|
|
Av Ann Little (Lillan) - Måndag den 17 januari 2011 kl. 13.40
|
Jag undrar om jag kan få hjälp med att hitta eventuella barn till följande par: Peter Navitsky Född 1786 Död ? Gift augusti 1820 i Stockholm ( Adolf Fredriks församling)med: Stina Olander Det är högst troligt att de är föräldrar till min mormorsmors far: Per Fredrik Navitsky Född 20/2 1820 Stockholm Död ? Gift ( andra giftet) 28/5 1873 i Stockholm med: Carolina Aurora Christina Lundin Född 9/7 1843 Död 25/11 1881 Stockholm Barn: Anna Fredrika Navitsky, gift Lindblom (min mormorsmor) Född 1/5 1865 Maria församling, Stockholm Död 7/5 1935 Södertälje Ytterst tacksam för all hjälp! Mvh Ann
|
|
|
|
|
Av Eva Cumner (Ecu) - Tisdag den 18 januari 2011 kl. 23.34
|
Hej Ann! Long time no see! ;-) Jag har med ledning av de uppgifter som kommit fram i olika forum pusslat och letat efter olika Navitsky och som det ser ut i nuläget så har jag hittat en syster till Per Fredrik Navitsky. Jag har sammanställt det hela i MinSläkt och du kan se resultatet här: Navitsky Mvh, Eva
|
|
|
Av Ann Little (Lillan) - Onsdag den 19 januari 2011 kl. 12.57
|
Hej Kina! Varmt tack för din hjälp! Hoppas allt är bra med dig. Mvh Ann
|
|
|
Av Ann Little (Lillan) - Onsdag den 19 januari 2011 kl. 13.13
|
Hej Eva! Oj oj oj... jag är känner mig totalt överväldigad! Om du bara visste hur underbart det känns att äntligen få ordning och reda i de olika relationerna min mormorsmorfar Per Fredrik Navitsky hade. Och helt fantastiskt att få veta med säkerhet att jag har anor i Polen. Millioner tack kära du för allt arbete du lagt ner och en stor kram! Ann
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Torsdag den 20 januari 2011 kl. 16.23
|
Peter Navitskys födelsestad Klets i Polen skulle kunna vara Kletsk/Kleck/Klezk (stadens namn stavas olika på olika språk). Den ligger sydväst om Minsk, och hör i dag till Vitryssland. Men det här området har ju omväxlande hört till Litauen, Polen och Ryssland genom historien, och runt 1786, när Peter föddes, hörde det till Polen, men kom på 1790-talet till Ryssland vid Polens delningar. Där stod ett slag mellan svenska och ryska trupper i april 1706.
|
|
|
Av Ann Little (Lillan) - Fredag den 21 januari 2011 kl. 00.38
|
Hej Jörgen! Tack snälla du för ditt svar. Jag har letat och letat på nätet efter Klets men det enda jag hittat, som nämner staden Klets, fann jag på Bengt Nilssons websida " Ernst Brunners Carolus Rex- en granskning" ( http://bengt_nilsson.tripod.co/Carolus/grodno.htm). I brev skrivna av Karl XII till General Rehnsköld (nästan längst ner på sidan), står att läsa; "Men Creytsen lämnade några vid Lakovits och gick med Partiet mot dem till staden Klets, ty de kommo från Slutsk, där en del hela tiden legat, såsom och vid...kof och Minsk." " Och Creytsen har piskat up dem vid Kletsk, så att en hoper blivit där slagna, och de som undankommit hava kastat både gevär och munder att kunna fly dessto bättre." Som du ser så stavas namnet både Klets och Kletsk här så det är med all säkerhet samma stad. Mvh Ann M
|
|
|
|
|
|
|