|
|
Av Martin Andersson - Lördag den 24 januari 2009 kl. 15.31
|
Hej alla forskare, i begravningsboken för Visnum-Kil (E:1 s 25) den 25 januari 1718 förekommer en "Volmar Balssons son Bal". Är det någon som vet något om detta spännande namn Bal, som jag annars bara hört användas om den forntide semitiske gudomen? Martin
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 24 januari 2009 kl. 15.44
|
Kan det möjligen vara en variant av Bål? Bål förekommer åtminstone i Båhuslän, och lär väl vara det norska namnet Bård, stavat som det uttalas, med "tjockt L".
|
|
|
Av Lotta Nordin - Lördag den 24 januari 2009 kl. 15.53
|
Jag undrar om det inte är prästen som skriver K på ett högst ovanligt sätt. Här är en bild på notisen i dödboken: Här är en bild på notisen i dopboken, 1716-03-04: Jag tror att det ska vara Karl. Faderns efternamn i födelsenotisen kan vara antingen Kal eller Cal. Jämför med dopvittnet Christophers namn och faderns Kal/Cal. Nog ser det ut som samma bokstav? Mvh// Lotta
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 24 januari 2009 kl. 20.31
|
Jörgen Namnet Bål känner jag inte igen i Bohuslän. Därmed inte sagt att det inte kan förekomma. Däremot är namnet Boel och Bolla mer vanligt förekommande.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 24 januari 2009 kl. 20.42
|
|
Ja Lotta. Nog tycker jag också att det ser ut som Vålmar Karlssons son Karl
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 24 januari 2009 kl. 20.47
|
Nog har jag stött på fler båhuslänska män som heter Bål än Boel och Bolla...
|
|
|
Av Lotta Nordin - Lördag den 24 januari 2009 kl. 20.54
|
Här har vi en Kall/Karl till med en far som heter Björ Kall/Karlsson, och här syns skillnaderna på B och K bättre: Man kan också se det märkliga K:et i flicknamnen, t ex Katarina och Karin, skrivna med samma handstil. Och jag tror inte att dom heter Batarina och Barin.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Lördag den 24 januari 2009 kl. 21.47
|
|
Jörgen. I och för sig finns det delar av Bohuslän som jag inte gått igenom ännu. Får man vara lite nyfiken och fråga var du hittat det. Namnet finns säkert på flera ställen.
|
|
|
Av Kenneth Bengtsson - Söndag den 25 januari 2009 kl. 11.48
|
Hej I det aktuella fallet är det Karl som gäller. Håkan, på bl.a. Tjörn i Klövedal och Stenkyrka sn förekommer namnet Båhl under 16-1700-talet. Kenneth
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 25 januari 2009 kl. 13.19
|
|
Det är just på Tjörn som jag framför allt har sett Bå(h)l. Men också en och annan gång i norra Båhuslän.
|
|
|
Av Håkan Andersson - Söndag den 25 januari 2009 kl. 15.53
|
|
Okej. Det måste vara därför jag inte har tänkt på namnet. Tjörn har jag inte gått igenom i någon större omfattning.
|
|
|
|
|
|
|