|
|
Av Marifa Oks (Marifa) - Söndag den 29 december 2013 kl. 20.20
|
hej alla- Nu fick jag problem kan nån hjälpa mig. drängen Gustav E Blomberg flyttade 1881 den 31/1O från Söderby i Lohärad till Ösby garn / B:2 bild 100/ Lohärad- / jag försöker kartlägga hans liv men här är det stopp för jag hittar inga arkiv i Össeby- Vet någon hur jag kan söka på hur länge han blev i Ösby garn och hur jag kan se var han sen tog vägen. tack på förhand. han är min farfarsfar
|
|
|
Av Jörgen Tollesson (Jts) - Söndag den 29 december 2013 kl. 21.01
|
Visst finns det kyrkoarkiv för Össeby-Garn, och bilder finns hos både Arkiv Digital och SVAR. Drängen Gustaf Erland Blomberg från Lohärad står som nummer 111 i Össeby-Garns inflyttningslängd 1881 (B:2, inget sidnummer, AD-bild 74). Där sägs att han inflyttat till Toftesta, med hänvisning till folio (blad) 142 i husförhörslängden. Husförhörslängden för den här tiden är uppdelad i två volymer, en vardera för de gamla socknarna Össeby och Garn. Detta gäller delen för Garn (AI:14), där han mycket riktigt finns på uppslag 142.
|
|
|
Av Marifa Oks (Marifa) - Fredag den 03 januari 2014 kl. 22.10
|
Tack Jörgen- Jag är ju lite nybörjare men med din vägledning så fixar jag det- jag hittade vissa arkiv men tiderna stämde ej. Nu ska jag gå en omgång till och leta själv- jag prenu.- på arkiv digital- Släktforskning är en strålande hobby. Och Össeby Garn som jag i 20 år pendlat förbi har nu hamnat på min släktresa Kul-
|
|
|
|
|
|
|