|
|
Av Carina Månsson (Carina) - Lördag den 28 februari 2009 kl. 18.50
|
Hej. Jag hoppas jag lägger detta inlägg rätt för jag har svårt med gränserna mellan Uppland och Västmanland. Denna Erik är född i Sörby i Norrby socken men i Sala verkar det som. Det finns ett Norrby i Uppland så ligger detta inlägg fel, så ber jag att värden flyttar på det, så det kommer rätt. Detta är inte mycket att gå på men det enda jag har. Jag söker föräldrarna till Erik Jonsson f. 1691 i Sörby, Norrby sn, Sala. Erik Jonsson var häradsdomare, riksdagsman och kyrkvärd. Han var gift med Stina Olsdotter. De är mina anor via deras dotter Ingrid f. 1722 i Sörby, Norrby sn, Sala. Är det någon som vet något om Erik Jonsson och hans föräldrar ? Detta är uppgifter från en gammal släkttavla en släkting har gjort för ca 25 år sedan. mvh Carina
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Forumguide) - Lördag den 28 februari 2009 kl. 19.29
|
Norrby är en grannsocken till Sala, men ligger som sagt i landskapet Uppland (men i den del av Uppland som hör till Västmanlands län). Deras gemensamma sockengräns är alltså också landskapsgräns. Jag flyttar därför denna diskussion från Västmanland till Uppland.
|
|
|
|
|
|
|
|
|