|
|
Av Christian Andersson - Måndag den 02 maj 2016 kl. 11.30
|
Stockholm är efter vad jag har förstått utbrutet ur Solna socken. Den del som brukar kallas 'staden inom tullarna'. Att Solna socken ligger i Uppland är det väl ingen som ifrågasätter. Inte heller att socknarna/församlingarna söder om Söder ligger i landskapet Södermanland. Däremot är själva Södermalm ett tvisteämne. Nedanstående översikt ska visa Solna sockens medeltida utbredning. Den kan vara en lämplig utgångspunkt för vidare diskussioner. Bilden kommer ursprungligen från Solna kommuns hemsida. Den är bearbetad och omarbetad av övertecknad. Den tycks vara borttagen från hemsidan. 'Stockholm' visar på staden mellan broarna (Gamla Stan) och Helgeandsholmen. Öster om Gamla Stan ligger Skeppsholmen och Kastellholmen (som gammal flottist saknar jag Beckholmen). Mellan Södermalm och Kungsholmen ligger Långholmen. Inte helt obekant för många släktforskare. Jag ser gärna att ni hänger med att försöka få ordning på Solna och Stockholm fram till våra dagar. Det finns en del att hämta här i Arkivguiden. Ännu mer på Wikipedia och troligtvis även på andra ställen. Jag har lagt diskussionen under Solna i brist på bättre. Forumvärden får mer än gärna flytta på den. (Ändrat av kontoinnehavaren den 02 maj 2016 kl. 11.34.)
|
|
|
|
|
|
|
|
|