|
|
Av Kenneth Wulcan - Fredag den 19 mars 2010 kl. 23.10
|
|
Hej, har börjat gå igenom morfars anor. Och återkollar upp detta med AD. Ett namn som ideligen dyker upp i Harestad och Ytterby församlingar är Olena. Är detta typiskt för Göteborg och Bohuslän ? Även mansnamnet Niklas tycks vara vanligt där, i dessa församlingar. Har i Skarabôrj har jag aldrig sett en Olena (men finnns säkert). I området runt Kållandsö har jag träffat på namnet Ellika. Det måste ju fler exempel på "regionala" förnamn. Som inte finns bara några mil därifrån.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Lördag den 20 mars 2010 kl. 00.14
|
Olena och Oliana finns det gott om i Båhuslän. Fanns kanske jag borde säga - men de finns ju kvar i böckerna...
|
|
|
Av Per Thorsell - Lördag den 20 mars 2010 kl. 11.15
|
I Sveriges Befolkning 1980 finns 182 st Olena, 5 av dem födda på 1970-talet. Därtill 40 st Oleana. Bägge namnen har sin tyngdpunkt i Göteborgs och Bohus län. Traditionens makt är stor. Regionala namn och varanter av namn finns nog över hela landet.
|
|
|
Av Kenneth Wulcan - Lördag den 20 mars 2010 kl. 12.36
|
|
Tack, för att mina tankar "bekräftades". Förstår bara varför jag inte tänkte på det när jag gjorde min morfar. Får väl skylla på nybörjaren. Det är snart 30 år sedan detta gjordes.
|
|
|
Av Christian Andersson - Lördag den 20 mars 2010 kl. 23.23
|
Även jag har Olena bland mina förmödrar. Min mormors mor Olena Andreasdotter född 1854 i Syrhåla i Lundby socken. Och min mormors farfars mor född omkring 1788, även hon bosatt i Syrhåla. Namnet Olena förekommer inte över huvud taget i Blekinge. Jag har i alla fall inte stött på någon med det namnet.
|
|
|
Av Eivor Andersson - Söndag den 21 mars 2010 kl. 00.32
|
Jag har flera Oleander och det är nog inte så vanligt utanför Bohuslän heller. Mormorsfar hette Oleander. Den manliga motsvarigheten till Olena. Eivor
|
|
|
|
|
|
|