|
Av Jörgen Tollesson - Söndag den 03 december 2023 kl. 22.29
|
SVT: "Så etablerades Å, Ä och Ö i svenska alfabetet" är rubriken på en sammanfattning av det femte avsnittet av serien "Den svenska historien". Och sist på den sidan står följande: "När den nya svenska Bibeln spreds över landet blev texten en stavningsförebild för svenska skriftspråket. Det är i den här, allra första svenska versionen av Bibeln, som bokstäverna Å, Ä och Ö etablerades." Det är en sanning med modifikation... Å hade tidigare skrivits som dubbelt A, alltså AA. Ä och Ö hade skrivits Æ respektive Ø. Allt precis som i de andra skandinaviska länderna Danmark och Norge. Bokstaven Å får väl då sägas vara ny, även det funnits ett sätt att skriva å-ljudet också tidigare. Ä och Ö var däremot inte nya, det var bara sättet att skriva dem som var nytt. Orsaken till dessa nya påfund var att Gustav Vasas bibel trycktes i Tyskland. I Norge infördes Å först 1917, och i Danmark inte förrän 1948. I båda länderna är det dock många personer, organisationer och företag som fortfarande skriver sitt namn med AA. Och i Danmark är det också många kommuner som behållit eller gått tillbaka till den stavningen. Æ och Ø har man dock behållit hela tiden i Danmark och Norge. Eftersom Å infördes så sent i danska och norska, så står den bokstaven sist i deras alfabet, medan den ju är den tredje sista i det svenska alfabetet.
|
|
|
Av Allan Sjöö - Måndag den 04 december 2023 kl. 14.05
|
När man sortera alfabetet efter ascii-koden, så blir ordningen Ä Ö Å
|
|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 04 december 2023 kl. 16.33
|
Så här står det på två av mina tangenter på lapptoppen. Varför? [Ö Ø Æ] [Ä Æ Ø]
|
|
|
Av Allan Sjöö - Tisdag den 05 december 2023 kl. 08.52
|
Samma på min (Dell). Ordningen på Ö och Ä stämmer bra, men ordningen på de andra förstår jag inte!
|
|
|
|
|