|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Måndag den 19 januari 2009 kl. 22.04
|
1900 är Laura Matilda Bernhardina Fitinghoff f. Runsten född 1848 i Sollefteå bosatt i Hedvig Eleonora rote 24. Tillsammans med sin dotter Matilda Edla Rosa född 1872. Laura står som brukspatronsänka. (Hennes man hette Conrad Bleckert Fitinghoff 1804-1892) Det som förbryllar mig är en f.d. sockerbagare Conrad Fitinghoff född 1804 (födelseort ej angiven) som också bor i Hedvig Eleonora, fast i rote 9 och förtecknad bland de kvarstående obefintliga. Är det någon som kan hjälpa mig i mitt bryderi? Källa: Sveriges Befolkning 1900
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Tisdag den 20 januari 2009 kl. 15.04
|
Hej Christian, Jag tror att sockerbagaren är en bluff! Nej, skämt åsido, jag tror att han är ett misstag av den som skrev listorna till SCB 1900. I Sveriges Befolkning 1890 finns han inte med. Jag tittade lite på den "riktige" Konrad Fitinghoff i kyrkböckerna, och i Hedvig Eleonoras dödbok (FI:14 sid 154) står att han dog 1892-01-20 i Edsele, inte i Stockholm. Dödboken hänvisar till inflyttningslängden 31/12 1887. Där (BIa:31 sid 666) står varken varifrån eller vart han flyttade, och inga andra uppgifter heller, annat än namn, födelseorter, födelsedata samt inflyttningsdatum. Kan det vara så att han av misstag förts in i längden för kvarstående obefintliga? Att det skulle stå "f sockerbagare" i folkräkningen 1900 har jag också lite svårt att se. Möjligen kan jag få det till "f bruksegare", och då skulle det ju stämma bättre. Bilden är dålig och inte blir den bättre när man förstorar upp den. Mer märkligheter förekommer dock när det gäller dom "båda" Konradarna. Den "riktige" Konrads begravning skedde i Enskede i Västernorrlands län! Inte visste jag att det fanns ett Enskede där. "Sockerbagaren" uppges av någon anledning vara änkling. Här är en bild från folkräkningen 1900, jag får inte yrket till "sockerbagare":
|
|
|
Av Christian Andersson (Xian) - Tisdag den 20 januari 2009 kl. 15.24
|
Hej! När du skolade om sockerbagaren till f. bruksägaren föll pusselbitarna på plats. Jag tror som du att han hade hamnat bland obefintliga och sedan blivit kvar. Varför han hamnade där kan man ju fundera över. Conrad Bleckert Fitinghoff begravdes i Edsele i Ångermanland. Änkan Laura lät senare flytta hans stoft till Sollefteå. Tack för hjälpen - Christian
|
|
|
|
|
|
|