|
|
Av Christian Andersson - Onsdag den 15 mars 2017 kl. 13.35
|
Jag hittar inte någonting om Nationella arkivdatabasen (NAD) på Arkivguidens Forum. Hur förteckningen är upplagd. Hur de olika aktörerna hänvisar till NAD. Arkiv Digital har sina egna förteckningar men då enbart över det material de har i sin egen databaas. Hur det är med SVAR känner jag inte till. Men de har förmånen att få länka direkt från NAD. Hur det är med Ancestry har jag inte en aning om. 'sockensidorna' i Arkivguidens Forum har länkar till NAD och AD. Det är tacknämligt men jag skulle vilja ha lite mer generell information i Arkivguiden. Den kanske finns men jag har inte hittat den.
|
|
|
Av Jörgen Tollesson - Onsdag den 15 mars 2017 kl. 14.28
|
Mer NAD-info i Arkivguiden skulle jag också vilja ha... Det står därför på 'att-göra-listan'. (Nu nämns NAD bara kort på sidan Arkivkunskap - Att hitta i arkiven.) När det gäller de olika bildleverantörerna och NAD, så länkar både AD och SVAR dit till respektive arkivbildares förteckning. Vad Ancestry beträffar, så verkar de inte bara ha övertagit Genlines bilder, utan också deras 'kunskapsbank' - man påstår sig ju (precis som Genline) ha kyrkoböcker från 1500-talet... För Genline var inte bara NAD, utan arkivförteckningar över huvud taget, en vit fläck på kartan - och därför höll man envist fast vid de föråldrade volymbeteckningarna på mormonfilmerna, precis som Ancestry fortfarande gör.
|
|
|
|
|
|
|
|
|