Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Kyrkoböcker   >   Födda, vigda och döda   >  
Begravda i Sverige (CD) - innehåll och funktion
Här diskuteras CD:n "Begravda i Sverige", dess innehåll och funktion.

OBS! Efterlysningar görs under respektive landskap och socken (alltså inte här), så att alla diskussioner som rör en viss socken samlas under den socknen oavsett vilka källor som används.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2226) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 18 december 2008 kl. 21.29
Hej

Är det någon som fått några intryck av den nya CD:n.

Har också för mig att det fattas en del på skivan. Undrar då om kyrkogårdarna för Tanum, Strömstad, Torsås och Karöskrona kommuner finns med.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2228) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Hanne Berndtsson - Fredag den 19 december 2008 kl. 11.01
Hej Håkan, hittar samtliga begravningsbegravningsplatser förutom Torsås på skivan. Är det någon du vill ha hjälp med att söka efter? Torsås kan man söka på - Begravningsort - ej Begravningsplats.

mvh Hanne

(Ändrat av kontoinnehavaren den 19 december 2008 kl. 11.03.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2229) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 19 december 2008 kl. 14.05
Hej Hanne

Jag har en släkting som föddes 18/2 1958 och avled samma dag. Hon heter Jenny Maria i förnamn och jag tror hon hette Johansson i efternamn men är något osäker. Om hon finns med på skivan så tror jag hon skall finnas begravd i västsverige någonstans.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2230) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 19 december 2008 kl. 14.16
Sedan är det några släktingar i Lur församling som jag söker på skivan, nämligen:

Ludvig Olausson, född 21/7 1846 i Tanum, död 25/12 1931 i Backa, Lur församling.

Johan Martin Hansson, född 24/12 1841 i Lur, död 23/9 1921 i St Hästum, Lur församling

Carolina Elisabet Johansdotter , född 12/10 1847 i Tanum, död 20/2 1909 i St Hästum, Lur församling

Det är också fler släktingar jag söker men de får vänta så länge.

Hälsningar

Håkna
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2231) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Hanne Berndtsson - Fredag den 19 december 2008 kl. 14.41
Hej Håkan, finns inga uppgifter om Jenny Maria i källan - Begravda i Sverige. Hon finns i Sv. Dödbok 1947-2006, men dom uppgifter har du kanske redan?

Det var inte många träffar, hittar bara en "trolig", som du själv ser så är ingen födelsedata angiven i källan, ej heller döddata eller begravningsdatum.

--

Olausson, Ludvig
Lur (Lur, Tanums kn, Göteborgs och Bohus län)
Lurs gamla kyrkogård, kv. 1, nr. 23-24
Graven upplåten i evärdlig tid (upplåtelse nr 1)
[l 1]
Tanums kyrkliga samfällighet (Tanums kn, Västra Götalands län)
Box 122
457 23 TANUMSHEDE
Tel. 0525-209 05
svkp0991@svenskakyrkan.se
[k][1]Posten levererad 2008-09-29

I samma grav finns 4 personer med efternamnet Alexandersson

mvh Hanne
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2232) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 19 december 2008 kl. 15.39
Hej Hanne

Uppgifterna från Sveriges dödskiva om Jenny Maria har jag redan. Synd att hon inte fanns med på skivan.

Det du fick fram om Ludvig Olausson känns väldigt trolig. Finns inte många om ens någon mer med detta namn i församlingen vid denna tid. I alla fall inte vad jag känner till.

Jag antar att du inte fick någon träff på de andra två f¨rån Lur församling.

Carolina Elisabet hette Hansson som gift. Johansdotter var hennes flicknamn. Du får inte fram något med Hansson som efternamn?

Tackar så här långt.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2233) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 19 december 2008 kl. 15.45
Hej Hanne.

Är samtliga begravningsplatser inom Karlskrona kommuns nuvarande gränser med? Det vill säga de kyrkogårdar där det fortfarande bedrivs begravningsverksamhet?

Aspö
Augerum
Flymen
Fridlevstad
Jämjö
Kristianopel (Avaskär)
Lösen
Nättraby
Ramdala
Rödeby
Sillhövda
Sturkö
Tjurkö (Maren)
Torhamn
Tving
Karlskrona "nya" stadskyrkogård, Wämö
Karlskrona, griftegården i Augerum
Mosaiska begravningsplatsen, Wämö

Mvh Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2234) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Fredag den 19 december 2008 kl. 16.04
Christian

En fråga bara. Vill minnas att det i Kristianopel finns en kyrkogård vid själva kyrkan och en kyrkogård vid ett kapell i Kristianopel. Alltså två totalt. Om minnet inte sviker så ligger kapellet närmast Avaskär. Skall jag tolka det du skrivet att båda kyrkogårdarna ligger på Avaskärs område?

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2235) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 19 december 2008 kl. 16.30
Hej Håkan.

Såvitt jag vet så förekommer inga begravingar längre på kyrkogården i Kristianopel. Jag tror att all begravningsverksamhet har flyttat till begravningsplatsen i Avaskär. Men jag kan ha fel på den punkten.

Givetvis är gravregister över de begravningsplatser som tagits ur bruk av betydligt större intresse. I den mån det finns några register bevarade. Då blir det ytterligare några begravningsplatser på listan.

För min egen del har jag inget behov av att införskaffa den nya skivan. Min egen forskning berör sådant som ligger betydligt längre bak i tiden.

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2236) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Hanne Berndtsson - Fredag den 19 december 2008 kl. 18.54
Hej Christian, hittar samtliga förutom Nättraby och de 2 sistnämnda i ditt inlägg.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2237) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 19 december 2008 kl. 19.55
Hej

Och jag missade Hasslö i min lista. Den saknas förmodligen den också, eftersom inte Nättraby är med. Lite konstigt att griftegården i Augerum saknas. Det är förmodligen den största begravningsplatsen i kommunen.

När det gäller de mosaiska begravningsplatserna kan det ju vara så att inte en enda är med i registret "Begravda i Sverige".

Christian
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2252) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Tisdag den 23 december 2008 kl. 14.07
Hej

En skiva som denna är som upplagd för senare versioner med uppdateringar likt skivan Sveriges Döda. Kommer de kyrkogårdar som fattas på denna skiva att finnas med på sedare skivor? Hur kommer det sig att det finns kyrkogårdar som fattas redan med denna skiva?

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2255) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Frits Jönsson - Tisdag den 23 december 2008 kl. 17.20
Jag förstår mycket väl att alla församlingar inte lämnar ut sitt material.
Varför skall de göra detta när någon annan tjänar pengar på att sälja uppgifterna vidare?
Det är ju så förbundet jobbar Låt någon göra jobbet, tjäna pengar, slarva bort dem.

Frits
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2256) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Tisdag den 23 december 2008 kl. 21.30
Sverige har de bästa befolkningsregistren i Sverige!

Säg att förbundet har sålt ungefär 2000 skivor. Det ger en bruttointäkt på ca 1 000 000 kronor om jag har räknat rätt. Hur stor produktionskostnaden var har jag inte en aning om. Men jag tror att det var viktigt att få ut den innan jul eller rättare sagt nyår. Därav brådskan.

Men nu är det ju så att man inte är tvungen att köpa skivan. Vi får väl se vad nästa stora CD-projekt blir. Om det nu blir något.

Förresten, kan man kalla "Begravda i Sverige" för ett befolkningregister?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2260) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 24 december 2008 kl. 00.06
Christian

Det är ju ett projekt som pågår som förhoppningsvis resulterar i en ny förbättrad version av en CD, nämligen dödskivan och namn åt de döda.

Tycker nog också att man kan kalla "Begravda i Sverige" för ett befolkningsregister även om människorna är döda. Befolkning är om jag förstått det rätt invånare inom ett begränsat område. Och begränsningen är Sverige.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2261) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Onsdag den 24 december 2008 kl. 12.28
Frits

Måhända att förbundet ibland lägger pengar på meningslösheter som släktforskarrörelsen får betala. Har själv konstaterat att det finns en del lokala släktforskarföreningar i landet, dock inte alla, som sölar pengar på helt meningslösa ting istället för att vidareutveckla den lokala släktforskarföreningen till gagn för dess medlemmar.

Hälsningar

Håkan
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2262) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Tomas GH Johansson - Onsdag den 24 december 2008 kl. 13.12
Frits!

Den kängan du gav till förbundet igår tycker jag var i grövsta laget. Att till exempel påstå att någon annan gjort jobbet! Insamlandet och sammanställningen av materialet görs knappast i en handvändning. Jag tycker att vi skall vara mycket tacksamma över att förbundet gör dessa uppgifter lättåtkomliga.

God Jul!

Tomas GH
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post2265) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Mats Ahlgren - Onsdag den 24 december 2008 kl. 14.52
Frits
I ditt första inlägg på släktforskarsajt, visar du insikt i förbundets sätt att arbeta, eller försöker åtminstone påvisa det. Jag tror att de personer, för det är flera, som lagt ner ett stort arbete åt släktforskarförbundet på att skapa detta alster inte håller med dig om att det är andra som gjort arbetet.
Jag tycker vi ska vara tacksamma för att ideen fötts, kontakter tagits, material tvättats, gjorts sökbart och producerats.

Sedan är det ju precis som det sägs, ingen är tvungen att köpa om man inte tycker om produkten eller sättet den tagits fram på. Jag anser att de som gjort arbetet, även om det varit avlönat, förtjänar en stor eloge.

God Jul och Gott Nytt År
Mats
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3534) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten-Åke Molin - Måndag den 16 mars 2009 kl. 20.54
Hej!

Råkade snubbla in på den här sidan.
Men vill bara säga att om ingen annan märkt det(fast det är jag övertygad om)
Så finns det en hel del fel på den här skivan.Har fått tillfälle att kolla på den
och upptäckte en släkting som är begravd på 2 olika kyrkogårdar?!?Hur nu det är möjligt.
Dessutom saknas en hel del begravda , Men det står ju också att den inte är helt komplett.
Så nog behövs en uppdatering.

Mvh
Sten-Åke
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3547) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Onsdag den 18 mars 2009 kl. 14.59
Hej

Nu ska vi väl försöka vara lite rättvisa. Begravda i Sverige har efter vad jag har förstår en mängd fel och brister. Men det är nog inget man kan lasta förbundet för. Möjligen att skivan hastades fram. Det var helt uppenbart viktigt att sälja så många skivor som möjligt innan årsskiftet. Någon uppdaterad version av skivan kommer inte att göras. Det har klart deklarerats från förbundshåll.

Men en CD av det här slaget ska inte användas som en källa, utan enbart vara en ingång till "det riktiga" källmaterialet. Det gäller även för Sveriges Befolkning 1890 och 1900. Där finns också många felaktigheter och förlitar man sig på vad som står i dessa databaser kan man hamna fel i sin forskning redan från början. När det gäller skivan Begravda i Sverige så kan man väl säga att det här har deklarerats redan från början. Som tidigare påpekats så är det frivilligt att köpa skivan.

Ett stort bekymmer för förbundet är säkerligen satsningen på de nya dödboken. Där ska det ske ett tillägg av uppgifter från perioden 1901-1946. De fanns de som förespråkade att skulle begränsa sig till perioden 1938-1946, det vill säga det mest intressanta och mest svårtåtkomliga materialet. Men då var det ingen som lyssnade.

Tillförlitligheten påverkas givetvis av att allt material för tiden 1901-1949 kommer att bestå av avskrifter, i många fall av avskrifter från SCB-materialet som också är en avskrift. Bristande samarbetsvilja på del håll gör att dessa avskrifter kommer att göras av personer utan lokalkännedom.

Vid en hastig överblick verkar knappt hälften av församlingarna vara "adopterade" och en bråkdel vara "klara". Skivan ska vara färdig för produktion innan årets slut!

För att bli färdiga i tid har man dragit ned på ambitionerna. Det kan man läsa i en artikel på Nättidningen Rötter: Nytt fokus i NÅDD-projektet 1,7 miljoner kan bli mer än 5 miljoner Denna förändring av projeketets inriktning har inte inlemmats i projektbeskrivningen.

I ursprungsplanerna kan man läsa följande:

"I Sveriges Dödbok 1947-2007 saknas också födelseförsamlingar och civilståndsdatum för ett par hundra tusen personer. Det är viktiga uppgifter som nu också bör kompletteras."

Nu heter det:

"Dödböckerna ger namn, bostadsadress, dödsdatum och civilstånd, men inga födelseförsamlingar. Med dessa uppgifter kan den som sedan söker i CDn hitta den rätta dödsförsamlingen och dödsåret och kan ganska enkelt själv gå vidare för att hämta fler uppgifter." Jag förmodar att man också tar med födelsedatum eftersom detta finns med i såväl dödböcker som SCB-utdrag.

Men så här tydlig har man nog aldrig tidigare varit från förbundets sida:

"CD-produktionen är väsentlig för förbundets ekonomi. Det bör därför ligga i medlemsföreningarnas intresse att Sveriges dödbok 5 kan skapas – och det är nu genast som arbetet måste sätta igång."

För att återgå till ämnet så måste jag medge att jag ännu inte haft möjlighet att prova CD:n Begravda i Sverige. Men jag hoppas få tillfälle till det i kväll.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 18 mars 2009 kl. 22.38.)

(Ändrat av kontoinnehavaren den 18 mars 2009 kl. 22.59.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post3553) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Linda Simonsson - Onsdag den 18 mars 2009 kl. 22.18
Visst innehåller CD:n fel, men det finns mycket trevlig information, t ex alla som ligger i samma grav, det ger ju en möjlighet att hitta folk som inte finns på gravstenarna. Hittade t ex att min mormors bror med familj ligger i samma grav som sin farbror (som också råkade vara hans svärfar).

Sedan har jag släktingar som trodde att min morfars mor inte låg i samma grav som sin man, men enligt skivan så gör hon det, och det har jag svårt att tro att den skulle ha fel om...

Sedan har jag ju hittat att en hemmansägare dog 1 år gammal 1913, det var bara det att de måste fått 53 till 13, så 1853 blev 1913..., men som alla andra andrahandskällor så måste man ju kolla med vidare i orginalen för att få rätt på saker och ting
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post4637) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Torsdag den 13 augusti 2009 kl. 18.06
Finns kartor över kyrkogårdarna med på CD:n? T.ex Lur gamla kyrkogård. Hur ser denna ut?
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)