|
|
Av Sten Magnusson - Lördag den 14 maj 2011 kl. 16.28
|
Såg idag en märklig sak på Anbytarforum. Det var en forskare (jag kallar personen X) som efterfrågade en person vid namn Olof Björnsson i Thorstorp (Torestorp) i Madesjö socken i Småland. Enligt den som svarade (Y), fanns det ingen Björn där, däremot en Börje Olofsson. Varianter på Börje enligt svaret var bl.a. "Borge, Borie, Berge, Börge". Nu undrar jag om verkligen Börje är en variant på Björn? På Björn har jag sett varianter som bl.a. Biör, Biörn och någon mer som jag inte kommer på just nu. Sedan fick jag uppfattningen att X i sitt följande svar hade menat att Börje stavas på olika sätt och det är ju riktigt, men att X syftade på Björn som en variant av Börje. Citat "Du har naturligtvis rätt, Börje stavas på olika sätt." Mvh/Sten Magnusson
|
|
|
Av Kenneth Wulcan - Lördag den 14 maj 2011 kl. 20.31
|
|
Sten, kolla detta på historiska.se. I övre högra hörnet kan du kolla på förnamns betydylse. Betyde de samma så var inte prästen så noga, har jag lärt mig.
|
|
|
Av Anders Berg - Söndag den 15 maj 2011 kl. 12.44
|
Det blir enklare att svara om man länkar till diskussionen och kan se vad som egentligen har sagts. http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=44&post=1091328 Jag tolkar det som att Birgitta menar att Swenerik har missförstått namnet på Olof Björnsson, och att han egentligen heter Olof Börjesson. Jag tror Birgitta liksom du Sten och jag är helt överens om att Börje inte är samma namn som Björn.
|
|
|
Av Sten Magnusson - Söndag den 15 maj 2011 kl. 13.47
|
Tack båda två för svaren. Orsaken till att jag inte länkade direkt var att jag ännu inte satt mig in i formateringskoderna. På AF finns ju lite knappar för den saken, men nog om det. Sedan ville jag inte lämna ut namnet på forskaren så det var därför jag körde med X och Y. Jag har nu kollat namnet på http://www.historiska.se/misc/gemensam/Nomina/nomina/?s=b%c3%b6rje och där står bl.a. att Börje är "en yngre form av fornordiska namnet Birger" (vilket i sin tur betyder vårdare eller hjälpare) enligt inforrmationen. Första kända Börje ska ha varit 1529 enligt Historiska Museet. Björn däremot skia enligt Historiska Museet betyda just björn och första kända belägg för det namnet ska visst ha varit för cirka 1000 år sedan. Mvh/Sten Magnusson
|
|
|
|
|
|
|