|
|
Av Christina Larsson (Storschan) - Tisdag den 08 november 2011 kl. 10.16
|
Sophia Larsdotter föddes i Lindesbergs fs men under en tid i livet var hon bosatt tillsammans med sin o.ä dotter Hulda Sofia Larsson i H. Tref. fs. I Arkiv Digital under denna fs och boken AIa:19 sid. 224 står Sophia med dottern som utflyttade till Ladug L.F Stockholm, den 1/11 1869. Kan någon hjälpa mig med vad detta betyder. Är det Ladugårdsgärdet de menar eller ngn annan församling? Denna Sophia Larsdotter är min mf fm mor Mvh Kicki i Jämtland
|
|
|
Av Peter Borg (Svenne) - Onsdag den 09 november 2011 kl. 11.42
|
Enligt den källa du nämner var hon född i Lillkyrka och inte Lindesberg. Ladugårdslands församling i Stockholm hette/heter också Hedvig Eleonora. Jag hittar henne dock inte i inflyttningsländen 1869 (Volym BIa:17) men däremot i mantalslängden för 1870 finner vi henne som jungfru hos en kammarskrivaränka boende på Riddargatan 18, utifrån det borde man kunna hitta henne i husförhörslängden. Länk till mantalslängden: www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M7012010268_150dpi.pdf MvH Peter
|
|
|
Av Christina Larsson (Storschan) - Torsdag den 10 november 2011 kl. 14.14
|
Jo jag vet att det står Lillkyrka men i den församlingen är hon inte född. Enligt Dödskivan är hon född i Lindesberg och i någon senare Hfl står det också att hon är från Lindesberg. Jag ska kika på mantalslängden nu. Tack för hjälpen Mvh Kicki
|
|
|
Av Peter Borg (Svenne) - Torsdag den 10 november 2011 kl. 18.50
|
På dödskivan finns denna Sofia Larsson, född 1836-02-20 i Lillkyrka, samma födelseuppgifter som finns i hfl Helga Trefaldighet AIa:19 sid 224, den sidan du hänvisar till, det borde väl ändå vara hon? Jag kan i alla fall inte hitta någon Sofia Larsson f. 1836-02-20 i Lindesberg på dödsskivan. I vilken/vilka senare husförhörslängder står det att hon var född i Lindesberg? Det finns ju två andra församlingar som också heter Lillkyrka, en i Östergötland (E) och en i Uppsala län (C), kanske hon var född i någon av dem, det kanske är värt att kolla upp. MvH Peter 18360220 Larsson, Sofia Brunkebergstorg 13, Stora Vattugatan 2 Död 12/1 1913. Kyrkobokförd i Klara (Stockholms stad, Uppland). Född 20/2 1836 i Lillkyrka (Örebro län, Närke). Ogift kvinna. -------------- Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010: Stockholms domkyrkoförs, Stockholms stad (Stockholms län, Uppland) Födelseförsamling i källan: Lillkyrka (Örebro län) Källor: Rote 2
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 10 november 2011 kl. 19.35
|
Hejsan, följer man Sofia bakåt genom hfl upptäcker man när det blivit fel födelseförsamling. Hon flyttar mellan Arboga lands- och stadsförsamling 1855 och 1857, och där händer något märkligt. I Arboga stadsförsamling AIa:11ca sidan 201 finns hon längst ner, med födelseort Linde, därifrån flyttar hon 1855 till landsförsamlingen och har där i AIa:18a sidan 85 fortfarande Linde som födelseförsamling. Från lf AIa:19a sidan 116 flyttar hon tillbaka till sf 1857, till samma hfl och sida som tidigare, och då har hon fått Lillkyrka som födelseförsamling. Hon finns alltså två gånger på samma sida (201) i stadsförsamlingen, med Lillkyrka respektive Linde som födelseförsamlingar. Inte nån vidare reda med den skrivaren inte! I Lindesberg CI:13 sidan 139 finns hon i födelseboken, född 1836-02-20 i Vedevåg. Hennes föräldrar är dagkarlen Lars Josephsson och Lotta Flodin. Det kanske är bäst att följa henne från vaggan och framåt för säkerhets skull, hon kan ju ha fått nya födelsedata också under resans gång... Mvh// Lotta
|
|
|
Av Lotta Nordin (Lotta) - Torsdag den 10 november 2011 kl. 20.01
|
Den Sofia Larsson som dör 1913-01-12 i Klara fs, Stockholm finns i Klara FIa:17 sidan 43 och där står att hon var städerska, dog av marasmus senilis och begrovs 1913-01-15 av pastor C. Johnsson. Hon bodde på Brunkebergstorg 13 och avled på Allmänna försörjningsinrättningen. Det finns en hänvisning till inflyttningslängden 16/10 1903. I inflyttningslängden Klara BI:45 (1903) uppslag 151 står att städerskan Sofia Larsson var född 1836-02-20 i Lillkyrka i Östergötlands län(!) och hon var senast utskriven från Johannes församling 1903-10-13, och hennes hemvist var Brunkebergstorg 13.
|
|
|
Av Peter Borg (Svenne) - Torsdag den 10 november 2011 kl. 22.24
|
I Rotemansarkivet på Stockholms stadsarkiv kan man söka henne och se på vilka adresser m.m hon bodde på under olika tidsperioder, där står också Lillkyrka, Östergötlands län som födelseort(!) Lätt att blanda ihop två socknar med samma namn. Rotemasarkivet
|
|
|
|
|
|
|