AI:6 sidan 130 på Tuna Norrgård. Där står att han kom från Bälinge -12. Det är inte riktigt med sanningen överensstämmande, eftersom han flyttar från Bygd i Bälinge 1811, åtminstone enligt Bälinge B:1 bild 29, och där står att han är född i Ludgo 1787.
Hans födelseår ändras lite fram och tillbaka mellan 1787 och 1788 i dom olika längderna.

I Bälinge AI:3 sidan 42 finns han i Bygd, född 1788, utflyttad till Västerljung -11.
I Bälinge AI:2 sidan 175, Bygd, står att han flyttar till St. Fröda 1809 och kom från Västerljung 1807.
Bälinge AI:2 sidan 211, St. Fröda, står att han kom från Bygd 1809, och i AI:3 sidan 69, St. Fröda, står att han flyttar tillbaka till Bygd -10.

Om han nu är född 1787 i Ludgo, och inte 1788, så kan han vara den Erik som föds och döps i Selberga 3/3, oä son till pigan Maja Persdotter, nr 8 i Ludgo C:1 bild 283.

Då gäller det bara att hitta honom i Västerljung 1807...:)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13353) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elisabeth Carlstedt (Elisabel) - Lördag den 29 december 2012 kl. 23.18
hej.

Stort tack Jörgen och Lotta.

Jag fann Eric i Västerljung:

Nyckelby Södergård, inte antecknat varifrån Eric kom. Eric finns antecknad i husförhör 1801. Står att Eric är född i Tystberga, vilket borde vara fel, överallt tidigare har det stått Ludgo, utom här i Västerljung.
Västerljung AI:5 (1799-1807) Bild 50 / sid 43 (AID: v62849.b50.s43, NAD: SE/ULA/11713)

Nyckelby Mellangård 1803, kom från Bälinge. Finns antecknad i husförhör 1803. Utflyttad till Bälinge 30 sept 1807. Står att Eric är född i Tystberga, vilket borde vara fel, överallt tidigare har det stått Ludgo, utom här i Västerljung.
Västerljung AI:5 (1799-1807) Bild 49 / sid 42 (AID: v62849.b49.s42, NAD: SE/ULA/11713)

Eländigt att de flyttar så ofta :-).
Husförhörsboken för det år han föddes saknas, så jag kan inte få några ledtrådar om hans mor där. Får söka mig vidare en annan dag.

Stort tack för hjälpen.

Elisabeth
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post13354) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Elisabeth Carlstedt (Elisabel) - Lördag den 29 december 2012 kl. 23.19
Tack Jörgen, jag antar att det är du som rättade min rubrik till rätt årtal.

mvh

Elisabeth
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)