|
|
Av Alexandra Davidsson (Davidsdotter) - Torsdag den 13 juni 2013 kl. 14.28
|
Jag har fastnat i mitt forskande på en man som av någon anledning, hamnat på Nya Varvets Centralfängelse och dog strax där. I församlingsboken från Säby, står det inget om varför och när han hamnade i Göteborgs fängelse, bara att han dog där i lunginflammation 1902. Året innan dog hans hustru. Jag har följt hans resa från födsel till döden, men det finns inget som berättar mo varför han hamnat där. Det står inget om varför han kom till nya varvet, jag misstänker att han kom dit mellan 1900-02, men det enda som står skrivet om han, finns i dödebocken... Han måste ju blivit dömd någonstans, vem dömde i jönköpings län vid sekelskiftet 1900? Källhänvisningar (AD) * (F)Församlingsbok Säby AII2:6 (1901-1911) Bild 130/sid 120 : Hjelmsås 1/4 mtl Frälse: Johan Ludvig Johansson * (F)Död-och begravningsbok Säby F:1 (1895-1913) Bild 51/sid 50 : Nr 22 Död 6 Maj * Död-och begravningsbok Nya Varvets centralfängelse DIIId:4 (1871-1907)Bild 25 : Johan Ludvig Johansson Straffånge No 296 Kan någon hjälpa mig vore jag och min familj oerhört tacksamma, denna person är nämligen min farfars fars bror.
|
|
|
Av Håkan Andersson (Lufsen) - Torsdag den 13 juni 2013 kl. 18.27
|
Om han blev dömd så är det lättast att söka i saköreslängderna i Norra Vedbo härads domböcker. Där återfinns ingångar i domböckerna för respektive mål. Ett annat alternativ som är nog så gott är också att söka i stämningslistorna i nämnda härads domböcker. Där antecknas de som blev instämnda i tinget. Där återfinns också ingångar till respektive mål. Säby och Finnaryd socknar räknas till Norra Vedbo häradsrätt. Hälsningar Håkan
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 13 juni 2013 kl. 19.16
|
Hej Alexandra, du får nog vända dig till landsarkivet i Göteborg där Nya Varvets Centralfängelsearkiv finns. Eftersom du har Johan Ludvig Johanssons födelsedata och straffångenummer 296, och vet när han var där - åtminstone 1902 när han dog där - så bör dom ju kunna ta fram uppgifter ur någon fångrulla. Där brukar stå vad dom var dömda för, var och när med mera. Mvh// Lotta
|
|
|
|
|
|
|