Forskningstips     ·     Diskussionsöversikt     ·     Sök     ·     Användarkonto 
Arkivguiden   >   Arkivguidens Forum   >   Internettjänster   >  
DDSS - Demografisk Databas Södra Sverige
    Diskussioner Senaste inlägg Antal
DDSS - Demografisk Databas Södra Sverige [äldre inlägg 1] 2011-03-01 13.07 25
DDSS - Demografisk Databas Södra Sverige [äldre inlägg 2] 2012-01-26 16.18 25
DDSS - Demografisk Databas Södra Sverige [äldre inlägg 3] 2012-03-15 08.01 25
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11589) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 15 mars 2012 kl. 11.56
Det är också ett typexempel på att rutinerna inte fungerar. En inmatad felaktig uppgift passerar uppenbarligen hela vägen utan kontroll gentemot originalet/originalbilden om den inte flaggats för "läsproblem i förlaga".

I stället för att göra en avskrift och sedan göra en avskrift av avskriften vore det bättre att göra två helt oberoende avskrifter. Och sedan ta fram en avvikelserapport. Och inte konsultera samma expert vid eventuella lässvårigheter. Och absolut inte den som gör den andra avskriften.

Att överlämna kontrollen till användarna känns inte bra. Att lämna en felrapport rättar till det aktuella felet. Men liknande fel kommer att uppstå även i fortsättningen.

Att det här felet uppdagades beror på att vi kom in via husförhörslängden. Jag ville bara ge våra cirkeldeltagare ett exempel på hur DDSS fungerar. Det blev ett lärorikt exempel.

I det här fallet är det inte svårtolkad text. Är en text svår att läsa är det lätt hänt att man litar på avskriften. Och det är inte så bra alla gånger.

Självklart ska man inte förlita sig på andrahandsuppgifter. Då kan man missa intressant läsning i husförhörslängden:

Edestad AI:11 (1871-1880) Bild 18 / sid 12 (AID: v95578.b18.s12 Öppna) NAD: SE/LLA/13062

I ärlighetens namn ska erkännas att DDSS var till god hjälp när det gällde att hitta barnets födelseort. Det är inte alltid rätt det som står i husförhörslängderna. Husförhörslängder är ju också avskrifter.

Rätt använt är naturligtvis DDSS ett alldeles utmärkt hjälpmedel. Men det skulle kunna bli ännu bättre.

(Ändrat av kontoinnehavaren den 15 mars 2012 kl. 14.07.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11898) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Lördag den 26 maj 2012 kl. 20.01
Kikade på nämnda databas idag och situationen verkar fortfarande vara den att ingen förändring skett.

Födda 1801 - 1834 gav nu 5063 träffar varav utomäktenskapligt födda gav 1.

Döda 1801 - 1834 gav nu 0 träffar.

Var det inte meningen att det skulle åtgärdas?
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post11903) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Söndag den 27 maj 2012 kl. 00.42
Jag har idag meddelat Blekingearkivet att den länk de har till ovannämnda projekt i Kallinge är felaktig.

Felaktig länk: SVAR-projektet i Kallinge

Korrekt länk 1: Invånare/Kommun & politik/Arkiv och släktforskning/Släktforskning/SVAR-projektet

Korrekt länk 2: Invånare/Kommun & politik/Kommunens organisation/Förvaltningar/Kommunlednings-förvaltningen/Arbetsmarknad och integration/Arbetscenter/SVAR-projektet
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12427) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Måndag den 06 augusti 2012 kl. 15.51
Vid DDSS registrering av Mjällby CI:9 har en sida råkat bli utelämnad. Det är arton födelsenotiser som inte har kommit med i registret.

DDSS är en andrahandskälla och uppgifterna i registret bör givetvis kontrolleras gentemot originalhandlingarna. Men hur gör man en sådan kontroll om andrahandsuppgifter saknas?

Den som forskar i originalhandlingarna kontrollerar givetvis inte om notiser saknas i ett register. Det beror helt och hållet på slumpen om brister av det här slaget upptäcks efter slutkontroll och publicering.

Jag har uppmärksammat DDSS i Lund om bristerna och även bett dem informera de som släktforskar i Blekinge.

Min förhoppning är att informationen inte dröjer ett helt år som var fallet med Bräkne-Hoby.

Se vidare under Mjällby här i Arkivguidens forum
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post12946) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Sten Magnusson - Måndag den 15 oktober 2012 kl. 07.25
Det kan väl påpekas att Fas-3 motsvarar det som man från början kallade ALU.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post19492) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 14 maj 2021 kl. 00.14
Arkigudens forum: DDSS - Demografisk Databas Södra Sverige

2010-12-27: "Det är inte missat, det kommer när Lunds Landsarkivs avdelning DDSS har möjlighet att göra sista kontrollen."

DDSS: Födda i Bräkne-Hoby församling 1781-1895

2021-05-14: "Volymen innehåller: Födda 1801-1820, Vigda 1801-1820. Döda 1801-1820. Observera att oäkta och dödfödda barn som finns noterade på sidorna 301-315 och 358-361, ännu ej är registrerade."
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21095) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carin Olofsson - Torsdag den 30 maj 2024 kl. 23.52
Riksarkivet har inte slopat DDSS, utan flyttat databasen till Riksarkivets söktjänst. Tyvärr har de inte tagit med uppgifterna om faddrar under födda, men annars verkar det mesta finnas med.

https://sok.riksarkivet.se/om-soktjansten?infosida=ddss
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21096) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 31 maj 2024 kl. 00.21
Hallands vigselregister saknas dock nu. Men det registret hade ju upprättats av Hallands Släktforskareförening, och de ville väl inte att RA skulle lägga beslag på det kan man förmoda. Det ingår dock i databasen "Hallands Befolkning" som man kan söka i som medlem i föreningen.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21097) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 31 maj 2024 kl. 00.22
"DDSS.nu har avvecklats"

https://sok.riksarkivet.se/om-soktjansten?infosida=ddss
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21098) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - Fredag den 31 maj 2024 kl. 00.27
"Webbplatsen DDSS.nu har avvecklats

Innehållet, i huvudsak databaserna för födda, vigda och döda har flytta[t]s till Riksarkivets söktjänst."

(Ändrat av kontoinnehavaren den 31 maj 2024 kl. 01.47.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21099) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 31 maj 2024 kl. 01.39
OK

Databasen finns naturligtvis kvar men den är inte tillgänglig online. Webbplatsen DDSS.nu med dess innehåll och sökmöjligheter har varit ett utmärkt hjälpmedel framför allt i socknar där det är stora luckor i kyrkböckerna. Jämshög är ett bra exempel.

För min del kan jag inte se att jag har någon användning av det nuvarande upplägget. Men det spelar inte så stor roll eftersom jag börjar känna mig 'färdig' med min forskning. Arkiv Digitals register kan i viss mån vara en ersättare trots alla sina brister. Men de täcker bara 1800-talet. 1700-talet är värre att handskas med. För att inte tala om 1600-talet.

Jag har gnällt mycket på DDSS genom åren. Men även berömt vill jag påstå. Men som sant är så saknar man inte kon förrän båset är tomt.

Jag saknar ett felrapporteringsverktyg i Riksarkivets söktjänst. Men det gjorde jag även på ddss.nu

(Ändrat av kontoinnehavaren den 31 maj 2024 kl. 05.52.)
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21100) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Carin Olofsson - Fredag den 31 maj 2024 kl. 09.25
Databasen är tillgänglig online. Längst upp på sidan du länkar till (som jag också skrev i mitt inlägg, men inte gjorde länken klickbar) så står det
Sök i databasen
Födelseregister
Vigselregister
Dödregister

Klicka på någon av dem så kommer du till sökformuläret. Det är inte riktigt lika smidigt som det var på ddss.nu, men det funkar. Dock, som jag skrev, är uppgifterna om faddrar i födelsenotiserna borta. Resten verkar vara kvar. Har dock bara gjort stickprov så jag vet inte säkert.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21101) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Fredag den 31 maj 2024 kl. 11.17
Hej Carin

Jag är medveten om att delar av uppgifterna i databasen har 'flyttats' till Riksarkivets söktjänst. Därvid menas förmodligen att uppgifterna har kopierats efter konvertering. Det är mer än faddrar som har försvunnit på vägen. Sökmöjligheterna har försämrat enligt mig. Det går till exempel inte att söka på dopvittnen.

Det finns såvitt jag kan se ingen information om brister i materialet. Avskrifterna i DDSS är bokstavstrogna. Hur påverkar detta sökbarheten? Vad betyder 'demografisk'? Är Riksarkivets söktjänst en demografisk databas?

Efter vad jag kan se har Arkiv Digital tagit bort sina 'hänvisningar' till DDSS. Det måste jag naturligtvis jag också göra på Jämshögssidan på Ostkanten. I lathunden för att hitta rätt i kyrkböckerna i Jämshög och Kyrkhult:

https://www.diginpast.se/ostkanten/swe/socknar/jemshog/a60020000.html
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21104) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Jörgen Tollesson - forumguide - Fredag den 31 maj 2024 kl. 16.06
De 7 senaste inläggen ovan (fr.o.m. den 30/5) har flyttats hit från Forskningsprojekt: Namn åt de döda (NÅDD) och Sveriges dödbok.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21118) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Håkan Andersson - Måndag den 10 juni 2024 kl. 12.39
Det här att man känner sig "färdig" med sin forskning. Blir man någonsin färdig med fordkningen? Är ett evighetsarbete eniligt min åsikt. Det finns mycket att gå igenom. Inte bokstavligt talat.
Sidans rubrik Föregående inlägg Nästa inlägg Skriv ett nytt inlägg  Direktlänk till detta inlägg (#post21134) - klicka och kopiera från webläsarens adressfält  Redigera detta inlägg  Av Christian Andersson - Torsdag den 13 juni 2024 kl. 17.39
Man ska sluta innan man blir alltför gaggig. Men det är inte alla som har den självinsikten.
Skriv ett inlägg

På sidan Formatering (som öppnas i ett nytt fönster) visas hur man får fetstilt och kursiverad text, gör länkar och infogar bilder, med mera.

När inlägget är sänt, så kan du ändra i det inom 12 timmar, genom att klicka på knappen Redigera detta inlägg till vänster om ditt namn i inlägget.

Om du abonnerar på inlägg från den här diskussionen, så får du besked per epost direkt när någon har svarat på ditt inlägg, och också om någon långt senare upptäcker diskussionen och kommer med ytterligare upplysningar (något som är lätt att missa annars). Logga in för att abonnera via länken Användarkonto överst på sidan.

OBS 1! Lämna inga personuppgifter om nu levande personer! Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om vad som räknas som personuppgifter (sidan öppnas i ett nytt fönster).

OBS 2! Glöm inte att alltid ange källan till de upplysningar som du lämnar både när du svarar och frågar, och att alltid tala om vad du redan vet och var du redan har sökt när du ber om hjälp. Och gör inte samma inlägg under flera rubriker. Läs mer i forumreglerna (inklusive kommentaren) om varför detta är viktigt (sidan öppnas i ett nytt fönster).

Endast registrerade användare kan skriva inlägg här. Du kan registrera ett användarkonto, om du inte redan har ett.
Användarnamn:
Lösenord:

Du måste förhandsgranska inlägget innan det kan sändas.

Om Arkivguidens Forum      ·     Forumregler      ·     Kontakt      ·     Upphovsrätt (©)