|
|
Av Laila Falk - Lördag den 08 november 2008 kl. 11.36
|
Jag behöver hjälp med att förstå följande anteckning. En man har dömts för mord till vatten och bröd och livstids fängelse. Han friges 1890 genom nåd av Kungl. Majt och förpassas till Karlskrona där han av förman T.H. Wolff erhållit laga försvar enligt uppgift från Centralfängelset i Karlskrona. Det är orden "laga försvar" som jag undrar över. Vad betyder det??
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 08 november 2008 kl. 12.16
|
Att ha laga försvar innebar att man kunde försörja sig genom egen verksamhet eller anställning. Den som var arbetsför, men saknade laga försvar, blev tagen för lösdriveri. Wolff lär alltså ha anställt den frigivne fången.
|
|
|
Av Laila Falk - Lördag den 08 november 2008 kl. 17.25
|
|
|
|
|
|
Av Laila Falk - Lördag den 08 november 2008 kl. 20.46
|
|
Det är lite otydligt, men när du säger F H Wolff, så är det nog det det står. Enligt Jörgen så skulle laga försvar betyda att den benådade var anställd hos Wolff. Har du tillgång till register och kan titta efter om där finns en Anders Trulsson, född 1845?
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 08 november 2008 kl. 22.23
|
Nu börjar jag bli aningen konfunderad. Franz Herman Wolff gick ur tiden 1886. Kan det vara så att det står "firman F H Wolff"? Anders Trulsson avtjänade sannolikt sitt straff i Kronoarbetskåren på Tjurkö. Kronoarbetskåren var en slags "underentrepenör" till företaget F H Wolff. Det kan ju vara så att Anders visade sådan duglighet att firman ville ha honom i egen tjänst. Om jag har inte har alldeles fel för mig så ingår Kronoarbetskåren i husförhörslängden för Tjurkö. Du har inte fler data när det gäller Anders Trulsson.
|
|
|
Av Laila Falk - Lördag den 08 november 2008 kl. 23.20
|
|
Jaaaa, så står det. Jag trodde det stod förman F H Wolff. Avtjänar man ett så långt straff som han fick på annan plats än fängelse? Kronoarbetskåren låter lite lindrigare. Men han var ju där länge förstås!! Han var född 18 november 1845.
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 09 november 2008 kl. 00.02
|
|
Jo, du kan ha rätt det står ju att han skulle förpassas till Karlskrona. Men kronoarbetskåren var ingen sinekur. Det var nog att betrakta som ett slags straffarbete. Men jag tror ändå det kan vara idé att titta i husförhörslängderna för Tjurkö.
|
|
|
Av Laila Falk - Söndag den 09 november 2008 kl. 09.12
|
Jag tittade i går kväll på Tjurkö. Det fanns en massa vaktkonstaplar, men jag vet inte om de vaktade varandra för jag såg inga fångar. Tror du att det finns register för kronoarbetskåren? Tror du att han satt av sitt straff på fängelset i Karlskrona och efter det förpassades till Wolff?
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 09 november 2008 kl. 14.06
|
Hej Laila. Du har säkert rätt igen. Jag har ju bara letat släktingar bland vaktpersonalen, inte bland fångarna ;-) Jag hittar bara en "lämplig" Anders Trulsson på befolkningsskivorna 1890 och 1900. Född i Naverstad socken och han står som obefintlig såväl 1890 som 1900. En titt i obefintlighetsboken kanske skulle kunna ge någon ledtråd. Eftersom Anders tydligen fick anställning hos F H Wolff så borde han ha varit en kunnig stenhuggare. Har du tittat bland "civilbefolkningen" i husförhörslängden för Tjurkö? Det fanns mycket folk på ön under stenhuggarepoken, i dag är det bara en bråkdel av det antalet. Kan man inte förknippa även Naverstad med stenhuggeriverksamhet? Den frågan kanske Jörgen kan svara på? Christian
|
|
|
Av Laila Falk - Söndag den 09 november 2008 kl. 14.43
|
Har hunnit igenom 2/3 delar av husförhöret för Tjurkö men hittills inget napp. En liten rolig grej är att det finns mycket italienare på Tjurkö. Kanske de hade speciella kunskaper när det gällde arbete med sten. Tusen tack för all hjälp jag har fått. Naverstad har några mindre stenbrott men inte som samhällena närmre kusten. Laila
|
|
|
Av Christian Andersson - Söndag den 09 november 2008 kl. 16.12
|
Det var Franz Herman Wollf som rekryterade såväl tyskar som italienare till Tjurkö. Man högg så mycket mer än vanlig gatsten och till de avancerade uppgifterna behövdes kunnigt folk. Två namn som lever kvar här är Bizzozzero och Mazetti.
|
|
|
Av Laila Falk - Söndag den 09 november 2008 kl. 18.28
|
Christian Jag måste bara berätta en sak. Jag talade med en god vän som är släkt med den dömde mannen som vi har talat om. Kan du tänka dej att han har ett brev som han skrev till en släkting. Jag skall nu få låna brevet och se om jag kan få ut något mera av det. Är det inte fantastiskt???
|
|
|
Av Laila Falk - Torsdag den 13 november 2008 kl. 12.00
|
|
Ja, nu har jag läst brevet. En sak är klargjord och det är att han satt av sitt straff på Varbergs fästning. Min fråga är nu om någon känner till arkiv över intagna på fängelset. Det finns ett på Arkiv Digital men det omfattar endast fyra år och inte de åren jag skulle vara intresserad av att läsa.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Torsdag den 13 november 2008 kl. 13.45
|
Det finns två fängelsearkiv från Varbergs fästning: Varbergs straffängelse och Varbergs kronohäkte. Båda förvaras i landsarkivet i Lund. Så här står det bland annat i beskrivningen av straffängelsets arkiv: "Fängelset var avsett för livstidsfångar. Jämnlikt beslut den 22 oktober 1880 blev det indraget året därpå. Fångarna överfördes till motsvarande fängelser i Karlskrona och Landskrona."
|
|
|
Av Laila Falk - Torsdag den 13 november 2008 kl. 14.16
|
Oj då, var det på det sättet. Det innebär då att han flyttades 1880 från straffängelset, hade hade ju ett livstidsstraff, till antingen Karlskrona eller Landskrona. Har tittat på Karlskrona men inte hittat något av värde. Får se vad som finns på Landskrona. Tack Jörgen!
|
|
|
|
|
|
|